بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

اعتصاب گسترده کارکنان شرکت نفتی برزیل

اعتصاب کارکنان شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل، به‌دنبال تعدیل نیرو و فروش دارایی‌های یکی از شرکت‌های تابعه آن، از اول فوریه(۱۲ بهمن) تاکنون موجب تشدید فشار به این شرکت نفتی شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسوی آ.اف‌.پ، اعتصاب کارکنان شرکت پتروبراس از ۱۸ روز پیش تاکنون موجب افزایش فشار به این شرکت دولتی شده، اعتصاب‌هایی که حتی وعده‌های شغلی نتوانسته از تداوم آن جلوگیری کند.

 

این شرکت در بخش‌های اکتشاف، تولید، پالایش و توزیع مشتقات نفتی و گاز فعالیت می‌کند.

 

اعتصاب کارکنان از اول فوریه(۱۲ بهمن‌ماه) به دنبال بسته شدن یکی از شرکت تابعه پتروبراس به نام «آ ان اس آ» در منطقه پارانا در جنوب برزیل آغاز شد که پیامد آن نزدیک به یک هزار نفر کار خود را از دست دادند.

 

اعتصاب‌کنندگان با پیگیری‌های قضایی فراوان توانستند دیروز (سه‌شنبه) رای دادگاه کارگری که مسئول رسیدگی به مناقشه میان کارکنان و این شرکت است، مبنی بر تعلیق درآمدن تعدیل نیروها تا جلسه دو هفته آینده دادرسی را به دست بیاورند. دادگاه پارانا همچنین دستور داد اتحادیه از سایر کارکنان بخواهد تا جلسه بعدی دادرسی، اعتصاب خود را متوقف کنند.

 

رهبران اتحادیه‌ها امروز (چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه) به وقت محلی در ریودوژانیرو برای تصمیم‌گیری در مورد قدم‌های بعدی اعتراض‌ها تشکیل جلسه می‌دهند. هرچند که یک قاضی دادگاه عالی کار، اعتصاب‌ها را غیرقانونی و با انگیزه سیاسی دانست و اعلام کرد که جریمه روزانه تا ۵۰۰ هزار رئال (واحد پول برزیل) برای اتحادیه‌های خاطی در نظر گرفته شده است. او همچنین شرکت پتروبراس را موظف کرد که مانع بازگشت به کار کارکنان اعتصاب‌کننده شود.

 

فدراسیون واحد نفتی (اصلی‌ترین سندیکای کارگری نفت) در بیانیه‌ای، پایان اعتصاب را نامشخص دانست؛ زیرا به نظر می‌رسد شرکت، سایر جنبه‌های این توافق جمعی با کارگران را نقض می‌کند و این یک تصمیم موقت است.

 

الکساندر فیناموری سخنگوی فدراسیون واحد نفتی نیز در گفت‌وگو با «آ اف پ» اظهار کرد، از سال ۱۹۹۵ تاکنون این بزرگترین حرکت اعتصابی کارکنان شرکت نفتی است.

 

کارکنان این شرکت در سال ۱۹۹۵ نیز دست به اعتصاب ۳۲ روزه زدند؛ پالایشگاه توسط پلیس اشغال شد و کاهش تولیدات، ایجاد صف طولانی در پمپ بنزین‌ها را به دنبال داشت.

 

این شرکت نفتی که بخش عمده آن متعلق به دولت برزیل است، از بزرگترین شرکت‌های تجاری نفتی در جهان بوده و علاوه بر آمریکای جنوبی، در آسیا، آفریقا و خاورمیانه نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

ایرنا

لحظه ریختن سقف ورزشگاه سن‌پترزبوگ که منجر به کشته‌شدن یک کارگرشد + ویدئو

سقف ورزشگاه سن‌پترزبورگ روسیه که محل برگزاری مسابقات و کنسرت‌ها است امروز جمعه در هنگامی که کارگران بر روی آن در حال تعمیرات بودند، فرو ریخت که منجر به کشته شدن یک کارگر شد.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, ویدیو

رهبر اتحادیه مرکزی کارگران کلمبیا با رد سیاست‌های نئولیبرالی به دولت این کشور هشدار داد

یک رهبر مخالفان در کلمبیا به دولت این کشور هشدار داد که اعتراض‌های ضددولتی در سال جاری میلادی تشدید خواهد شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, خبر, کارگری, کلمبیا, نئولیبرالیسم

فراخوان سندیکاهای کارکنان آموزش و بهداشت آفریقای جنوبی: مبارزه علیه خصوصی‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها را سازمان‌دهی کنیم!

اتحادیهٔ ملی سندیکاهای کارکنان آموزش، بهداشت و کارگران متحد (ان-ای- اچ- آ- دبلیو- یو) به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های خود در حمایت از بیمهٔ درمان همگانی و در پی افشاگری‌های تکان‌دهنده در گزارش کمسیون رقابتی در بازار بهداشت و درمان، نسبت به بالا بودن هزینه درمانی در بخش خصوصی بهداشت و درمان، دست به اعتراض خواهند ... فراخوان سندیکاهای کارکنان آموزش و بهداشت آفریقای جنوبی: مبارزه علیه خصوصی‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها را سازمان‌دهی کنیم!

ادامه

افریقای جنوبی, جنوب آفریقا, جهان, کارگری, مقاله