وکیل مدافع نسرین ستوده ؛ امید ما به مصوبه تقلیل مجازات حبس تعزیری است

وکیل مدافع نسرین ستوده گفت: منتظر هستیم تا مصوبه اخیر مجلس در خصوص اصلاح طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری، ابلاغ و اجرا شود تا ببینیم چه تحولی در وضعیت ایشان ایجاد شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان, قضایی, وکلا

«جمهوری اسلامی صرفاً گورستان‌ها و زندان‌ها را آباد کرد»

چند تن از وکلای ایرانی در نامه‌ای سرگشاده‌ ضمن “نامشروع خواندن قانون اساسی جمهوری اسلامی” و “انتصاب آقای خامنه‌ای”، خواستار “بازگرداندن کشور به مردم ایران” شده‌اند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, سیاسی, وکلا

اعتراض اعضای کانون وکلا به دخالت قوه قضاییه

از میان بیش از ۲۰ هزار وکیل عضو کانون وکلا تنها ٢٠ وکیل مورد تایید قوه قضاییه می‌توانند وکالت پرونده‌های سیاسی و امنیتی را بر عهده بگیرند

 

به گزارش زیتون از میان بیش از ۲۰هزار وکیل عضو کانون وکلا تنها محمد ساعدی٬ حسن تردست٬ جعفر پوربدخشان٬ مجتبی پناهی٬ اسماعیل سلوکی٬ کریم بخنوه٬ سیدکاظم حسینی٬ جلیل مالکی٬ علی رحیمی ایشکا٬ هادی جودوی خراسانی٬ محرمعلی بیگدلی٬ حسین مهدوی٬ حسین محبیان٬ محمدنظری٬ محمد عزیزنژاد٬ عباس حسینی٬ عباس قاسمیان٬ عبدالرضا محبتی٬ محمدرضا طاهری و رضا جعفری می‌توانند وکالت چنین پرونده‌هایی را برعهده بگیرند.

 

در تبصره ماده ۴۸ آمده است که در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده(۳۰۲) این قانون است در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تائید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می کنند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می شود.

 

اجرایی شدن این تبصره از قانون آیین دادرسی کیفری٬ اعتراض وکلا را در پی داشت.

 

امیر رئیسیان، از جمله وکلایی که پرونده‌های سیاسی را قبول می‌کرد٬ در این رابطه توییت کرد: “لیست تهران بخشنامه شده، تنها ٢٠ وکیل (و نیمی از آنها از میان بیش از ٢٠٠٠٠ وکیل کانون وکلا) مورد تائید رئیس قوه قرار گرفتند. نکته مهم اینکه هیچ وکیل خانمی نیست، هیچ وکیلی از مدیران کانون و یا وکلای مدافع حقوق بشر نیست. شفاها به من و برخی همکاران اعلام شده که مطلقا حق پذیرش وکالت در پرونده های سیاسی و امنیتی را نداریم چون ناممان در این لیست ٢٠ نفره نیست. حتی در دادگاه! علیرغم اینکه این لیست در دادگاه معنا ندارد وتبصره ماده ۴٨ ( وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه ) برای مرحله تحقیقات مقدماتی است.”

 

سیدعلی مجتهدزاده نیز در اعتراض نوشت: “جناب آقای روحانی بعنوان پاسدار قانون اساسی و بعنوان یک وکیل دادگستری از حضرتعالی توقع داریم در خصوص وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه که موجب تضییع حقوق اساس ملت نیز هست صراحتا اعلام نظر فرمایید هر چند نیک میدانیم مسئولیت اصلی در خصوص لغو مصوبه بعهده مجلس است. در خصوص عدالت و دادگاههای امنیتی حرف و حدیث زیاد بود و با اعلام لیست وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه و حذف وکلای غیر مورد تأیید حجت تمام شد، راستی نمیدانم در بیدادگاه‌های نظامی شاه و محاکمات نمایشی وکلای غیر مورد تأیید حق شرکت در محاکم را داشته‌اند یا خیر!!؟”

 

مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری نیز نوشت: “به راه بادیه رفتن بِه از نشستن باطل اگر که کام نیابم، به قدر وسع بکوشم! همکاران محترم وکلای دادگستری درباره لیست وکلای تبصره ماده ۴۸ موضع جدی و هماهنگ اتخاذ و درصدد اصلاح قانونی برآیند.”

 

وکلای دادگستری با استفاده از هشتگ های «وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه» و «تبصره ماه ۴۸» و «وکالت» اعتراض خود را به این موضوع نشان دادند.

عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی؛ حبس در سلول انفرادی شکنجه و اعتراف در این شرایط‌ فاقد اعتبار است

عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذرانند، در بیانیه‌ای حبس در سلول انفرادی را شکنجه‌ای روانی جهت تحت فشار قرار دادن متهم، و امری خلاف قانون، شرع، حقوق بشر و موازین اخلاقی و انسانی دانسته و هرگونه اقرار و اعتراف ... عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی؛ حبس در سلول انفرادی شکنجه و اعتراف در این شرایط‌ فاقد اعتبار است

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, خبر, وکلا

«زینب طاهری» وکیل دراویش زندانی، از احضار خود به دادگاه خبر داد

خانم زینب طاهری در توئیتر خود نوشت: ” دیروز به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب!توسط شعبه دو دادسرای فرهنگ ورسانه احضار شدم! این همان مرجعی است که دستور فیلترینگ_تلگرام راصادرکرده است! ومن همان وکیلی که‌از دستور فیلترینگ به رهبری شکایت کردم مملکت تا اینقدر بی در و پیکر دیده بودید؟ ظلم یعنی این…”

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان, وکلا

«٣۶٠٠ وکیل دادگستری و فعال مدنی» خواستار آزادی عبدالفتاح سلطانی شدند

«٣۶٠٠ وکیل دادگستری و فعال مدنی» در نامه‌ای ضمن درخواست از مقامات قوه قضائیه، نمایندگان مجلس و وکلا برای «رفع موانع» آزادی عبدالفتاح سلطانی، از این وکیل دادگستری خواستند اعتصاب غذای خود را به مدت یک ماه تعلیق کند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, وکلا