خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

اعتراض‌های توده‌ای در عراق، هشداری به نظام مبتنی بر سهمیه‌بندی قدرت و فساد

هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق به مناسبت حوادث اخیر این کشور و اعتراضات گسترده‌ی مردم در شهرهای مختلف بیانیه‌ای صادر کرده است. در این بیانیه ضمن حمایت از خواست‌های عادلانه‌ی مردم، پایان دادن به نظام فاسد و ناعادلانه‌ی سهمیه‌ی قدرت درخواست و سرکوب و کشتار مردم محکوم شده است.

 

متن این بیانیه را در زیر می خوانید:

 

اعتراض‌های مردمی گسترده‌ای که از روز اوّل اکتبر در سراسر کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد، هشداری واقعی و جدّی است به دولت و نیروهای سیاسی غالب بر کشور که مسئول وضعیت ناگوار کنونی در کشور و شرایط وخیم زندگی شهروندان، به‌ویژه تنگدستان، زحمتکشان، و جوانان‌اند. خشم بی‌سابقهٔ کنونی مردم، بازتاب و نشانهٔ پیامدهای آن وضعیت ناگوار و شرایط وخیم است. و نشان می‌دهد که انجام اصلاحات بنیادی همه‌جانبه در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی، موضوعی مبرم و فوری است. دولت عراق امروزه به معنای کامل کلمه با حقیقت موجود روبروست و باید هرچه زودتر به اقدام‌های جدّی و عادلانه‌ای دست بزند که مردم انتظار دارند و خواهان آنند.

 

رخدادهای دو روز گذشته در بغداد و چند شهر دیگر کشور نشان داده است که شیوهٔ سهمیه‌بندی قدرت در روند سیاسی به هیچ راه‌حلی نمی‌انجامد، بلکه بحران‌های موجود را وخیم‌تر می‌کند و تداوم می‌بخشد، و هیچ حداقلی از عدالت اجتماعی را نیز فراهم نمی‌آورد. امروزه فاصلهٔ میان توده‌های مردم و این نظام، و فساد گستردهٔ دولتی، کاملاً آشکار شده است. سهمیه‌بندی قدرت دولتی نمی‌تواند پاسخگوی مسائل بزرگ روزمره و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی مداوم و مزمن باشد، و نمی‌تواند حقوق مردم مطابق با قانون اساسی کشور را تأمین و تضمین کند و به خواست‌های مردم توجه کند. آنچه وضعیت را وخیم‌تر کرده است این است که فریاد عدالت‌خواهی مردم اغلب نادیده گرفته می‌شود و گاهی حتّی با خشونت با آن برخورد می‌شود.

 

ما ضمن پیگیری این رخدادهای نگران‌کننده و آزاردهنده در میهن عزیزمان، لازم می‌دانیم بر اصول و اقدام‌های زیر تأکید کنیم:

 

۱. تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم است که در قانون اساسی تصریح شده است و به هیچ بهانه و توجیهی نباید نقض شود.

۲. وظیفه و مسئولیت نهادهای دولتی، شامل نهادهای امنیتی و نظامی، حفاظت از تظاهرکنندگان و معترضان است.

۳. ما سرکوب تظاهرکنندگان و اعمال خشونت علیه آنها را، صرف‌نظر از هر وسیله و شیوه‌ای که به کار می‌رود، از گلوله‌های مشقی گرفته تا گلوله‌های واقعی، هلی‌کوپتر، آب داغ، دستگیری، ضرب و شتم، و غیره، محکوم می‌کنیم. ما خواهان تشکیل یک کمیتهٔ تحقیق گسترده هستیم که شامل سازمان‌های جامعهٔ مدنی و نمایندگان معترضان باشد. ما خواهان محاکمهٔ آمران خشونت و دستوردهندگان به استفاده از گلوله‌های واقعی هستیم.

۴. نیروهای امنیتی بی‌درنگ باید از تعقیب زخمی‌ها در بیمارستان‌ها دست بکشند، بازداشت شدگان را آزاد کنند. کشته‌شدگان تظاهرات باید شهیدان خلق و عراق شناخته شوند.

۵. حفظ ماهیت مسالمت‌آمیز تظاهرات و اعتراض‌ها به هر شکل، و تأمین امنیت اموال مردم و دولت، نقطهٔ قوّت تظاهرکنندگان و معترضان است. مسالمت‌آمیز بودن جنبش اعتراضی باید حفظ شود.

۶. لازم است که نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای مسلّح، وزیران، و سران نهادهای امنیتی برای بحث دربارهٔ رخدادهای جاری به جلسهٔ اضطراری پارلمان احضار شوند.

۷. حزب ما با توده‌های معترض و خواست‌های عادلانهٔ آنها ابراز همبستگی کرده، از آنها حمایت کرده، و در اعتراض آنها شرکت کرده است، و به این موضع خود ادامه می‌هد. حزب ما همواره در کنار مردم می‌ایستد و برای تحقق زندگی شایسته و امن برای مردم مبارزه می‌کند.

 

ما مجدداً بر موضع حزب کمونیست عراق در حمایت از خواست‌های عادلانه و مسالمت‌آمیز شهروندان، گشایش فضای عمل برای ایجاد تغییرهای ریشه‌یی، پایان دادن به نظام سهمیه‌بندی قدرت و فساد، و دستیابی به گزینهٔ میهن‌دوستانهٔ ساختمان دولتی بر پایهٔ حقوق شهروندی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی تأکید می‌کنیم.

 

درود به خاطرهٔ شهیدان، و با امید به بهبودی سریع زخمی‌شدگان.

اخبار روز

آسوشیتدپرس؛ ۱۸ کشته در حمله مسلحانه مردان نقاب‌دار به معترضان در کربلا

مردان مسلحی که لباس سیاه بر تن داشته و چهره‌هایشان را پوشانده بودند به سمت شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی در کربلا آتش گشودند، ۱۸ نفر را کشته و صدها تن را زخمی کردند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عراق

نخست‌وزیر لبنان در سیزدهمین روز اعتراضات اعلام کرد به‌‌«بن‌بست» رسیده و استعفا کرد

نخست‌وزیر لبنان در واکنش به ادامه اعتراض‌های مردمی، اعلام کرد، به «بن‌بست» رسیده و استعفای خود و دولتش را تسلیم رئیس‌جمهور می‌کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, خبر, لبنان