بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

اعتراضات کارگران و دانشجویان در مخالفت با سیاست‌های ‘نئولیبرال’ ماکرون ادامه دارد

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، سخنگوی اتحادیه های دانشجویی فرانسه، اعتراض های چند روز گذشته دانشجویان فرانسوی را آرام و به دور از خشونت اعلام کرد و اظهارات اخیر یکی از رئیسان دانشگاه فرانسه را که گفته بود دانشجویان در جریان اعتراض های دولتی خسارت های زیادی وارد کرده اند را تکذیب و آن را ریاکاری خواند.

 

بر اساس این گزارش، دانشجویان دانشگاه ‘تولبیاک’ در شهر پاریس، روز گذشته در اعتراض به برخی سیاست های دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، در این دانشگاه متحصن شدند.

 

به دنبال این موضوع، نیروهای پلیس وارد عمل شدند و گروهی از دانشجویان را که ساختمان‌های دانشگاهی را اشغال کرده‌ بودند، به زور از محل بیرون کردند.

 

بر اساس این گزارش، در عملیات یادشده بیش از یکصد تن از نیروهای پلیس ضد شورش فرانسه حضور داشتند و با یورش به دانشجویان، با آنها برخورد فیزیکی کردند.

 

حرکت‌های دانشجویی، به موازات اعتصاب در راه‌آهن فرانسه و دیگر اعتراض‌ها در مخالفت به اصلاحات امانوئل مکرون است که به گفته مخالفانش سیاست‌های ‘نئولیبرال’ دارد.

 

هفته گذشته نیز صدها نفر از دانشجویان فرانسوی در اعتراض به طرح های مکرون برای اصلاحات نظام آموزشی این کشور به خیابان ها آمدند.

 

از چند هفته قبل، چهار دانشگاه فرانسوی تحت اشغال دانشجویان معترض قرار گرفته است. در کنار آن، کارکنان شرکت راه‌آهن فرانسه که سابقه زورآزمایی‌های تاریخی علیه دولت دارند نیز دست به اعتصاب‌های متناوب زده‌اند. همچنین در آموزش و پرورش، بیمارستان‌ها و بخش‌هایی از صنایع انرژی نیز حرکت‌های اعتراضی دیده می‌شود.

 

تمامی این اعتراض ها علیه برنامه گسترده اصلاحاتی است که رئیس جمهوری فرانسه آغاز کرده است. مخالفان این اصلاحات را نمی پذیرند که معتقدند که مکرون قصد نابودی بخش دولتی را دارد.

 

دولت مکرون معتقد است که اصلاحات بخش دولتی، برای کاهش هزینه و افزایش کارآمدی نیاز هست.
ایرنا

دور جدید اعتراضات در فرانسه بر علیه طرح‌های خصوصی‌سازی + ویدیو

جدیدترین دور اعتصاب‌های اعتراضی و تظاهرات علیه طرح‌های دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی برگزار شد که در جریان آنها کارمندان راه‌آهن، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از جمله به طرح‌های خصوصی سازی ماکرون اعتراض کردند.   به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: در جریان ... دور جدید اعتراضات در فرانسه بر علیه طرح‌های خصوصی‌سازی + ویدیو

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری

اتحاد دانشجویان و کارگران فرانسه، سدی مقابل مشت آهنین دولت ماکرون

بخش انگلیسی شبکه تلویزیونی یورونیوز با پخش گزارشی تاکید کرد که اتحاد صنفی دانشجویان و کارگران سدی بر سر راه اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت است. اصلاحاتی که به گفته گزارشگر یورونیوز «نولیبرالی» است و تنها موجب اتحاد اقشار مختلف جامعه شده است.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری

زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

هفت سندیکای کارگری فرانسه که سندیکاهای معروف این کشور و ازجمله سندیکای چپ “ث.ژ.ت” را در بر می‌گیرد، پنجشنبه ۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ /۲۲ مارس ۲۰۱۸، به‌منظور دفاع از خدمات سیستم اجتماعی همگانی و حفظ آن، ازجمله راه‌آهن، اعتصاب و راهپیمایی‌ای گسترده در اکثر شهرهای فرانسه بر پا کردند. حزب‌ها و سازمان‌های چپ کشور، ازجمله حزب ... زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, فرانسه, کارگری