همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

“کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران” ( “کودیر”) که برای بیش از چهار دهه در دفاع از صلح، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، و به‌ویژه آزادی‌ها و حقوق سندیکایی در ایران فعالیت کرده است، در نیمهٔ دوم آبان‌ماه سال جاری نشست سالانه‌اش را در ساختمان مرکزی اتحادیهٔ “یونیسون” در لندن با موفقیت برگزار کرد. یونیسون بزرگ‌ترین ... همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آلمان, امپریالیسم, انگلیس, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, کانادا, معلمان, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, زنان

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

اعتراض نزدیک به ۷۰ زن مستندساز به رفتار “غیرانسانی” با مخالفان حجاب اجباری

نزدیک به ۷۰ زن مستندساز در نامه‌ای سرگشاده به رؤسای سه قوه و نمایندگان مجلس ایران، به رفتار خشونت‌آمیز با زنان مخالف حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. آنان برخورد مأموران با معترضان را “خشن و غیرانسانی” توصیف کرده‌اند.

 

زنان مستندساز ایرانی در نامه‌ای سرگشاده که روز دوشنبه (۷ اسفند/ ۲۶ فوریه) در فضای مجازی منتشر شده، خطاب به رؤسای سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه و نیز نمایندگان مجلس ایران، به اعمال خشونت نسبت به زنان مخالف با حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند.

 

امضای ۶۸ تن از زنان مستندساز در زیر این نامه سرگشاده دیده می‌شود. آنها نوشته‌اند که به دلیل “رفتارهای خشونت‌آمیز اعمال‌شده بر زنانی که به شکلی مسالمت‌آمیز خواهان حجاب اختیاری و حق انتخاب پوشش هستند”، به شدت “خشمگین و آزرده‌خاطر”ند.

 

به نوشته امضاکنندگان نامه «قانون و شرع به مجریان و ضابطان آن مجوز نداده است تا با زنانی که بدون هرگونه خشونت، به حجاب اجباری که آن را ناعادلانه می‌دانند و معترض هستند، با ضرب و شتم، توهین و انتساب افتراهای ناروا برخورد کنند».

 

به نظر نویسندگان این نامه اعتراضی، به‌رغم تعهد قوای سه‌گانه بر حسن اجرای قانون، برخورد مأموران و ضابطان قانون با شهروندان معترض “خشن و غیرانسانی” است.

 

“تاب مخالفت‌های مدنی را داشته باشید”

 

نویسندگان این نامه سرگشاده ضمن اشاره به مخالفت برخی “علمای دین” با حجاب اجباری، خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه ایران نوشته‌اند: «این‌گونه رفتارهای خشونت‌آمیز و غیرمدنی در برابر اعتراض مسالمت‌آمیز و صلح‌طلبانه دختران خیابان انقلاب، قبل از هر چیز اعتبار شما را در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی زیر سؤال خواهد برد».

 

در ادامه نامه زنان مستندساز آمده است: «مجریان شما در برابر دیدگان شهروندان، دختران خیابان انقلاب را از سکوهایی که برای اعتراض مسالمت‌آمیزشان انتخاب کرده‌اند، به پایین پرت می‌کنند و دست و پایشان را می‌شکنند، و حتی می‌شنویم در خفا و بازداشت آنان را کتک می‌زنند.»

 

نویسندگان نامه سپس خواستار “احترام” رؤسای سه قوه و نمایندگان مجلس به زنان ایرانی شده‌اند و نوشته‌اند: «حرمت‌ها را حفظ کنید و تاب مخالفت‌های مدنی و صلح‌طلبانه را داشته باشید». زنان مستندساز در نهایت تأکید کرده‌اند که آنها “ثبت‌کنندگان وقایع اجتماعی” نیستند، بلکه “تاریخ هم آن‌ها را ثبت خواهد کرد”.

 

بالا گرفتن بحث‌ها در مورد حجاب اجباری اندک‌زمانی پیش از نخستین روزهای اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته در ایران آغاز شد. در همین روزها بود که زن جوانی به نام ویدا موحد در خیابان انقلاب تهران روسری سفید خود را برداشت و آن را بر سر یک تکه چوب انداخت. این اقدام و سپس بازداشت ویدا موحد، سرآغاز حرکتی شد که در جریان آن شماری از زنان ایرانی با رفتن بر روی یک سکو و آویختن روسری‌شان بر سر تکه چوبی، اعتراض خود به حجاب اجباری را اعلام می‌کنند.

 

تاکنون چندین نفر از شرکت‌کنندگان در حرکت اعتراضی موسوم به “دختران خیابان انقلاب” بازداشت شده و به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند.

 

در آخرین نمونه در سوم اسفندماه، یک مأمور پلیس دختری معترض به حجاب اجباری را از سکویی به پایین پرت کرد. انتشار عکس و فیلم این صحنه موجی از بحث پیرامون رفتار ناموجه نیروی انتظامی با معترضان را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به راه انداخت.

 

روزنامه شرق شنبه گذشته در گزارشی این دختر را مریم شریعتمداری، ٣٢ساله و از دانشجویان امیرکبیر معرفی کرد که به نوشته این روزنامه، زانویش آسیب دیده و پس از بازداشت و بخیه خوردن زانو به زندان منتقل شده، اما معلوم نیست در کجا نگهداری می‌‌شود.

 

شنبه گذشته نیز خبر بازداشت دختری دیگر به نام “همراز صادقی” در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این خبر گفته شده بود که این دختر معترض در تقاطع خیابان سمیه و سپهبد قرنی تهران روسری خود را از سر برداشته و بر روی جعبه تقسیم شبکه مخابرات ایستاده است.

 

بر اساس این خبر، “ضربه شدید” یک فرد “لباس شخصی” به همراز صادقی به قصد پایین کشیدن او از روی سکویی که بر آن قرار داشته، باعث شکستگی استخوان ساعد این دختر شده است.

صدای آلمان

اعتراض شاپرک شجری‌ زاده به حجاب اجباری در قیطریه منجر به دستگیری و ضرب و شتم وی شد + ویدیو

چهارشنبه دوم اسفند در خیابان قیطریه تهران شاپرک شجری‌ زاده به حجاب اجباری اعتراض کرد. او با چوبی که شال سفید خود را بر آن زده بود از سوی مأموران دستگیر شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان

اعظم جنگروی، دختر دیگر خیابان انقلاب: باید عمل کرد، شعار بس است

اعظم جنگروی، آخرین بانوئی که روز پنجشنبه ٢۶ بهمن / ١۵ فوریه در چهارراه خیابان انقلاب و وصال روسری خود را برای اعتراض به حجاب اجباری از سر برداشت و بر بالای چوبی به هوا بلند کرد در صفحۀ اینستاگرام خود اعلام کرد که این اقدام را «برای آزادی، برای إتمام تمام قوانین و مقرراتی ... اعظم جنگروی، دختر دیگر خیابان انقلاب: باید عمل کرد، شعار بس است

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان