امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

اعتراض به طرح جدید جمع آوری کودکان کار

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی خبر داده که کودکان کار در هفته‌های آتی با رویکردی جدید از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند. “شبکه یاری کودکان” با صدور اطلاعیه‌ای خواستار توضیح درباره محتوا و شکل اجرای طرح شده است.

 

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی خبر داده که کودکان کار در هفته‌های آتی با رویکردی جدید از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند. “شبکه یاری کودکان” با صدور اطلاعیه‌ای خواستار توضیح درباره محتوا و شکل اجرای طرح شده است.

 

روزنامه همشهری در ۷ خرداد و به نقل از مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی، از اجرایی شدن طرح جمع آوری کودکان کار با رویکردی جدید خبر داد.

 

“شبکه یاری کودکان”، گروهی متشکل از ده‌ها انجمن حمایت از حقوق کودک، می‌گوید یک کلینیک مددکاری اجتماعی و یک سازمان غیردولتی پیمانکار اجرا کردن این طرح شده‌اند: «طرح جمع‌آوری کودکان کار در خیابان، در جلسه سازمان بهزیستی، سازمان‌های غیردولتی و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در تاریخ ۹۸/۲/۳۰ در سازمان بهزیستی، از طرف نماینده فرمانداری مطرح گردید.»

 

اطلاعیه تاکید می‌کند که انجمن‌های عضو شبکه یاری کودکان در جلسه مربوطه حضور داشتند و با این‌گونه “اقدام‌های بی‌حاصل” مخالفت کردند: «متاسفانه در جلسه مذکور نه از نظر مجریان طرح و نه از طرف سازمان بهزیستی توضیحات کافی در مورد طرح و نحوه اجرای آن ارائه نشد.»

 

طرح جمع آوری کودکان کار در مرداد ۹۶ در چارچوب طرح جمع آوری متکدیان به جریان افتاد اما در مهر همین سال و پس از اعتراض‌ها متوقف شد. آن زمان نیز تشکل‌ها و فعالان حوزه کودک در کنار اعضای شورای شهر تهران خواستار توقف طرح شده بودند.

 

در نامه سرگشاده‌ بیش از ۳۰۰ تن از اساتید دانشگاه، مددکاران، حقوق‌دانان، روزنامه‌نگاران و کنشگران حقوق کودک در پاییز ۹۶ به رئیس بهزیستی، شورای شهر و شهردار تهران آمده بود: «این قبیل اقدامات ضربتی تنها معطوف به خارج کردن جمعیت آسیب‌دیده و مظلوم از حوزه دید جامعه بوده و نه تنها بهبودی در وضعیت اجتماعی و زندگی مردم فقیر به ویژه کودکان فراهم نمی‌کنند بلکه منجر به آسیب‌دیدگی بیشتر و سلب اعتماد آنها از نهادهای حمایتی و هدر دادن سرمایه‌هایی است که می‌تواند به جای دامن زدن به تبعیض‌های ناروای کنونی، صرف اقدامات موثرتری شود.»

 

امضا کنندگان این نامه تاکید کرده بودند که کودکان کار و خیابان نشانه وضعیت نامطلوب اجتماعی و نیازمند حمایت و مراقبت هستند نه مبارزه.

 

انتقاد از “طرح‌های ضربتی”

 

پس از این توقف طرح، روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفته بود: «تلاش می‌شود با همفکری با سازمان‌های مردم‌نهاد و صاحب نظران دانشگاهی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی، روند حمایت اجتماعی از کودکان هدفمندتر شود.»

 

شبکه یاری کودکان با تاکید بر آسیب‌های ناشی از انجام “طرح‌های ضربتی”، با تصمیم اخیر بهزیستی مخالفت کرده و از مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی این نهاد خواستار توضیحات کافی در زمینه محتوای طرح و همکاری سازمان‌های غیردولتی در اجرای آن شده است.

 

شبکه یاری کودکان (گروه تلاشگران) سازمانی مردم نهاد و متشکل از ده‌ها انجمن و موسسه است که از سال ۱۳۸۲ در راستای اهدافی چون “محو کامل کار کودکان” و ترویج کنوانسیون جهانی حقوق کودک فعالیت می‌کند.

 

آماری رسمی از کودکان کار در ایران در دست نیست اما این شبکه تعداد آنها در سال ۱۳۹۴ را سه میلیون نفر اعلام کرده است. آمارهای غیررسمی از ۷ میلیون کودک کار خبر می‌دهند.

 

تصمیم بهزیستی در آستانه “روز جهانی مبارزه با کار کودک” گرفته شده است. ماده ۳۲ پیمان جهانی حقوق کودک یادآور می‌شود که کودکان باید در برابر هر کاری که رشد و سلامتی آنها را تهدید می‌کند حمایت شوند و دولت‌ها نیز باید حداقل سن کار و شرایط کار کودکان را مشخص کنند.

 

طبق آمار سازمان جهانی کار، سالانه ۱۲۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله وارد بازار کار می‌شوند که ۶۱درصدشان در آسیا زندگی می‌کنند.

تراژدی کودکان کار؛ سرنوشتی که در خیابان رقم می‌خورد

دستان یخ‌زده، تراژدی کودکانی است که سرنوشت آنان در خیابان رقم می‌خورد، این کودکان به‎خاطر تهیه تکه‌نانی برای خانواده از تحصیل بازمانده و آینده‌ای پُر از آسیب در انتظارشان است؛ این پدیده فضایی را ایجاد کرده که بغض جامعه بوده و وجدان هر انسان پاک سرشتی را می‌رنجاند.

ادامه

ایران, حقوق کودک, فقر, کودکان کار