خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

اعتراض چهار نهاد حقوق بشری به آزار و اذیت خانواده جان‌باختگان در زندان‌های ایران

چهار سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تهدید و آزار خانواده کسانی که در حین بازداشت در زندان‌های جمهوری اسلامی به طرز مشکوکی جان باخته‌اند، اعتراض کرده‌اند. آن‌ها خواستار اعزام کمیسیون تحقیق مستقل‌ شده‌اند.

 

از دی‌ماه سال جاری تا کنون، دست‌کم پنج نفر در زندان‌های جمهوری اسلامی به طرز مشکوکی جان باخته‌اند. اکنون، چهار سازمان حقوق بشری در یک بیانیه مشترک از آزار و اذیت خانواده جان‌باختگان ابراز نگرانی کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند ‌به تهدید و آزار این خانواده‌ها پایان دهد.

 

سازمان عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران، دیده‌بان حقوق بشر و عدالت برای ایران روز چهارشنبه ۲۳ اسفند (۱۴ مارس) بیانیه مشترکی در اعتراض به شیوه برخورد مسئولان زندان ایران با خانواده جان‌باختگان منتشر کرده‌اند.

 

در این بیانیه دانستن حقیقت درباره این مرگ‌های مشکوک در زندان‌ها و خواست اجرای عدالت از سوی خانواده جان باختگان در زندان‌های جمهوری اسلامی در شمار بدیهی‌ترین حقوق آنان قلمداد شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌شده، از “اقدامات تلافی‌جویانه” علیه این خانواده‌ها دست بردارند.

 

مرگ‌های مشکوک

 

در بیانیه مشترک به دست‌کم پنج مورد مرگ مشکوک از زمان اعتراضات سراسری دی‌ماه تا کنون اشاره شده است. اسامی این افراد سینا قنبری، وحید حیدری، کاووس سیدامامی، سارو قهرمانی و محمد راجی اعلام شده است.

 

مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص مرگ سینا قنبری، وحید حیدری و کاووس سیدامامی مدعی شده‌اند که این افراد دست به خودکشی زده‌اند. ادعای مقامات درباره سارو قهرمانی، کشته شدن در درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی اعلام شده است و در مورد محمد راجی نیز مسئولان ادعا کرده‌اند که او در جریان سرکوب اعتراضات دراویش گنابادی و بر اثر ضربات وارده کشته شده است.

 

در این بیانیه، ادعاهای مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط با علل مرگ این افراد با استناد به اظهارات اعضای خانواده‌آن‌ها رد شده است.

 

تهدید خانواده‌ها

 

در بیانیه‌ی مشترک این سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله به آزار و تهدید سازمان یافته خانواده‌ها اشاره شده است. در این بیانیه از جمله چنین آمده است: «در هر پنج مورد، مقامات قضایی و امنیتی ایران خانواده‌های جان‌باختگان را تهدید کرده‌اند تا به این وسیله صدای‌آنان را برای روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت خاموش کنند.»

 

افزون بر این وکلای پرونده‌های این قتل‌های مشکوک نیز پیام‌هایی تهدید آمیز دریافت کرده‌اند. بنا بر اطلاعات این بیانیه، تا کنون دست‌کم یک وکیل به علت صحبت با رسانه‌ها بازداشت شده است.

 

در این بیانیه به موضوع تهدید مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی نیز اشاره شده است. گفته شده است که ماموران مریم ممبینی را تهدید کرده‌اند که در صورت انجام مصاحبه «خانواده‌اش در معرض خطر قرار خواهند گرفت و هر اتفاقی ممکن است برای آن‌ها بیافتد.»

 

رامین سیدامامی، پسر کاووس سیدامامی نیز اعلام کرده که تنها ظرف یک هفته، بیش از ۱۰۰ پیامک دریافت کرده و بارها تهدید به مرگ شده است. از او خواسته‌اند که از پیگیری و اطلاع‌رسانی پیرامون پرونده پدرش خودداری کند.

 

کمیسیون مستقل

 

در بیانیه چهار سازمان مدافع حقوق بشر از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده است، برای بررسی پرونده مرگ‌های مشکوک در زندان‌های جمهوری اسلامی، شرایط فعالیت یک کمیسیون تحقیقی مستقل را فراهم آورد.

 

در این بیانیه در عین حال از دولت روحانی به علت «قصور در انجام تحقیقات مستقل و شفاف» انتقاد شده است.

 

روحانی روز ۲۵ بهمن خبر از تشکیل یک کمیته بررسی داده بود. کمیته‌ای متشکل از مشاور امور حقوقی دولت و همچنین نمایندگان وازارت اطلاعات، وزارت کشور و دادگستری.

 

در این بیانیه اعلام شده که کمیته‌ای که از سوی روحانی تشکیل شده، بی طرف و مستقل نیست و عملکرد آن نیز فاقد شفافیت لازم است.

 

در بیانیه سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچنین اعلام شده که حق شرکت اعضای خانواده جان باختگان زندان‌های جمهوری اسلامی در جریان تحقیقات باید تامین گردد.

صدای آلمان

یک فعال کارگری: کارگران به دلیل نداشتن تشکل مستقل قدرت چانه‌زنی ندارند

کارگران به دلیل نداشتن تشکل و سندیکای مستقل و هر نهاد مستقل کارگرانه که حافظ منافع کارگری باشد، عملا قدرت چانه‌زنی ندارند به ویژه با پیش گرفتن سیاست‌های تعدیل اقتصادی به مرور پس از جنگ این قدرت از کارگران گرفته شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گفتگو

ده‌ها هزار دانش‌آموز آمریکایی علیه قوانین فروش سلاح به خیابان‌ها ریختند

به گزارش شبکه تلویزیونی ان بی سی، دانش‌آموزان بسیاری در ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله نیویورک، کالیفرنیا، اوهایو، ایلی نوی، ویرجینیا و فلوریدا در این تظاهرات سراسری که از هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، شرکت کردند.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر

افزایش روز‌افزون فقر: «۸۰ درصد جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند»

شهاب نادری، نماینده مردم اورامانات در مجلس ایران، روز یکشنبه (۲۰ اسفند) در نشست علنی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت نتیجه عملکرد ۶ ساله وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی این است که “۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.”   نادری تخلفات گسترده در ... افزایش روز‌افزون فقر: «۸۰ درصد جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند»

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فقر