اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به تشدید سرکوب کارگران و معلمان در ایران

دیده‌بان حقوق بشر از برخوردهای امنیتی اخیر با فعالان کارگری و معلمان در ایران انتقاد کرد. به گفته این سازمان جهانی حقوق بشری، اظهارات مقام‌های ایران درباره‌ وحدت ملی، با توجه به زندانی کردن این فعالان “پوچ” است.

 

دیده‌بان حقوق بشر امروز پنجشنبه اول آذر (۲۲ نوامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به برخورد با فعالان کارگری و معلمان به خاطر حرکت‌های مسالمت‌آمیز اعتراضی و سازماندهی این اعتراضات شدت بخشیده‌اند.

 

دیده‌بان حقوق بشر در اطلاعیه خود به‌خصوص به حرکت صنفی معلمان در شهرهای مختلف ایران و نیز تجمع اعتراضی و راهپیمایی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در روزها و هفته‌های گذشته اشاره کرده است.

 

روز ۲۲ آبان گذشته معلمان ایران به دعوت “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان” در اعتراض به دستمزد ناکافی با توجه به تورم بالا و شرایط سخت معیشتی، دست به اعتصابی سراسری زدند. این دومین اعتصاب سازماندهی‌شده توسط معلمان ایران از آغاز گشایش مدارس در روز اول مهرماه تاکنون بود.

 

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر، در همین رابطه گفت: «مقام‌های ایران معلمان و فعالان کارگری را به خاطر درخواست بحق افزایش دستمزد و اعتراض‌های مسالمت‌آمیزی که جزو حقوق اولیه کارگران است مجازات می‌کنند.»

 

آقای پیج افزود: «اظهارات اخیر مقام‌های ایران مبنی بر‌ وحدت ملی و مقاومت در برابر فشار خارجی، در شرایطی که آنها فعالان کارگری و مربیان را به خاطر مطالبه دستمزد عادلانه روانه زندان می‌کنند، سخنانی پوچ است.»

 

دیده‌بان حقوق بشر با استناد به کانال تلگرام “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان” اعلام کرده است که از روز ۲۰ آبان‌ماه گذشته دست‌کم ۱۲ معلم در ایران بازداشت شده و ۳۰ نفر دیگر هم احضار و بازجویی شده‌اند.

 

مأموران اطلاعات سپاه پاسداران هاشم خواستار، عضو برجسته کانون صنفی معلمان مشهد را روز اول آبان‌ماه گذشته در پی نخستین دور اعتصاب معلمان دستگیر کردند. پس از مدتی بی‌خبری، بستگان آقای خواستار مطلع شدند که اطلاعات سپاه این معلم بازنشسته ۶۵ ساله را به دلایل نامعلومی به بخش روانی بیمارستان ابن‌سینای مشهد منتقل کرده است. آقای خواستار سپس در روز ۲۰ آبان آزاد شد. این در حالی است که هاشم خواستار فاقد سابقه بیماری‌های روانی بوده است.

 

رسول بداقی، عضو کانون صنفی معلمان که بیش از هفت سال از زندگی خود را به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در زندان‌های اوین و گوهردشت گذرانده، به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است که مأموران امنیتی هاشم خواستار را بدون تفهیم اتهام و در بیمارستان بازداشت کرده‌اند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، هنوز سه عضو برجسته کانون صنفی معلمان ایران در زندان هستند.

 

به گفته این سازمان بین‌المللی حقوق بشری، سرکوب‌های اخیر علیه فعالان کارگری در ایران به بخش خصوصی هم کشیده شده است. کانال تلگرام سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه ۲۷ آبان گذشته از بازداشت تمام اعضای مجمع نمایندگان کارگری این شرکت، از جمله اسماعیل بخشی و مسلم آرمند، خبر داد. با وجود اینکه مصطفی نظری، دادستان شهرستان شوش، دو روز پیش از آزادی ۱۵ نفر از بازداشت‌شدگان خبر داد، اما چند تن از آنان هنوز آزاد نشده‌اند. کانال تلگرامی سندیکای نیشکر هفت‌تپه به نقل از وکیل کارگران نوشت که اسماعیل بخشی و سه نفر دیگر از کارگران “تا اطلاع ثانوی در بازداشت می‌مانند”.

 

نزدیک به سه هفته پیش اعتراضات کارگری در شرکت نیشکر هفت‌تپه آغاز شد. کارگران این شرکت چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. کارفرمای شرکت “فراری” است. کارگران ضمن اعتراض به “مشکلات بی‌پایان” و “بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی” این شرکت، خواستار واگذاری مالکیت این واحد صنعتی به کارگران و اداره آن توسط یک شورای کارگری یا بازگرداندن آن به بخش دولتی و نظارت شورایی متشکل از کارگران بر اداره این شرکت هستند.

 

دیده‌بان حقوق بشر ضمن اشاره به اینکه قانون کار ایران حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری مستقل را به رسمیت نمی‌شناسد، نوشته است که نهادهای جمهوری اسلامی طی ۱۳ سال گذشته “به دفعات کارگران مرتبط با اتحادیه‌های کارگری مستقل را آزار و اذیت، احضار، دستگیر و محکوم کرده‌اند”.

 

هم “میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی” و هم “میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی” که ایران عضو آنهاست، از حق تشکیل یا عضویت در اتحادیه‌های کارگری حمایت می‌کنند.

 

معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در رابطه با “سرکوب فزاینده” معلمان و فعالان کارگری گفت که این اقدام “شیوه‌ای قدیمی” است که نهادهای ایران “از دهه‌ها پیش” دنبال می‌کنند. به گفته مایکل پیج: «نهادهای ایران به جای تبدیل کردن اتحادیه‌ها به پلی میان مسئولان و اعضای سندیکاها، هرگونه تلاشی برای سازماندهی مسالمت‌آمیز را سرکوب می‌کنند.»