خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

افزایش تنش میان دولت و سندیکاهای کارگری در فرانسه

همزمان با گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های عمومی در فرانسه، به نظر می‌رسد تنش میان دولت این کشور و سندیکاهای کارگری به شدت افزایش یافته است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، همه فرانسوی ها در انتظار پیام سال نوی میلادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هستند. در حالی که تظاهرات، اعتراض ها و اعتصاب ها علیه طرح اصلاحات نظام بازنشستگی در فرانسه امروز ۲۵ امین روز خود را پشت سر می گذارد، به نظر می رسد مکرون بیش از گذشته ساکت است و واکنش جدیدی به این تحولات نشان نداده است.

 

مکرون تلاش می کند به نوعی پشت ادوارد فیلیپپ نخست وزیر پنهان شود و به نوعی او را در خط مقدم اعتراض ها نگاه دارد.

 

همه فرانسوی در انتظار سخنرانی روز سی و یکم دسامبر مکرون هستند اما به نظر می رسد پیشاپیش مشخص است مفاد سخنرانی وی چگونه است.

 

“دومین آلبسارد” مشاور ارتباطاتی رئیس جمهور فرانسه در این باره گفت: سی و یکم دسامبر، مکرون قرار است بار دیگر بر تصمیم دولت برای اجرای بی قید و شرط اصلاحات بازنشستگی تاکید کرد. با این حال مکرون ادامه گفت وگو ها با سندیکاهای شغلی را به هفتم ژانویه سال جدید موکول خواهد کرد.

 

امروز (یکشنبه) در حالی که روزهای پایانی سال سیاه فرانسه را پشت سر می گذاریم، تنش میان دولت و سندیکاهای شغلی به شدت افزایش یافته است. دولت فرانسه بار دیگر اعلام کرد به هیچ عنوان در نظر ندارد از برنامه های اصلاحی خود ذره ای عقب نشینی کند.

 

“فیلیپ ماتینز” رئیس کنفدراسیون عمومی کار فرانسه، مکرون را به وخیم‌تر کردن روند اعتراض مردم علیه اصلاحات نظام بازنشستگی متهم کرد و گفت: مکرون با آتش بازی می‌کند. تحریک نارضایتی‌ها خطرناک است.

 

وی بار دیگر بر عزم اعتصاب‌کنندگان برای دستیابی به عقب نشینی دولت از برنامه‌ای که او آن را «تک‌روی» می‌خواند، تاکید کرد.

 

در ادامه اعتصاب در اعتراض به لایحه اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه، بخش حمل و نقل عمومی این کشور امروز نیز به شدت مختل خواهد بود و از ۱۶ خط مترو در پاریس ۱۳ خط تعطیل خواهد بود.

 

شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرد از ۱۰ قطار سریع السیر به طور متوسط تنها ۶ قطار حرکت خواهد کرد. در شبکه ریلی حومه پاریس نیز از ۵ قطار تنها یک قطار فعالیت خواهد داشت. از ۱۶ خط مترو در پاریس نیز ۱۳ خط تعطیل خواهد بود

 

روز نخست سال جدید میلادی با طعم اعتصاب در فرانسه

 

شرکت ملی راه آهن فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که در نخستین روز سال جدید میلادی (یازدهم دی) تنها ۳۵ درصد ظرفیت خطوط ریلی به مردم و گردشگران خدمات ارائه خواهند داد.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، اعتصاب کارکنان سیستم حمل و نقل عمومی پاریس در حالی امروز وارد بیست‌ و پنجمین روز خود شد که اتحادیه‌ های کارگری همچنان مصمم‌ اند به اعتراضات خود علیه اصلاح قانون بازنشستگی ادامه دهند.

 

شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرد: از ۱۶ خط متروی پاریس، امشب (یکشنبه) ۱۳ خط به طور کامل در اعتصاب بسر می‌برند و فقط سه خط به پایتخت نشینان خدمات ارائه خواهند داد.

 

ادامه اعتصابات در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در حالی ادامه می یابد که هیچ گفت وگویی میان اتحادیه‌های کارگری و دولت پیش از هفتم ژانویه پیش‌بینی نشده است؛ موضوعی که از ادامه اختلال در سیستم حمل و نقل فرانسه در روزهای پایان سال و همزمان با جشن‌ های سال نو میلادی خبر می دهد.

