مکزیک: تحریم‌های آمریکا منجر به افزایش مهاجران شده/ انتقاد از کمک‌های واشنگتن به اوکراین

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک کمک‌های ایالات متحده به اوکراین و تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا و کوبا و سایر کشورها را محکوم کرد و گفت:تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کشورها، آمار مهاجران را افزایش داده است. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور مکزیک روز جمعه با انتقاد گسترده از ... مکزیک: تحریم‌های آمریکا منجر به افزایش مهاجران شده/ انتقاد از کمک‌های واشنگتن به اوکراین

ادامه

آمریکا, اکوادور, اوکراین, پناهجویی, کوبا, گواتمالا, مکزیک, نیکاراگوئه, ونزوئلا

تجارت آزاد با نیکاراگوئه، صفحه جدید روابط چین- آمریکای لاتین

امضای توافق تجارت آزاد میان نیکاراگوئه و چین، به عنوان پنجمین کشور آمریکای لاتین در دستیابی به این نوع توافق با پکن را می‌توان از طرفی، در چارچوب نگاه چین به این منطقه در بحبوحه افزایش تنش‌ها با آمریکا و از سوی دیگر، در راستای تلاش آمریکای لاتین برای ترسیم مسیر خود در معماری جدید ... تجارت آزاد با نیکاراگوئه، صفحه جدید روابط چین- آمریکای لاتین

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, برزیل, پرو, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, نیکاراگوئه

موفقیت چپ در انتخابات یکشنبه سیاسی آمریکای لاتین

نتایج انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا از مترقی‌ترین چرخش این کشور در ۴۰ سال اخیر خبر می‌دهد و در اکوادور نیز برای نخستین بار، یک نامزد زن با کسب حداکثر آرا، برای تصاحب ریاست جمهوری به دور دوم راه یافت. به گزارش ایرنا، آمریکای لاتین دیروز یکشنبه (۲۰ اوت/ ۲۹ مرداد) شاهد دو رقابت مهم سیاسی ... موفقیت چپ در انتخابات یکشنبه سیاسی آمریکای لاتین

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اکوادور, فساد, کلمبیا, گواتمالا, مکزیک

بولیوی، کشوری با کمترین نرخ تورم در آمریکای لاتین

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) اعلام کرد بولیوی با کاهش نرخ تورم مواد غذایی در ماه سپتامبر (شهریور- مهر)، کمترین میزان تورم (۲.۲ درصد) در منطقه آمریکای لاتین را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، بر اساس گزارش فائو، بعد از ... بولیوی، کشوری با کمترین نرخ تورم در آمریکای لاتین

ادامه

آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, بولیوی, پاناما, جهان, خبر

گردش به راست سیاسی در پرو

رخدادهای یک سال و اندی اخیر نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن پدرو کاستیو، قشر ممتاز کشور مبارزه با او و سنگ‌اندازی در دولت او را آغاز کرد. تحمل رئیس‌جمهوری چپ‌گرا با سابقهٔ معلمی در روستاهای کشور، برای این قشر دشوار بوده است. روز چهارشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر)، و پس از مدت‌ها ... گردش به راست سیاسی در پرو

ادامه

آمریکا, ارژانتین, اکوادور, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, پرو, جهان, شیلی, فاشیسم, مقاله, مکزیک, نئولیبرالیسم, ونزوئلا

اعتراضات سراسری مردم اکوادور بر سر حذف یارانه سوخت به نتیجه رسید

مذاکره رییس جمهور اکوادور با رهبران مردم بومی برای پایان دادن به اعتراضات سراسری در این کشور بر سر حذف یارانه سوخت به نتیجه رسید و دو طرف بر سر پایان دادن به اعتراضات و لغو حذف یارانه سوخت توافق کردند.

 

لنین مورنو، رییس جمهور اکوادور پیشتر متعهد شده بود که حکم جنجالی خود را برای حذف یارانه سوخت که اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر این کشور برانگیخته، بررسی کند.

 

دولت مورنو به دنبال مذاکرات طولانی با ​رهبران معترضان و نمایندگان مردم بومی اکوادور اجرای این حکم جنجالی را لغو کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مورنو و رهبران مردم بومی در بیانیه‌ای مشترک اظهار کردند: با این توافق، اعتراضات در اکوادور پایان می‌یابد و ما خود را به بازگرداندن صلح و آرامش در سراسر کشور متعهد می‌دانیم.

 

این بیانیه همچنین می‌افزاید، دولت حکم حذف یارانه‌های سوخت را لغو کرده است.

 

این اعتراضات کنونی در اکوادور طی هفته گذشته مورنو را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و مقرهای دولتی را از کیتو به شهر گوایاکیل منتقل کند. این ناآرامی‌ها به دنبال برنامه‌های ریاضت اقتصادی مورنو به عنوان اصلاحات اقتصادی به وجود آمد. این برنامه‌های ریاضتی بخشی از شرط لازم برای دریافت بسته کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول محسوب می‌شود.

 

راهپیمایی‌های اعتراضی که ابتدا توسط شرکت‌های حمل و نقل به راه افتاده بود به اعتراضات گسترده‌تری کشیده شد که در آن خواسته‌های سیاسی و اقتصادی بیشتری مطرح شد و گروه‌های اجتماعی مختلف از جمله کشاورزان، دانشجویان و مردم بومی در اکوادور را جذب کرد.

 

سازمان‌های حقوق بشر محلی گزارش کرده‌اند، شمار تلفات این اعتراضات هفت تن است و دست‌کم هزار نفر طی این خشونت‌ها مجروح شده‌اند.

ایسنا

رئیس‌جمهور اکوادور در مناطق دولتی منع آمد و شد شبانه اعلام کرد

رئیس جمهور اکوادور در حکمی اعلام کرد، در حالی که وضعیت فوق‌العاده در این کشور به قوت خود پابرجاست، مردم بین ساعت ۲۰ تا پنج صبح اجازه دسترسی به مناطق نزدیک به ساختمان‌های دولتی و تاسیسات استراتژیک را ندارند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اکوادور, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, صندوق بین‌المللی پول

اعلام وضعیت فوق‌العاده در اکوادور در پی تشدید اعتراضات بر علیه اقدامات نئولیبرالیستی دولت مورنو

رئیس جمهور اکوادور در پی بالا گرفتن تظاهرات و اعتراضات در این کشور در واکنش به تصمیم وی برای برداشتن یارانه‌های دولتی سوخت و برداشتن حمایت‌های قانونی از کارگران، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

ادامه

اکوادور, امریکای لاتین, جهان, خبر, صندوق بین‌المللی پول, نئولیبرالیسم