چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

اعتراض بیش‌از یکصد دانشجو، استاد و فعال مدنی به‌اخراج زهرا قلندری‌نژاد از دانشگاه به‌جرم درویشی

بیش از یکصد تن از دانشجویان، اساتید و فعالان سیاسی و مدنی با صدور بیانیه‌ای به اخراج زهرا قلندری‌نژاد از دانشگاه به جرم درویشی واکنش نشان داده و خواستار رفع موانع تحصیلی و بازگشت این دانشجو به دانشگاه شدند.

 

متن این بیانیه به گزارش مجذوبان نور بدین شرح است: حق برخورداری از فرصت‌های برابر آموزشی برای همه اقشار جامعه فارغ از گرایشات سیاسی، مذهبی و قومی از حقوق اساسی افراد در جامعه است که در قانون اساسی کشورمان و حقوق‌شهروندی دولت روحانی به آن اشاره شده است. بر اساس اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی «مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود» و «همۀ افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همۀ حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند». همچنین در ماده ۱۰۶ منشور حقوق شهروندی دولت تدبیر و امید به صراحت عنوان شده که: «جوامع علمی، حوزوی و دانشگاهی از آزادی و استقلال علمی برخوردارند، استادان، طلاب و دانشجویان در اظهارنظر آزادند و آنها را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده و ابراز آن در محیط‌های علمی مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد یا از تدریس و تحصیل محروم کرد».

 

بعلاوه اعلامیه جهانی حقوق بشر به آموزش و پرورش رایگان و همگانی توجهی ویژه دارد. بند ۱ ماده ۲۶ اعلامیه می‌گوید: «هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره‌مند شود. آموزش حرفه‌ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل به روی همه باز باشد تا همه بنابه استعداد خود بتوانند از آن بهره‌مند گردند».

 

اگرچه این اصول فراگیر، تمامی محدودیت‌ها و تبعیض‌ها را از پیش پای ملت برداشته و راه را برای هرگونه توجیه تبعیض‌آمیزی بسته است اما همچنان شاهد تصمیمات نابخردانه و تبعیض‌های آشکاری هستیم که دانشجویان را به دلیل تفاوت در عقیده از تحصیل بازمی‌دارد. در آخرین نمونهٔ این محرومیت‌ها، خانم زهرا قلندری‌نژاد، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی در دانشگاه آزاد واحد بندرعباس مشغول به تحصیل بود به دلایل عقیدتی از تحصیل در این دانشگاه منع شد.

 

اخراج زهرا قلندری‌نژاد صرفاً به دلیل داشتن عقیده‌ای متفاوت، قطعاً بر خلاف همه اصول و قوانین جمهوری اسلامی ایران و بر خلاف روح اسلام رحمانی است. علاوه بر مغایرت این اقدام با نصّ صریح قانون اساسی و قوانین حقوق بشری، ابهاماتی هم در روند اخراج این دانشجو از دانشگاه؛ از جمله عدم تفهیم اتهام به دانشجو و عدم طی شدن مراحل قانونی اخراج در کمیته انضباطی دانشگاه، اتفاق افتاده است. نظر به این روند پر ابهام و تکذیب و سکوت امضاکنندگان نامه و مسئولین امر، ما خواستار بازگشت بی‌قید و شرط این دانشجو به دانشگاه هستیم.

کلمه

دانشجویان همچنان در بازداشت هستند

علی رغم وعده های وزیر علوم، دانشجویان همچنان در بازداشت به سر می برند، آزار و اذیت زندانیان سیاسی در زندان ها و بازداشتگاه های رژیم ، یکی از معمول ترین شیوه های نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و بازجوهای ددمنش رژیم «ولایت فقیه» است…

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

بازداشت گسترده دانشجویان در فضای “پادگانی” دانشگاه‌ها

کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید در پنج روز گذشته بیش از ۴۰ فعال صنفی دانشجویی در این کشور بازداشت شده‌اند. یک عضو فراکسیون امید مجلس از دریافت “گزارش‌ها و پیام‌های متعددی در این زمینه” خبر داد.   تعداد بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در ایران تا ۱۸۰۰ نفر گزارش شده است. گفته می‌شود که ده‌ها فعال صنفی ... بازداشت گسترده دانشجویان در فضای “پادگانی” دانشگاه‌ها

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

به مناسبت ۱۶ آذر، روزِ دانشجو و آزادی‌خواهیِ واقعی

رژیم ولایی، در تظاهری مبتذل، خود را تنها وارث مبارزه با دیکتاتوری رژیم سلطنتی پیشین قلمداد می‌کند، اما هر سال با بر پا کردن فضایی امنیتی در ۱۶ آذرماه و سازمان‌دهی سخنرانی‌هایی کنترل‌شده، خود را وادار به برگزاری “روز دانشجو” می‌کند. واقعیت این است که، دوام پیدا کردن برگزاری یادمان “روز دانشجو”، از سوی نیروهای ... به مناسبت ۱۶ آذر، روزِ دانشجو و آزادی‌خواهیِ واقعی

ادامه

ایران, تاریخ, دانشجویی, یادنامه

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: ۱۶ آذر؛ نماد آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، نسبت به رواج سیاست‌های خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش هشدار داد.   در بخشی از این بیانیه آمده‌است: ۱۶ آذر سالگرد جان باختن دانشجویان مبارز در دفاع از کیان دانشگاه در سال ۱۳۳۲ است؛ روزی که خون دانشجویان بر سنگفرش‌های دانشگاه ... شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: ۱۶ آذر؛ نماد آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی

ادامه

ایران, بیانیه, دانشجویی, معلمان, یادنامه