بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

اعتصاب کارگران جنرال موتورز با خواست افزایش سهم کارگران از سود و کاهش فاصله دستمزدها

تمرکز کارگران UAW بر افزایش سهم کارگران از سود و کاهش فاصله دستمزد بین کارگران تمام‌وقت و پاره‌وقت در کارخانه‌های جنرال موتورز است.

 

به نقل از mcall، اعتصاب کارگران جنرال موتورز در آمریکا بر اساس تخمین‌ها حدود یک میلیارد دلار برای این شرکت هزینه دربردارد.

 

کارگران جنرال موتورز که عضو اتحادیه (UAW) هستند و تعداد آنها به ۴۹ هزار نفر می‌رسد، طی اعتصابی که از ۱۶ سپتامبر آغاز شده است. همچنین اعتصاب کارِ حدود ۶ هزار کارخانه Sialo مکزیکو را نیز تحت تاثیر تاثیر قرار داده است.

 

تاکنون مذاکرات بین اتحادیه UAW و کمپانی جنرال موتورز بی‌نتیجه بوده است. در بیانیه این اتحادیه آمده است: «ما به مذاکره و تبادل پیشنهادات ادامه می‌دهیم و متعهد به دستیابی به توافقی هستیم که آینده‌ای مناسب برای کارمندان و شرکت ما ایجاد کند.»

 

خاموشی کارخانه مکزیکو به این معنا است که جنرال موتورز هرگونه تجهیزات جدیدی از Chevrolet Silverado، از پرفروش‌ترین اتوموبیل‌های ایالات متحده آمریکا را از دست داده است. پیش از این جنرال موتورز به دلیل اعتصاب مجبور شد یک کارخانه موتور مکزیکی و یک کارخانه مونتاژ در کانادا را ببندد.

 

ضررهای جنرال موتورز هر هفته در حال افزایش است و با این حال اعتصاب ادامه دارد؛ به این کمپانی در هفته اول حدود ۴۸۰ میلیون دلار و در دوم ۵۷۵ میلیون دلار خسارت وارد شده است. این شرکت روزانه ۸۲ میلیون دلار از دست می‌دهد.

 

تخمین زده می‌شود سود جنرال موتورز در آمریکا در ازای هر کارگر بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ ، ۴۰ درصد افزایش یافته و در سال گذشته به حدود ۹۴۰۹۷ رسیده باشد ولی سود بهره‌وری و عملیاتی هر کارگر، هر دو بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

 

طبق اطلاعات مرکز تحقیقات اتومبیل در میشیگان آمریکا، بهره‌وری در بخش اتومبیل آمریکا از سال ۲۰۱۳ رو به کاهش است. یک دلیل احتمالی برای این کاهش افزایش پیچیدگی خودروها بوده است.

 

نوامبر سال گذشته، مدیرعامل جنرال موتورز دستور کاهش ۱۵۰۰۰ نفر از نیروی کار جنرال موتورز را در آمریکای شمالی داد.

 

تمرکز کارگران UAW بر افزایش سهم کارگران از سود و کاهش فاصله دستمزد بین کارگران تمام وقت و پاره وقت در کارخانه‌های جنرال موتورز است.

ایلنا

در پی ادامه اعتراضات کارگران، جنرال موتورز پرداخت بیمه کارگران معترض را متوقف کرد

همزمان با ادامه اعتصابات کارگران کارخانه جنرال موتورز آمریکا به دلیل شرایط نامناسب حقوق و مزایای این شرکت، هزینه های بیمه درمانی کارگران معترض به “اتحادیه کارکنان خودرو” محول شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر

سودجویی سرمایه‌داری از طریق بهره‌کشی از کارگران و تخریب محیط زیست

“کلمنس تونیس”، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران آلمان است. او در برابر جمع کثیری بالغ بر هزار وششصد نفر ازجمله اسقف اعظم، در شهر “پادربورن”، ۱۰ تیرماه ۹۸، با لبخندی و تشویق محتاطانهٔ جمعیت، بدون ابراز ناراحتی از شنیدن سخنانی نژادپرستانه و تحقیرآمیز دربارهٔ آفریقایی‌ها، به این سخنان واکنشی نیز نشان نمی‌دهد.

ادامه

المان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری