روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش حضور آمریکا در دریای چین جنوبی جرقه جنگ جهانی سوم

هفته گذشته رویارویی دو ناو جنگنده چین و آمریکا در دریای چین جنوبی که نزدیک بود به فاجعه ای دیگر منجر شود، حادثه هوایی ۱۷ سال پیش این دو کشور در همین منطقه را یادآوری کرد و نشان داد که تا شروع درگیری و جنگی فاجعه بار فاصله چندانی نداریم.

 

یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی روز ۱ آپریل ۲۰۰۱، در ماموریت شناسایی منظمی در حال پرواز بر روی دریای چین جنوبی بود که با یک جت جنگنده چینی برخورد کرد، خلبان جت چینی کشته شد و ۲۴ خدمه پرواز آمریکایی نزدیک به دو هفته در جزیره ‘هانیان’ به گروگان گرفته شدند. اگرچه واشنگتن و پکن توانستند این بحران را به سرعت مدیریت کنند اما این تصادف به عنوان موضوعی برای ادامه رزمایش های نظامی بین این دو قدرت بزرگ جهان باقی ماند.

 

«اس سی ام پی» نوشت:«هفته گذشته، پس از ۱۷ سال، خبر نزدیک شدن بیش از حد و خطرناک دو ناو جنگنده چینی و آمریکایی به هم و احتمال برخورد شدید این دو، مانند خوابی بود که دوباره در حال تکرار شدن بود.

 

هر دو طرف یکدیگر را متهم به ایجاد زمینه برای بحرانی دیگر کردند؛ طرف های آمریکایی، چین را به دلیل رزمایش های نا امن و غیر حرفه ای و سد کردن راه ناو آمریکایی در حین این رزمایش، سرزنش کردند.»

 

سخنگوی وزارت دفاع چین نیز آمریکا را به دلیل ارسال ناوهای جنگنده خود به نزدیکی جزایر چین در دریای چین جنوبی مقصر دانست و گفت: این عمل آمریکا، تهدیدی جدی برای امنیت و حق حاکمیت چین بوده است و به شدت روابط بین ارتش دو کشور را تضعیف می کند و ثبات و صلح در منطقه را نیز کاهش خواهد داد.

 

به نوشته ‘اس سی ام پی’ رویارویی شدید و و تهاجمی واشنگتن و پکن و دیگر تنش های دو جانبه که در صدر آنها اعمال جنگ تجاری توسط آمریکا قرار دارد، افکار عمومی را بر این وا داشته است که این کشمکش ها و بدتر شدن روابط نه تنها ممکن است به جنگ سرد منجر شود بلکه می تواند به جنگ گرمی تمام عیار را در پی داشته باشد.

 

اما اسپات نیک نیوز به نقل از ‘دان کولینز’ سیاست مدار آمریکایی که رخ دادن این جنگ را غیر ممکن می داند، نوشت: ‘امکان رخ دادن این جنگ نه تنها به دلیل وسعت و توانایی های تکنولوژیکی ارتش چین بلکه به دلیل داشتن تعداد زیادی زیر دریایی و همچنین ظرفیت بالای جنگنده های دیگر دریایی این کشور، بعید به نظر می رسد. علاوه بر این چین از جزایر خود نیز به عنوان پایگاه ها و زیر ساخت های نظامی استفاده می کند.’

 

به نوشته ‘سی اس ام پی’ واقعیت این است که اگرچه واشنگتن چین را متهم به نظامی کردن دریای چین جنوبی از طریق ایجاد جزایر مصنوعی و نصب تجهیزات نظامی در جزایر مورد مناقشه (یا جزایر اسپراتلی) آن منطقه کرده است، اما گفتنی است که چین رویکردهای دیپلماتیک خود را با ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی نزدیک با کشورهای جنوب شرقی آسیا به منظور رفع نگرانی های خود در مورد این جزایر مورد مناقشه را کاهش داده است.

 

جزایر اسپراتلی جزیره ای در جوب دریای چین جنوبی است که هر یک از کشورهای چین، ویتنام ، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان بر بخش هایی از این جزیره ادعای مالکیت دارند؛ ایالات متحده این دریا را جزئی از آب‌ های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی رفت و آمد کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش در این دریا تأکید می ‌ورزد.در اصل آنچه در دریای چین جنوبی اتفاق می افتد، بازی قدرتی بین قدرت حاکم و قدرت رو به رشد است.

 

به عقیده برخی تحلیلگران، این اتفاقی که نزدیک بود به تصادفی بین کشتی های جنگی آمریکا و چین منجر شود، نشانه ای از استقامت تهاجمی فزاینده چین در دریای چین جنوبی است؛ درست مثل ۱۷ سال پیش و برخورد جت جنگی چینی با هواپیمای آمریکایی که چین باز هم از آن به عنوان رزمایش نظامی یاد می کند.

