تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

اعلام حمایت «حامد کرزی» از بزرگترین اپوزیسیون دولت افغانستان

رئیس جمهور سابق افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از ائتلاف بزرگی ملی افغانستان حمایت کرد و تشکیل این ائتلاف را برای تقویت وحدت ملی، شفافیت انتخابات و جلوگیری از مداخله خارجی‌ها موثر دانست.

 

شماری از احزاب سیاسی و شوراهای قومی در گردهمایی در کابل ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که بزرگترین جریان اپوزیسیون دولت محسوب می‌شود را تشکیل دادند.

 

در حالی که رئیس جمهور سابق افغانستان در این گردهمایی حضور نیافت اما دفتر مطبوعاتی حامد کرزی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از این ائتلاف رسما اعلام کرد.

 

رئیس جمهور سابق افغانستان اظهارداشت: این ائتلاف برای تقویت اتحاد بین مردم افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف تشکیل شده است.

 

وی خاطرنشان کرد که مردم افغانستان با تلاش‌های مشترک می‌توانند از مداخله «خارجی‌ها» و دامن زدن به نفاق در این کشور جلوگیری کنند.

 

ائتلاف بزرگی ملی افغانستان با محوریت ژنرال «دوستم» رهبر حزب جنبش ملی، «محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم، «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، «انوالحق احدی» رهبر جبه نوین ملی، «صلاح‌الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی و «رحمت‌الله نبیل» رئیس حزب محور مردم افغانستان تشکیل شده است.

 

در این ائتلاف «احمدضیا مسعود» معاون حزب جمعیت اسلامی، «اسماعیل خان» عضو شورای حراست و ثبات، «زلمی رسول» کاندیدای سابق ریاست جمهوری، «همایون همایون» معاون پارلمان، «ظاهر قدیر» و اعضای شوراهای مردمی قندهار، پکتیا و ننگرهار نیز حضور دارند.

 

تشکیل ائتلاف در آستانه انتخابات و یارگیری بین طرف‌های انتخاباتی یک امر معمولی است اما اینکه اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان بتواند کاندید واحدی را برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معرفی کند هنوز مشخص نیست.

 

در حالی که اشرف غنی پیش از این اعلام کرده بود که برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید خواهد شد، تشکیل ائتلاف واحد از سوی جریان اپوزیسیون می‌تواند به شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری منجر شود.

 

ریاست اجرایی دولت افغانستان: شناسنامه‌های الکترونیکی توزیع شده فاقد اعتبار هستند

 

در حالی که روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی از چند ماه پیش شروع شده است معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت افغانستان، اعلام کرد که شناسنامه‌های توزیع شده از سوی دولت افغانستان فاقد اعتبار هستند.

 

روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بر اساس فرمان اشرف غنی از چند ماه پیش توسط اداره ثبت احوال نفوس افغانستان آغاز شده است.

 

محتوای این شناسنامه‌ها به دلیل درج اجباری اقوام و کلمه افغان به عنوان ملیت مخالفت برخی پارلمان، اقوام و برخی از رهبران سیاسی را به دنبال داشته است.

 

«امید میثم» معاون سخنگوی عبدالله به «رادیوآزادی» گفت از نظر ریاست اجرایی دولت افغانستان شناسنامه‌های الکترونیکی فاقد اعتبار بوده و روند توزیع آن باید هرچه سریعتر متوقف شود.

 

وی خاطرنشان کرد، تا زمانی که در مورد محتوای درج شده در شناسنامه‌های الکترونیکی اجماع ملی و سیاسی وجود نداشته باشد این شناسنامه‌ها فاقد اعتبار بوده و روند توزیع آن باید متوقف شود.

 

از سوی دیگر، «روح‌الله احمدزی» سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس تصریح کرد که روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی ادامه خواهد یافت زیرا طبق برنامه دولت تا ۳ سال آینده تمام شهروندان افغانستان باید دارای شناسنامه‌های الکترونیکی باشند.

 

وی افزود: از آنجایی که رئیس جمهور افغانستان نخستین شناسنامه‌ الکترونیکی را دریافت کرده است این شناسنامه‌ها از نظر قانونی معتبر دانسته شده و کسانی که این شناسنامه‌ها را فاقد اعتبار بدانند با برخورد دولت افغانستان روبرو خواهد شد.

 

سخنگوی اداره ثبت احوال نفوس گفت تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر در این روند ثبت نام کرده‌اند.

 

در حالی که توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی محسوب می‌شود ولی پافشاری اشرف غنی بر درج اجباری قومیت با وجود مخالفت پارلمان و برخی از رهبران سیاسی موجب تشدید اختلافات در این روند شده است.

 

اشرف غنی به کمک عده محدودی در هیئت اداری سنا و پارلمان محتوای مورد نظرش را به اصطلاح به تصویب رساند که با اخذ نخستین شناسنامه از سوی اشرف غنی در ۱۳ اردیبهشت روند توزیع این شناسنامه‌های الکترونیکی آغاز شد.

تسنیم

عمران خان: نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج شوند

رهبر حزب پیروز در انتخابات پارلمانی پاکستان ضمن تاکید بر تلاش برای بهبود روابط با افغانستان و برقراری صلح در این کشور اظهار داشت که نظامیان آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کنند.

ادامه

افغانستان, امریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان

نظامی آمریکایی کشته شده در افغانستان، مامور سازمان سیا بود

به نقل از افق، منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند که «کریستوفر سلز» یک تن از نظامیان آمریکایی که چندی پیش پس از جراحت شدید در «پکتیا» جان باخت، مامور سازمان سیا بوده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

در بمب‌گذاری‌های روز گذشته مرتبط با انتخابات پاکستان دست‌کم ۱۲۸ کشته و ۱۵۰ زخمی شدند

ورود نوازشریف به پاکستان و بازداشت او و دخترش در روزی صورت گرفت که بمب‌گذاری‌های مرتبط به انتخابات دست‌کم ۱۲۸کشته و ۱۵۰ زخمی در این کشور برجای گذاشت و یکی از خونین‌ترین روزهای پاکستان در یک سال گذشته را رقم زد.

ادامه

پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر