گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

اعتراض ده‌ها هزار معترض میانماری پس از بازداشت‌های شبانه

دهها هزار نفر از مردم میانمار روز یکشنبه در اعتراض به بازداشت آنگ سان سوچی رهبر ، وینگ مینت رئیس جمهوری و بازداشت های شبانه توسط ارتش دست به اعتراض زدند.

 

به گزارش ایرنا، بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقامات ارشد میانمار در پی تنش‌های فزاینده بین دولت و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور اتفاق افتاد.

 

نظامیان این کشور با ادعای تقلب گسترده در جریان انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان) خواستار انجام تحقیقات در باره آن شدند.

 

«نیکی آسیا» روز گذشته گزارش داد: صبح روز یکشنبه ده‌ها هزار معترض میانماری در شهرهای بزرگ این کشور اقدام به تظاهرات کردند. این تظاهرات پس از دستگیری چندین نفر از رهبران مخالف در این کشور در شب گذشته برگزار شد.

 

رسانه‌های محلی میانمار گزارش دادند که پلیس مشغول شکستن در خانه‌ معترضان و بازداشت افرادی است که در آپارتمان‌های مختلف پناه گرفته‌اند.

 

شاهدان اعلام کردند که پلیس ۵ نفر را در حملات شب گذشته خود بازداشت کرده است.

 

به گفته رسانه‌های محلی تاکنون بیش از ۵۰ نفر در جریان اعتراضات به کودتای ارتش میانمار کشته شده‌اند.

 

 

اعتراض سازمان ملل به خشونت نظامیان 

 

پس از کشته شدن ۳۸ نفر از معترضان در یک روز در شهرهای مختلف میانمار، کریستین شرانر برگنر مسوول امور میانمار در سازمان ملل اعلام کرد: استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضان غیر مسلح، ضرب و شتم امدادگران توسط نیروهای امنیتی و سایر اقدامات خشونت آمیز ارتش میانمار بسیار شوکه کننده است. از زمان آغاز کودتا در میانمار تاکنون بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

 

نشریه «الجزیره» نوشت: از زمان آغاز کودتا تاکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند و از این میان هنوز یک هزارو ۱۹۲ نفر در بازداشت به سر می‌برند.

 

ردپای صهیونیست‌ها در کودتای میانمار 

 

آری بن میناش، یک مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل که اکنون به نفع ارتش میانمار مشغول لابی با کشورهای مختلف است اعلام کرد که ژنرال‌های میانماری به دنبال فاصله گرفتن از سیاست و بهبود روابط با آمریکا و سایر کشورها می‌باشند.

 

«نیکی آسیا» در این خصوص نوشت: این مقام اطلاعاتی اسرائیلی که پیش از این نمایندگی حاکمان نظامی سودان و روبرت موگابه زیمباوه را بر عهده داشت، افزود: مقامات نظامی میانمار همچنین خواهان بازگرداندن مسلمانان روهینگیا هستند که به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار پناهنده شده‌اند.

 

وی توضیح داد: فرماندهان ارتش میانمار او را استخدام کرده‌اند تا با سایر کشورهایی که درک اشتباهی از ارتش میانمار دارند مذاکره کند و روابط این کشورها با میانمار را بهبود بخشد.

 

مقابله هند با پناهجویان میانماری

 

وزارت کشور هند به نیروهای مرزی این کشور در ایالت آسام دستور داده ضمن آمادگی کامل از ورود غیر قانونی شهروندان میانماری به خاک هند جلوگیری کنند.

 

«رویترز» در این خصوص نوشت: این دستور پس از ورود ۸ پلیس میانماری به خاک هند و تقاضا برای پناهندگی صورت گرفته است. میانمار از هند خواسته است تا هر چه زودتر این افراد را تحویل دهد.

 

اما به گفته مقامات هندی از زمان آغاز کودتا در میانمار، بیش از ۳۰ شهروند این کشور از جمله نیروهای پلیس به همراه خانواده‌های آن‌ها به دو ایالت آسام و میزورام واقع در شمال شرق هند پناه آورده‌اند.

 

مرز هند و میانمار از رژیم جابجایی آزاد پیروی می‌کند که به موجب آن افراد محلی که در فاصله ۱۶ کیلومتری مرزهای دو کشور زندگی می‌کنند می‌توانند آزادانه و با داشتن یک مجوز در دو طرف مرزها رفت و آمد کنند.

 

در امتداد مرزهای هند و میانمار حدود ۲۵۰ روستا با جمعیتی معادل ۳۰۰ هزار نفر است که روزانه در مرزهای دو کشور رفت و آمد می‌کنند.

 

در طول اعتراض های  سال ۱۹۸۸ و کشته شدن هزاران نفر، هند مرزهای خود را باز کرد تا افرادی که از خشونت‌ها فرار کرده بودند بتوانند در خاک این کشور در امان باشند.

 

در این مدت هزاران میانماری به ایالت‌های مانیپور و میزورام وارد شدند و بسیاری از آن‌ها با سفر به دهلی از سازمان ملل تقاضای پناهندگی کردند.

 

درخواست برای تحریم میانمار

 

با افزایش خشونت‌ها علیه معترضان میانماری، کشورها و سازمان ملل به دنبال پیدا کردن روش‌های مناسب و موثر برای تحریم ارتش میانمار و فشار بیشتر بر آن است.

نشریه «دیلی میل» در این خصوص نوشت: نماینده مخصوص سازمان ملل روز جمعه از شورای امنیت خواست تا برای مقابله با ارتش میانمار و توقف خشونت‌ها سریعا اقدام کند.

 

با این حال تحریم‌های گسترده علیه میانمار مشکل به نظر می رسد زیرا کشورهای همسایه و شرکای تجاری بزرگ این کشور از تحریم های اقتصادی میانمار حمایت نمی کنند.

 

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که حدود یک میلیارد دلار پول میانمار که ارتش این کشور سعی داشته به آن دسترسی داشته باشد را بلوکه کرده است.
فروش نفت و گاز بزرگ‌ترین منبع درآمد خارجی میانمار است. صنایع نفت، گاز و معدن میانمار به ارزش۱.۴ میلیارد دلار بیش از یک سوم از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

آمادگی چین برای همکاری با همه طرف‌ها درباره میانمار/ کشته‌شدن یکی از اعضای حزب سوچی

دیپلمات ارشد و وزیر خارجه چین امروز (یکشنبه) گفت، پکن به تعامل با تمام طرف‌ها به منظور آرام ساختن بحران در میانمار مایل است و جانبداری نمی‌کند.

ادامه

جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, میانمار

پکن خواستار توضیح بیشتر اندونزی در مورد خدمه چینی دو نفتکش توقیفی شد

چین روز چهارشنبه با اعلام اینکه در حال بررسی جزییات مربوط به ۲۵ تبعه خود در میان ۶۱ خدمه دو نفتکش توقیف شده توسط اندونزی است، خواستار توضیح بیشتر این کشور در مورد خدمه چینی نفتکش ها شد.

ادامه

امریکا, اندونزی, ایران, تحریم, جنوب شرق آسیا, جهان

اندونزی یک نفتکش با پرچم ایران را توقیف کرد

تانکرهای فوق تخلفات مختلفی از جمله به احتزاز در نیاوردن پرچم، خاموش کردن سامانه‌های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی و حمل غیرقانونی سوخت بین کشتی‌ها و ریختن نفت در دریا مرتکب شده‌اند.

ادامه

اندونزی, ایران, پاناما, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر