چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

اعتراضات در آتلانتا؛ پزشکی قانونی علت مرگ “ریشارد بروکس” را قتل اعلام کرد

با بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی، شهردار آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا از امضای دستوراتی سخن می‌گوید که اصلاحاتی در استفاده پلیس از قوه قهریه ایجاد می‌کند. در همین حال کارشناسان پزشکی قانونی این ناحیه پس از کالبدشکافی جسد «ریشارد بروکس» علت مرگ این سیاه‌پوست را قتل تشخیص دادند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «کیشا لنس باتمز» شهردار آتلانتا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که او یک سری دستورات اجرایی را به امضا رسانده است که از اداره پلیس این شهر می‌خواهد اصلاحاتی در سیاست‌های استفاده از قوه قهریه انجام دهد.

 

به گفته شهردار آتلانتا، این دستور افسران پلیس را ملزم می‌کند تا در حد لزوم برای حفاظت از خودشان و دیگران از زور استفاده کنند تا اقدام به بازداشت کرده یا حادثه‌ای را که مرتبط با بازداشتی‌ها، مظنون‌ها و اعضای این جامعه است، تحت کنترل درآورند. شهردار آتلانتا همچنین از افسران پلیس خواست تا از تکنیک‌های تنش‌زدایی برای خودداری یا به حداقل رساندن بکارگیری قوه قهریه استفاده کنند.

 

علاوه بر این، شهردار شهر ناآرام آتلانتا تاکید کرد، گزارش‌های مربوط به استفاده افسران پلیس از نیروی مرگبار به “هیات بررسی شهروندان” ارسال می‌شود. او همچنین از نیروهای پلیس خواست زمانی که شاهد استفاده بیش از حد از خشونت سایر افسران هستند، مداخله کرده و مساله را گزارش کنند.

 

این تحولات در پی مرگ ریشارد بروکس ۲۷ ساله رخ می‌دهد. این سیاه‌پوست آمریکایی ۱۲ ژوئن در پارکینگ رستورانی حین بازداشت به ضرب چند گلوله کشته شد. او سه فرزند دختر داشت. از روز شنبه اعتراضات در آتلانتا در ایالت جورجیا که محل وقوع این قتل بود، بالا گرفته است. معترضان به قتل او، شنبه شب این شعبه از رستوران زنجیره‌ای ویندی را به آتش کشیدند.

 

در همین حال کارشناس پزشکی قانونی ناحیه آتلانتا پس از کالبدشکافی جسد ریشارد بروکس علت مرگ او را قتل تشخیص داد. ریشارد بروکس در حالی با شلیک مامور پلیس روبرو شد که در حال فرار از دست دو مامور پلیس سفیدپوست بود.

 

پلیس پس از آن به محوطه پارکینگ ویندی آمده بود که کارمندان این رستوران خبر داده بودند یک مرد در پشت فرمان خودرو خوابش برده و صف خودروهایی که منتظر دریافت سفارش خود هستند، بند آورده است. دو افسر پلیس پس از گرفتن تست اولیه الکل، تلاش کردند ریشارد بروکس را بازداشت کنند اما او با آن‌ها گلاویز شد و توانست اسلحه الکتریکی (تیزر) یکی از افسران را به دست آورد و شروع به دویدن کند.

 

در تصاویر ویدیویی دیده می‌شود که ریشارد بروکس پس از چند قدم دویدن، به عقب بر می‌گردد و در حالی که این وسیله پلیس را به دست دارد، آن را به طرف پلیسی که نزدیک‌تر به اوست می‌گیرد. او لحظه‌ای بعد با شلیک پلیس نقش زمین می‌شود و جان می‌دهد. رئیس پلیس آتلانتا ساعاتی پس از این واقعه استعفا داد اما این کار مانع شکل‌گیری اعتراضات جدید در این شهر نشد.

 

معترضان که در سه هفته گذشته بارها در آتلانتا در اعتراض به مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی که در مینیاپولیس زیر زانوی یک مامور پلیس جان داد بیرون آمده بودند، از روز جمعه با تجمع در برابر محل کشته شدن ریشارد بروکس، به خشونت پلیس اعتراض کردند. آن‌ها شنبه شب (۱۳ ژوئن) این فروشگاه را به آتش کشیدند.

 

بنا بر اعلام پزشکی قانونی منطقه فولتون که شهر آتلانتا در آن واقع شده است، علت مرگ ریشارد بروکس “آدم‌کشی-قتل” بوده است. علت مرگ او دو گلوله‌ای بوده که به اندام‌های داخلی‌اش اصابت کرده و موجب شده او بر اثر خونریزی مفرط جان دهد.

 

پال هوارد، دادستان کل ناحیه فولتون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرده و او را کشته است، با سه اتهام روبروست؛ آدم‌کشی، قتل عمد و حمله به قصد جراحت. با این حال دادستان مذکور گفت: “معتقدم که در این واقعه، اگر ناچار به انتخاب هستیم، باید یکی از این اتهام‌ها را انتخاب کنیم؛ (از نظر من) بین آدم‌کشی و قتل عمد”.

 

تامیکا میلر، همسر ریشارد بروکس خواستار زندانی شدن افسر پلیسی شده که به شوهرش شلیک کرده و او را کشته است.

 

دوربینی که روی یونیفورم یکی از افسران پلیس نصب شده بود نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها پس از کسب اجازه از ریشارد بروکس تست حرکتی و تنفسی الکل را انجام می‌دهد. گرت رولف، افسر پلیسی که به ریشارد بروکس شلیک کرد، به مافوق خود گفت: “من او را تعقیب کردم، او برگشت و تیزر را به سوی من گرفت و از آن استفاده کرد. او دست‌کم یک بار اسلحه الکتریکی را علیه من استفاده کرد.”

 

نلی میلز، سخنگوی پلیس جی‌بی‎آی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است او نمی‌تواند تایید کند که آیا ریشارد بروکس از اسلحه الکتریکی علیه مامور پلیس استفاده کرده است یا خیر. کیشا باتمز، شهردار آتلانتا گفته است از نظر او شلیک مامور پلیس را نمی‌توان تحت عنوان “استفاده مجاز از نیروی مرگبار” دانست.

 

پلیس جی‌بی‌آی به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته است تنها در سال جاری میلادی، ۲۰۲۰، این چهل و هشتمین مورد مربوط به شلیک پلیس است که تحقیقات درباره آن به دایره کارآگاهان پلیس آگاهی جورجیا (جی‌بی‌آی) واگذار شده است؛ در ۱۵ مورد این شلیک‌ها مرگبار بوده است.

 

هم‌زمان با تحولات آتلانتا، در سایر شهرهای آمریکا هم در دو روز گذشته و با توجه به تعطیلات پایان هفته، هزاران تن به تظاهرات جنبش “زندگی سیاه‌پوستان مهم است” پیوستند.

 

در بروکلین نیویورک، هزاران تن در پیاده‌روی همراه با سکوت که در حمایت از سیاه‌پوستان برگزار شده بود، شرکت کردند. برگزارکنندگان این تجمع تعداد شرکت‌کنندگان را حدود ۱۵ هزار تن برآورد کردند. در شیکاگو، معترضان با اسپری روی مجسمه جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهوری آمریکا نوشتند: «او یک برده‌دار بود.»

 

اعتراضات به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان که پس از کشته شدن جورج فلوید در روز ۲۵ ماه مه گذشته از شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد، اکنون به نقاط مختلف جهان تسری بافته است. روز یکشنبه در لندن هزاران تن در مرکز پایتخت انگلیس در حمایت از جنبش حامی سیاه‌پوستان جمع شدند که این تجمع گهگاه به خشونت کشیده می‌شد.

 

جورج واشنگتن در وصیت‌نامه خود نوشته بود که ۱۲۳ برده او که به همراه اعضای خانواده‌شان در املاک او زندگی می‌کردند، باید پس از مرگ همسرش، مارتا، بدون قید و شرط آزاد شوند.

 

او برای ۵۶ سال برده‌داری کرد و به هنگام مرگ در سال ۱۷۹۹، هنوز ۳۱۷ برده در مزارع و مستغلات جورج واشنگتن زندگی می‌کردند.

 

 

نقطه عطف تاریخی؛ ترامپ از فرمانروایی نظامی خبر می‌دهد، کشور به جانب فاشیسم چرخش می‌کند!

رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پس از حملهٔ سربازان به معترضان در پارک لافایت واشنگتن از آنان سان می‌بیند چندان که توانست  دوشنبه اول ژوئن/۱۲ خردادماه، از کلیسای سنت جان دیدن کند (پاتریک سمانسکی، آسوشیتدپرس).

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, مقاله

با کشته‌شدن سیاه‌پوست دیگری به‌دست پلیس آمریکا، اعتراضات علیه تبعیض نژادی روح دوباره گرفت

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه افسری آمریکایی یک مرد سیاه‌پوست را حین بازداشت در شهر آتلانتا کشت، موج جدیدی از اعتراضات مردمی به راه افتاده و اریکا شیلدز، رئیس پلیس این شهر در جنوب شرقی ایالت جورجیا استعفای خود را اعلام کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر

تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن و پاریس به خشونت کشیده شد

هزاران نفر بعد از ظهر روز شنبه ۱۳ ژوئن به خیابان‌های پاریس آمدند و خواهان پایان خشونت و تبعیض علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی پلیس شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پلیس دستور تعطیلی رستوران‌ها و فروشگاه‌های پایتخت فرانسه را صادر کرده بود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, انگلستان, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

آفریقا از سازمان ملل خواستار گفت‌وگوی فوری درباره نژادپرستی سیستمی و وحشیگری پلیس علیه مردم آفریقا شد

کشورهای آفریقایی در چارچوب بسیج جهانی و گسترش موج اعتراض‌ها در جهان نسبت به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، ‌در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت‌وگو و تبادل نظر فوری درخصوص نژادپرستی و خشونت پلیس را خواستار شدند.

ادامه

افریقا, امریکا, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل