شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

افشای اسناد محرمانه‌ همکاری انگلیس با قذافی درباره گروه مبارزان اسلام‌گرای لیبی

به نقل از گاردین، اسناد لیبی نشان می‌دهند، ریچارد دیرلاو، رئیس وقت ام‌آی۶ سال ۲۰۰۴ به طرابلس سفر کرد تا درباره چگونگی اجرای یک کمپین مشترک علیه افراطگرایان لیبیایی تبعیدی گفت‌وگو کند.

 

این اسناد در هفته‌های اخیر در طرابلس به دست آمده است و در یکی از آنها با مهر فوق سری نشان می‌دهد که معمر قذافی، در نامه‌ای به تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در سال ۲۰۰۳ پنج درخواست در ازای توقف برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای لیبی داشت.

 

این یافته‌ها، ابعاد جدیدی از همکاری مخفیانه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و رژیم قذافی در اجرای برنامه ربودن اعضای گروه “مبارزان اسلام‌گرای لیبی” (LIFG) و بازگرداندن اجباری آنها به زندان‌های این رژیم در طرابلس را فاش می‌کند.

 

به این پنج درخواست در نامه‌ای که موسی کوسا، رئیس اطلاعات دوران قذافی در اکتبر ۲۰۰۳ خطاب به مارک آلن، رئیس سرویس ضد تروریسم ام آی۶ نوشت، اشاره شد. در آن نامه، کوسا از آلن خواسته بود که “از طرف خودتان تایید کنید که شما به اجرای این درخواست‌ها و علی‌الخصوص اعدام آنها متعهد هستید.” مشخص نیست که آن درخواست‌ها چه بوده است.

 

فوریه بعدی، دیرلاو و آلن در راس هیئت ام آی ۶ به طرابلس سفر کردند و دیدار آنها با مقام‌های لیبیایی نشان می‌دهد که آنها توافق کردند اطلاعات درباره “عناصر خطرناک” با عوامل اطلاعاتی قذافی به اشتراک گذاشته شود. چند هفته پس از آن، مقام‌های دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه انگلیس هم راهی طرابلس شدند.

 

سه هفته پس از آن عبدالحکیم بلحاج، رهبر گروه مبارزان اسلام‌گرا به همراه همسر باردارش در بانکوک بازداشت شد و به صورت غیرقانونی به طرابلس انتقال یافت.

 

اسنادی که حین انقلاب لیبی به دست آمد، نشان می‌دهد که آلن مسوول جمع‌آوری اطلاعاتی بود که محل حضور خانواده بلحاج را نشان می‌داد.

 

بلحاج برای شش سال در یکی از زندان‌های قذافی حبس بود و می‌گوید مکررا شکنجه می‌شده است.

 

اسنادی که به تازگی یافت شده نشان می‌دهند یک افسر ام‌آی‌۶ چند روز پس از ربوده شدن بلحاج راهی طرابلس شد و درباره میزان همکاری او با تیم تحقیقات کسب اطلاع می‌کرد. او همچنین به همکاران لیبیایی خود گفت که ام‌آی۶ یک سری سوال دارد که باید از بلحاج پرسیده شود.

 

این افسر همچنین اطلاعات مربوط به مخفیگاه دومین فرمانده گروه مبارزان اسلام‌گرا را در اختیار لیبیایی‌ها گذاشت و نهایتا او یک ماه بعد بازداشت و به همراه همسر و چهار فرزندش بازگردانده شد.

 

وکلای دولت انگلیس هنوز درباره این اسناد جدید اظهار نظر نکرده‌اند. این در حالی است که چند هفته از رؤیت این اسناد توسط آنها می‌گذرد.

 

شکایت بلحاج از آلن، ام‌آی۶ و جک استراو که آن زمان وزیر خارجه انگلیس بود، هنوز در جریان است. دادگاه عالی دوشنبه اعلام کرد بعید است تا سال آتی دادگاهی در آن رابطه برگزار شود.

ایسنا

مایک پنس: هیچ اختلافی میان آمریکا و متحدانش در قبال کره شمالی وجود ندارد/ نقش مخرب امریکا در مناسبات دو کره

معاون رئیس جمهوری آمریکا در راه بازگشت از سئول تاکید کرد که هیچ اختلافی میان آمریکا و متحدانش، کره جنوبی و ژاپن، در قبال کره شمالی وجود ندارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کره جنوبی, کره شمالی

عفو بین‌الملل و آکسفام: اتحادیه اروپا در خشونت علیه مهاجران در لیبی دست دارد

به نقل از روزنامه سوئیسی “نویه زوریخه سایتونگ”، سازمان عفو بین‌الملل و موسسه آکسفام در دو بیانیه مختلف انتقاد شدیدی به توافقی که بین ایتالیا و لیبی در حمایت از گارد ساحلی لیبی در مبارزه با مهاجرت‌های غیر قانونی حدود یک سال پیش منعقد شد و اتحادیه اروپا هم از آن حمایت کرد وارد کردند.

ادامه

ایتالیا, خبر, لیبی

الجزایر: فرانسه به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌ای در الجزایر باید غرامت پرداخت کند

به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر (واج) زیتونی روز یکشنبه در حاشیه نشستی در موزه مجاهد در پایتخت این کشور گفت: در حال انجام مقدمات لازم برای برگزاری نشست مشترکی با فرانسوی ها در مورد پرونده آزمایش های هسته ای فاین کشور در خاک الجزایر هستیم و طی آن پیشنهادهای جدیدی در تازهمورد جبران خسارت ها ... الجزایر: فرانسه به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌ای در الجزایر باید غرامت پرداخت کند

ادامه

الجزایر, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خبر

گاردین: انقلاب جدیدی در تونس شعله‌ور شده است

روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله ای به ناآرامی های اخیر در تونس و اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت این کشور اشاره کرد و نوشت: مردم تونس هنوز تسلیم نشدند و به اعتراض های خود برای تحقق مطالبات اقتصادی و تغییر برنامه بودجه ریاضتی ادامه می دهند.

ادامه

تونس, جهان, گزارش

سخنگوی ارتش لیبی: ایران نقش پنهانی درلیبی ایفا می‌کند/ترکیه خطری برای منطقه است

به نقل از الدستور، احمد المسماری سخنگوی ارتش ملی لیبی ضمن تمجید از مواضع مصر در محافل بین المللی از لیبی گفت: همکاری با مصر ادامه دارد و اگر ارتش مصر و جنگ آن با تروریسم نبود، منطقه از دست رفته بود.

ادامه

ایران, ترکیه, جهان, خبر, سودان, قطر, لیبی, مصر