همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

“کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران” ( “کودیر”) که برای بیش از چهار دهه در دفاع از صلح، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، و به‌ویژه آزادی‌ها و حقوق سندیکایی در ایران فعالیت کرده است، در نیمهٔ دوم آبان‌ماه سال جاری نشست سالانه‌اش را در ساختمان مرکزی اتحادیهٔ “یونیسون” در لندن با موفقیت برگزار کرد. یونیسون بزرگ‌ترین ... همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آلمان, امپریالیسم, انگلیس, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, کانادا, معلمان, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, زنان

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

اعظم جنگروی، دختر دیگر خیابان انقلاب: باید عمل کرد، شعار بس است

اعظم جنگروی، آخرین بانوئی که روز پنجشنبه ٢۶ بهمن / ١۵ فوریه در چهارراه خیابان انقلاب و وصال روسری خود را برای اعتراض به حجاب اجباری از سر برداشت و بر بالای چوبی به هوا بلند کرد در صفحۀ اینستاگرام خود اعلام کرد که این اقدام را «برای آزادی، برای إتمام تمام قوانین و مقرراتی که علیه زنان» وجو دارد انجام داده و «تمام عواقب کار» خود را نیز می پذیرد.

 

اعظم جنگروی (ازی) پیش از ایستادن بر بالای پست برق در برابری قنادی فرانسه در خیابان وصال در صفحۀ اینستاگرام خود نوشت که فعالیت های سیاسی را به امید اصلاحات «در حزب مجمع زنان اصلاح طلب و حزب کارگزاران» آغاز کرده، اما اینک خسته شده و از آنجا که «باید عمل کرد، شعار بس است» این کار را انجام می دهد.

 

وی که ٣۵ ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد درهوش مصنوعی و رباتیک است، تاکید می‌کند که این حرکت او «به هیچ سازمان یا گروه یا فردی چه در داخل و چه در خارج ازایران مربوط نمی‌شود». او نوشته است «من این کار را برای مقابله با حجاب اجباری انجام دادم» و می افزاید «بگذارید خودمان حجابمان را انتخاب کنیم، من به عنوان یک فرد، حق انتخاب دارم…»

 

بر اساس فیلم‌هائی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، به رغم مقاومت و حمایت مردمی که گرداگرد او جمع شده‌اند، ماموران او را با خشونت به پائین کشیده و بازداشت کرده‌اند. با این حال در باره دستگیری او تا کنون هیچ خبر رسمی منتشر نشده است.

 

جنبشی که به نام دختران خیابان انقلاب شهرت یافت در ۶ دی سال جاری هنگامی آغاز شد که دختر جوانی به نام ویدا موحد در همین محل روسری سفید خود را بر بالای چوبی افراشت. وی همان زمان دستگیر شد و ٣١ روز در بند بسر برد. او روز ٧ بهمن آزادی خود را بازیافت.

 

در روزهای پس از ٩ بهمن شمار بسیار دیگری از زنان در تهران و برخی دیگر شهرها به همان شیوه روسری از سر برگرفتند و بگفتۀ مقامات انتظامی تهران تا روز ١١ بهمن ٢٩ نفر به همین اتهام بازداشت شدند.

رادیو فرانسه

 

دستگیری ۲۹ نفر از معترضان به حجاب اجباری

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، ماموران پلیس تهران بزرگ ۲۹ نفر را در رابطه “با کمپین آزادی‌های یواشکی و چهارشنبه‌های سفید” بازداشت کرده‌اند. در هفته‌های اخیر اعتراض به حجاب اجباری ابعاد و اشکال تازه‌ای گرفته است.   رسانه‌های ایران با استناد به مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ خبر از دستگیری ۲۹ نفر در ارتباط با ... دستگیری ۲۹ نفر از معترضان به حجاب اجباری

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان

«دختران خیابان انقلاب» علیه حجاب اجباری در ایران اعتراض می‌کنند

ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی ویدا موحد، معروف به “دختر خیابان انقلاب”، عکس دیگری در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که دختر جوان دیگری را نشان می دهد که به نشانۀ اعتراض علیه حجاب اجباری بر بلندی در خیابان انقلاب ایستاده و روسری سفیدش را به چوبی آویخته و بالای سرش نگاه داشته است. ... «دختران خیابان انقلاب» علیه حجاب اجباری در ایران اعتراض می‌کنند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان

دومین راهپیمایی زنان سراسر جهان علیه ترامپ در پایان اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش

هزاران زن در صدها شهر سراسر جهان در پایان اولین سال حضور ترامپ در کاخ سفید، دومین راهپیمایی گسترده زنان را برگزار کردند. سال گذشته هم اعتراضات زنان علیه حضور ترامپ در کاخ سفید گسترده بود و امسال هم آنها تحت‌الشعاع جنبش‌های حمایتی زنان قرار داشتند.

ادامه

المان, امریکا, ایتالیا, جهان, خبر, زنان, ژاپن

۸ مارس تهران: زنان قربانیان اصلی خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی

مراسم روز جهانی زن، پنجشنبه ۱۸ اسفند در سرای محله ایوانک برگزار شد.   در این برنامه، محمد مالجو به رابطه سلطه طبقاتی و سلطه جنسیتی در سال‌های پس از جنگ در ایران پرداخت و افزود در سال‌های پس از جنگ شاهد تقویت و تحکیم سلطه طبقاتی بودیم و این باعث تشدید سلطه جنسیتی شده ... ۸ مارس تهران: زنان قربانیان اصلی خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی

ادامه

ایران, تاریخ, خبر, زنان