 

شرکت ملی راه آهن فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که ۴۰ تا ۵۰ درصد خطوط ریلی و قطارهای سریع السیر به مسافران خدمات ارائه خواهند داد اما اکنون با افزایش چالش میان دولت و سندیکاهای کارگری، این شرکت در تصمیم خود بازنگری کرده و آن را به ۳۵ درصد کاهش داده است.

 

بر اساس این گزارش، در آخرین شنبه سال ۲۰۱۹، معترضان دولتی موسوم به جلیقه‌ زردهای فرانسه که بیش از یک سال است اعتراضاتشان را به نابرابری اقتصادی و ناکارآمدی دموکراسی فرانسه ادامه دارد، همراه با اتحادیه‌های کارگری فرانسه در راهپیمایی در مرکز پاریس و دیگر شهرهای فرانسه شرکت کردند.

 

در پایان تظاهرات روز شنبه جلیقه‌ زردها و اتحادیه‌های کارگری، بین پلیس و معترضان درگیری رخ داد. پلیس فرانسه جمعیتی که در تظاهرات روز گذشته شرکت کرده بودند را حدود چهار هزار و  ۵۰۰ نفر برآورد کرده است.

 

“فیلیپ مارتینز” دبیر کل اتحادیه بزرگ کارگری فرانسه (س ژ ت) نیز درباره گسترش اعتراض ها و اعتصاب های عمومی در فرانسه گفت: «اکنون دولت وظیفه دارد که به معترضان گوش دهد. آنها باید به مردم گوش دهند. ما به نیمه دوم دوره ریاست جمهوری ماکرون رسیده ایم. در این بخش او باید به مردم گوش کند و از متکبر بودن دست بکشد. این فرصت اوست که کاری کند.»

 

اتحادیه‌های کارگری فرانسه با همراهی دانشجویان اعتصابات خود را علیه اصلاح قانون بازنشستگی از پنجم دسامبر آغاز کردند. اعتصابات در ماه دسامبر و در شرایطی که مردم به استقبال کریسمس و سال نو می روند، تاکنون اختلال وسیعی در سیستم حمل و نقل فرانسه ایجاد کرده است.

 

“ادوارد فیلیپ” نخست‌ وزیر فرانسه چهارشنبه ۲۰ آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد؛ اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد.

 

بر اساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌ شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، ‌از خواسته خود عقب‌ نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌ های آینده را دوچندان می‌کند.

ایرنا

ملانشون، رهبر حزب چپ فرانسه با پیشنهاد تاسیس صندوق همبستگی پارلمانی برای پشتیبانی اعتصاب‌ها از اعتصابگران حمایت کرد

همزمان با تاکید اتحادیه‌های شغلی بر ادامه اعتصاب‌ها در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی، رهبر حزب چپگرای فرانسه روز سه‌شنبه بر لزوم تاسیس یک صندوق همبستگی پارلمانی با هدف حمایت از اعتصابگران تاکید کرد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

درحالیکه اعتراضات در هند همچنان ادامه دارد حزب “کنگره” فراخوان برای تظاهرات داد

حزب مخالف موسوم به حزب “کنگره” در هند یک روز بعد از آنکه نخست وزیر این کشور از قانون مناقشه‌برانگیز دولتش برای اعطای شهروندی هند به اقلیت‌های غیرمسلمان چند کشور همسایه دفاع کرد، برای برپایی “تظاهرات سکوت” در دهلی‌نو فراخوان داد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, افغانستان, انگلستان, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, هندوستان

افکار عمومی برای نولیبرال‌ها بی‌معناست /جنبش حاشیه نشینی /آقای روحانی منفورترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران و شاید جهان است

رئیس موسسه مطالعات وتحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه جنبش حاشیه نشینی اخیر سومین شورشی است که درچهل سال اخیر رخ می‌دهد گفت:حاشیه نشینان هیچ صدا و روایتی درسپهر عمومی جامعه ندارند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, فرانسه, فقر, نئولیبرالیسم

سندیکاهای بزرگ کارگری، پلیس، وکلا و آتش‌نشانان تا اتحادیه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی برعلیه دولت لیبرال فرانسه

پنج‌شنبه پنجم دسامبر، چهاردهم آذر، فرانسه یکی از مهم‌ترین اعتصاب‌های سراسری را تجربه می‌کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه