رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

افشاگری از ارتباط کودتاچیان در بولیوی با سیاستمداران آمریکایی

تارنمای شبکه ونزوئلایی «تله‌سور» اعلام کرد، سفر اخیر یکی از حامیان اصلی کودتا در بولیوی به واشنگتن، ارتباط مقام‌های جدید این کشور با آمریکایی‌ها را بیش از پیش افشا می‌کند.

 

این رسانه ونزوئلایی دیروز (جمعه ۲۵ بهمن‌ماه) در گزارشی نوشت: « لوئیس فرناندو کاماچو » هدایتگر اصلی کودتای نوامبر(آبان) گذشته در بولیوی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی آن کشور از حزب «اعتقاد داریم»، به همراه «الیو مونتس» مدیر پیشین شرکت ارتباطاتی-مخابراتی «انتل» که به فساد مالی متهم شده، به تازگی به آمریکا سفر کردند.

 

مونتس به دنبال انتصاب اخیر از سوی جنینه آنیس رئیس جمهوری خودخوانده بولیوی، به پولشویی میلیون‌ها بولیویانو (واحد پولی بولیوی) از بودجه این شرکت متهم است.

 

براساس گزارش‌ها، این مساله تائید شده که کاماچو به همراه مونتس در یک پرواز به آمریکا حضور داشتند. مونتس پیشتر به سفارش کاماچو به عنوان مدیر شرکت انتل منصوب شده بود.

 

براساس گزارش تله سور، سفر اخیر کاماچو به آمریکا پیش از انتخابات آتی بولیوی، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی را افزایش داده است.

 

پیش از این، وبلاگی با عنوان «درهای پشتی»

 

این رسانه دهم نوامبر ۲۰۱۹ (۱۹ آبان) و پیش از کودتای بولیوی گزارش داده بود که طرحی میان رهبران مخالف دولت مورالس و ارتش بولیوی برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و به دنبال آن کودتا تائید شده است.

 

براساس این طرح توطئه، اگر مورالس در انتخابات بولیوی پیروز شود، مخالفان اعلام می‌کنند در انتخابات تقلب شده و دولت انتقالی نظامی _ غیرنظامی در این کشور تشکیل خواهد شد. در این طرح افشا شده، مداخله آمریکا نیز تائید شده است.

 

این تارنمای افشاگر همچنین از ارتباط برخی از سناتورهای آمریکایی از جمله « تد کروز، مارکو روبیو و باب منندز » با مخالفان دولت مورالس برای کودتا در بولیوی و همچنین ایفای نقش سازمان کشورهای قاره آمریکا و همچنین برنامه کمک‌های آمریکا (US AIDS ) در اجرای کودتای بولیوی خبر داده است.

 

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه گذشته) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور جنینه آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان‌ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد.

 

مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت. اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری روبه‌رو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، بخش صنایع و تجارت متحمل دستکم ۱. ۱ میلیارد دلار زیان شد.

 

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد حزب جنبش سوسیالیسم وابسته به مورالس با حمایت ۲۱ درصدی رای‌دهندگان مواجه است و پس از آن « کارلوس مسا » رئیس جمهوری پیشین و همفکرانش با ۱۴ درصد در رده دوم قرار دارند.

 

پیش از این،«لوئیس آرسه» وزیر پیشین اقتصاد از سوی مورالس به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی شده بود.

ایرنا

«ایزوستیا»؛ هشدار آمریکا به‌تحریم مکزیک درصورت خرید بالگرد از روسیه

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آمریکای مرکزی تهدید کرد که اگر مکزیک بالگردهای نظامی جدید از روسیه خریداری کند، ایالات متحده این کشور را طبق قانون “مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم‌ها” تحریم خواهد کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, خبر, مکزیک

مورالس: جرم من توسعه بولیوی بدون نظام سرمایه‌داری بود

رئیس جمهور مستعفی بولیوی با اشاره به محلق شدن نیروهای مسلح به کودتاچیان، تاکید کرد برای حفظ جان بی‌گناهان و جلوگیری از خونریزی گزینه‌ای جز استفعا نداشت.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, صندوق بین‌المللی پول, مکزیک

پیوند روسیه – ونزوئلا در رویارویی با آمریکا محکم می‌شود

ونزوئلا و روسیه در حالی به دنبال تقویت و تحکیم روابط دوجانبه هستند که همچنان بر ادامه مسیر همکاری‌های مشترک‌ در برابر آمریکا تاکید دارند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, چین, خبر, روسیه, کوبا, مکزیک, ونزوئلا