 

هر دو تصادف ممکن است باعث ایجاد رعب و وحشت شود اما حقیقت این است که آمریکا هرگز از سرکشی و نظارت بر سواحل چین که همیشه با مقابله نظامی تند چینی ها رو به رو می شود، دست نخواهد کشید.در حال حاضر با تشدید گمانه زنی ها درباره گشت های هوایی و دریایی در دریای چین جنوبی و سخت تر شدن تحمل چین در دریای چین جنوبی، جای تعجب دارد که چرا این تصادف بسیار پیشتر از هفته گذشته رخ نداده است. این وقفه ۱۷ ساله بین این دو تصادف، علیرغم افزایش رقابت بین چین و آمریکا، حاکی از مهارت و بردباری ارتش هر دو کشور است.

 

طبق تحلیل سایت «اس سی ام پی» احتمال اینکه تصادفات این چنینی جرقه جنگ و درگیری های نظامی را افزایش دهد، وجود دارد، مخصوصا حالا که ‘شی جین پینگ’ رئیس جمهور چین، سیاست های خارجی طولانی مدت خود را رها کرده و تلاش می کند تا نفوذ خود را در منطقه با موضع قویتری بر سر جزایر مورد مناقشه، دنبال کند.

 

به نوشته وب سایت دیفنس نیوز، ارتقا و نوسازی برنامه های گسترده نظامی چین طی دو دهه گذشته همسو با پایگاه نظامی صنعتی این کشور پیشرفت کرده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در نتیجه نیروهای دریایی و هوایی چین از ۱۷ سال پیش تا به امروز تفاوت چشمگیری داشته است. چین همچنین تلاش خود را برای افزایش نیروهای نظامی خود در جهت به چالش کشیدن قوای نظامی ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام ادامه خواهد داد.

 

برخی تحلیلگران با اشاره به تجهیزات نظامی پیشرفته چین در مقابل ایالات متحده از خود می پرسند که آیا آمریکا واقعا حاضر است با سنگ و چوب به جنگ چین برود؟

 

‘تانگ جیاسانان’ وزیر امور خارجه در زمان حادثه هواپیمای جاسوسی سال ۲۰۰۱ در خاطرات خود نوشت، چین هنوز هم یاد نگرفته است که چطور مانند آمریکا از رسانه ها برای پیش برد اهداف خود و قرارگیری در صدر افکار عمومی استفاده کند،پس از حادثه برخورد هواپیمای جاسوسی آمریکا با جت جنگنده چینی، آمریکا با مهارت تمام و با عکس های ماهواره ای ، تمام رسانه ها را در دست گرفت و افکار عمومی را متوجه خود کرد.

 

تحلیلگران از اینکه این درگیری های گاه و بی گاه ممکن است به تدریج به جنگ و درگیری های مسلحانه بی انجامد ابراز نگرانی می کنند، زیرا در این صورت ممکن است میلیون ها انسان جان خود را از دست بدهند.

 

آنها بر این باورند که سیاست مداران و مذاکره کنندگان باید این نگرانی را در صدر نگرانی های خود قرار دهند، زیرا این جنگ تجاری که چین و آمریکا را درگیر کرده است، ممکن است جرقه ای برای جنگ جهانی سوم باشد.

ایرنا

چین خطاب به‌پنس: جهان می‌داند چه کسی واقعا درامور دیگر کشورها مداخله می‌کند

دولت چین اظهارات معاون رئیس جمهوری آمریکا را یک تهمت کامل و تلاشی بسیار مضحک از سوی آمریکا در منحرف کردن افکار عمومی از دخالت این کشور برامور داخلی و حاکمیت ارضی سایر کشورها خواند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

مذاکرات سه جانبه کره‌شمالی، چین و روسیه سه‌شنبه برگزار می‌شود

سفارت روسیه در پیونگ‌یانگ امروز شنبه اعلام کرد، رایزنی‌های سه جانبه میان معاونان وزارت خارجه چین، کره‌شمالی و روسیه سه‌شنبه ۹ اکتبر، در مسکو برگزار خواهد شد.

ادامه

جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, کره شمالی

تنش‌های چین و آمریکا وارد فاز نظامی می‌شود؟

آمریکا در اقدامی که می تواند خشم چین را به دنبال داشته باشد تاکید کرد ناوها و جنگنده هایش را به منطقه دریای جنوبی و حتی نواحی نزدیک به مناطق مورد ادعای مالکیتی چین اعزام می کند موضوعی که می تواند تنش دو کشور را تازه کند.   به گزارش ایرنا چین و آمریکا بدجوری ... تنش‌های چین و آمریکا وارد فاز نظامی می‌شود؟

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا