چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

اعتراض دانشجویان تربیت مدرس به مشکلات صنفی

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به مشکلات صنفی مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کردند.

 

زهره جم دبیر شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایسنا علت تجمع این دانشجویان را مشکلات صنفی عنوان کرد و گفت: کمبود امکانات رفاهی دانشجویان اعم از تغذیه، خوابگاه، اینترنت، کتابخانه و از طرفی دیگر فشارهای مالی و تحصیلی بر دانشجویان موجب اعتراض و تجمع دانشجویان شده است.

 

به گفته دبیر شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس، در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ معاونت دانشجویی دانشگاه در یکی از خوابگاه های دانشجویی اقدام به انتشار اطلاعیه ای مبنی بر لزوم تخلیه خوابگاه پس از تعطیلات نوروزی کرده است و با توجه به این که به طور قانونی تخلیه و یا نقل و انتقال دانشجویان خوابگاهی بین دوترم شکل می‌گیرد، این اقدام نارضایتی دانشجویان خوابگاه را به همراه داشته است.

 

وی افزود:پس اولین تجمع دانشجویان در این خصوص که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد جلسه ای میان نمایندگان دانشجویان و معاونت دانشجویی برگزار شد . معاونت دانشجویی اعلام کردسیاست این معاون مبتنی بر تخلیه و واگذاری تمامی خوابگاه های استیجاری است.

 

دبیر شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: تصمیم معاونت دانشجویی برای تخلیه خوابگاه در حالی مطرح شده که هیچ خوابگاه جایگزینی برای دانشجویان این خوابگاه ها در نظر گرفته نشده است و سایر خوابگاه های ملکی نیز ظرفیت لازم را برای اسکان دانشجوها ندارند.

مرگ یک دانشجو در دوران بازجویی در زندان ایلام

طالب بساطی، دانشجوی پزشکی در زندان ایلام، پس از دو هفته بازداشت جان باخته است. در گواهی فوت وی ذکر شده که وی به دلیل «ترومای مغزی» فوت کرده است. ترومای مغز ضربه‌ای است که بر اثر آن جمجمه و مغز آسیب جدی می‌بیند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

سه فعال دانشجویی در دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان محکوم شدند

همزمان با بازداشت تعدادی از دانشجویان در روزهای گذشته، دادگاه انقلاب سه دانشجویی که پس از اعتراض‌های دی ماه بازداشت شده بودند را به ۹ سال زندان محکوم کرده است.   به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دادگاه انقلاب لیلا حسین‌زاده دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، را به شش سال حبس تعزیری و دو ... سه فعال دانشجویی در دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان محکوم شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

دانشجویان همچنان در بازداشت هستند

علی رغم وعده های وزیر علوم، دانشجویان همچنان در بازداشت به سر می برند، آزار و اذیت زندانیان سیاسی در زندان ها و بازداشتگاه های رژیم ، یکی از معمول ترین شیوه های نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و بازجوهای ددمنش رژیم «ولایت فقیه» است…

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی