خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

افتتاح بند کمال‌خان در همسایگی ایران: آب در برابر نفت

روز چهارشنبه ۲۴ مارس/۴ فروردین، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان همراه با شماری از مقام‌های بلندرتبه دولتی به ولایت نیمروز در مرز ایران سفر کرد و بند (سد) کمال‌خان را رسماً افتتاح نمود. او به این مناسبت بر لزوم همکاری میان تهران و کابل تأکید کرد و گفت که افغانستان می‌خواهد در ازای آب، از ایران نفت دریافت کند.

 

به گزارش رادیو فرانسه: غنی در مراسم افتتاح بند کمال خان گفت: «آب کشور را مفت به کسی نمی‌دهیم. این آب محصول ولایت نیمروز است و آن‌را با افتخار به ایران می‌فروشیم. اقتصاد دو کشور، متمم یکدیگر است، نه مخالف یکدیگر. با کشور ایران در مذاکره هستیم که ولایت نیمروز کندوی (انبار – مخزن کشاورزی) افغانستان نه، بلکه کندوی ایران هم باشد».

 

او اضافه کرد: «امروز اختیار آب هلمند به دست مردم ما قرار گرفت و در توزیع زمین بند کمال‌خان به مردم محل اولویت داده می‌شود. ما مانند بید به هر باد نمی‌لرزیم، آوازه‌ها و کاغذها می‌آیند، اما مردم افغانستان استوار در جای شان قرار دارند».

 

محمد اشرف غنی گفت: دیگر آب و خاک افغانستان رایگان نیست و آب کشور را در قبال نفت به ایران می‌فروشیم.

 

به گفتۀ رئیس جمهوری افغانستان «بند کمال‌خان یک وسیله است، اما هدف آن احیای نیمروز آباد، آزاد و مرفه در چوکات (چارچوب) جمهوریت می‌باشد و امیدواریم که دیگر کلمه نیمروز محروم را نشنویم. افتخار دارم که امروز آرزوی افغان‌ها پس از قرن‌ها به حقیقت پیوست».

 

او تصریح کرد: «دولت و مردم افغانستان نه تنها طرح، بلکه ارادۀ تحقق آن را نیز دارند و امید است که ملت افغانستان در صد روز آینده شاهد تحقق پروژه‌های مهم زیربنایی در سراسر کشور باشند. باید طرح واضح اتکا به خود را داشته باشیم و افغانستان بعد از این نباید دست گدایی را دراز کند و نیاز مبرم است که سرمایه‌های پنهان خود را به کار ببریم».

 

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که آب باید به موثرترین شیوه مدیریت شود و او در راستای منافع ملی به عقب بر نمی‌گردد و حاضر است در این راه سر خود را قربان کند.

 

سد، یا بند کمال خان ۱۶ متر ارتفاع و ۵۲ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیرۀ آب دارد. وزارت انرژی و آب افغانستان ظرفیت تولید برق بند کمال‌خان را ٩ مگاوات و ظرفیت آبیاری را بیش از ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی اعلام کرده است.

 

وزارت امور داخلۀ أفغانستان نیز یادآوری کرده است که در دوران ساخت بند کمال‌خان ۳۵ حمله علیه آن صورت گرفت که طی آن ۳٩ سرباز افغان کشته و مجروح شدند و ۲٨ جنگجوی طالبان دستگیر گردیدند.

 

معاهده آب میان کابل و تهران

 

بند (سد) کمال‌خان یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی افغانستان است که در ولسوالی (شهرستان) «چاربرجک» به فاصله ٩۵ کیلومتری جنوب شهر زرنج ، مرکز ولایت نیمروز افغانستان و هم‌مرز با ایران موقعیت دارد. این بند به هدف کنترل آب‌های شیرین و آب‌های موسمی (سیلاب) در افغانستان ساخته شده است.

 

براساس اطلاعات وزارت انرژی و آب افغانستان، برای اولین‌بار کار ساخت بند کمال‌خان در سال ۱٩۶۶ میلادی آغاز شد که به دلایل مختلف از جمله جنگ‌های داخلی و تحولات سیاسی کارش به پایان نرسید. کار دوباره این بند در سال ۲٠۱۱ رسماً آغاز شد که کار ساخت بخش‌های اول و دوم آن تکمیل شد و کار بخش سوم آن در سال ۲٠۱۷ با بودجه ساخت ۷٨ میلیون دلار توسط یک شرکت ترکی آغاز شد و به سرانجام رسید.

 

شایان ذکر است که آب‌های افغانستان در دریاچه هامون سرازیر می‌شود و بخشی از این آب در بند کمال‌خان مورد مدیریت و کنترل قرار می‌گیرد. دریاچه هامون دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران است.

 

مقام‌های افغانستان و ایران در سال ۱٩۷۲ میلادی قراردادی را در زمینه حقابۀ ایران از رود هیرمند امضا کردند.

 

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح بند کمال‌خان در مورد این معاهده آب گفت که مشکل در معاهده آب میان کابل – تهران نبود، بلکه مشکل در روند اجرای آن بود.

 

هرچند دولت ایران همواره از ساخت بندهای آبگردان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است، اما حکومت افغانستان گفته است که متعهد به اجرا معاهده آب میان کابل و تهران است.

وزیر خارجه چین در مسیر ایران؛ پکن به دنبال جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز گذشته (چهارشنبه) تور یک هفته‌ای خود به منطقه غرب آسیا را در حالی آغاز کرد که قصد دارد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران بحث‌هایی را انجام دهد و به دنبال گسترش اتحاد و ائتلاف در مقابل تحریم‌های غرب است

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امارات, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا, عربستان سعودی, عمان, مقاله

۶ میلیون هکتار جنگل را در طول ۶ دهه اخیر از دست دادیم/ سرانه جنگل ایرانی‌ها یک چهارم استاندارد جهانی است

رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: متوسط سرانه جهانی جنگل ۱۷ صدم هکتار است در حالی که این سرانه در ایران هشت دهم درصد است؛ یعنی سهم ایرانی ها از جنگل یک چهارم استاندارد سرانه جهانی است.

ادامه

ایران, گزارش, محیط زیست