چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

اعتراضات به مرگ جوان سیاهپوست در بازداشت پلیس بلژیک به خشونت گرایید + فیلم

به گفته نزدیکان ابراهیما باری، وی نهم ژانویه تنها به دلیل فیلمبرداری از یک ایست بازرسی پلیس در ایستگاه قطار «گاردونور» در شمال بروکسل بازداشت شد.

 

نیروهای پلیس او را متهم کردند که اجازه نداشته از آنها فیلم بگیرد. پس از بازداشت به گفته سخنگوی پلیس منطقه شمال بروکسل، ابراهیما باری، در کمیساریا ناگهان از حال می رود. ظاهرا عدم توجه نیروهای پلیس در اولین فرصت و رساندن پرتاخیر او به بیمارستان باعث می‌شود تا این جوان سیاه پوست ۲۳ ساله جان ببازد.

.

خانواده و نزدیکان وی، پلیس را عامل اصلی مرگ این جوان می‌دانند. ابراهیما باری نام دیگری است که در دو دهه اخیر به فهرست نسبتا بلند کشته شدگان ناشی از سهل انگاری عمدی و یا غیرعمدی پلیس بلژیک اضافه می‌شود.

 

در پی درگذشت او، چهارشنبه ۱۳ ژانویه، گردهمایی در مقابل مقر پلیسی که ابراهیما در آن جان باخت، برگزار شد. معترضان در این تظاهرات با پلاکاردهای «پلیس نژادپرست»‌ و دادخواهی و «اجرای عدالت برای ابراهیما» شرکت کردند.

 

تظاهرات با وجود درخواست خانواده آقای باری برای اعتراضات مسالمت آمیز، به خشونت گرایید.

 

در جریان تظاهرات خشونت آمیز چهارشنبه شب چندین واگن تراموا و یک دستگاه اتوبوس دچار حریق شدند. نیروهای پلیس بروکسل می‌گویند دست کم ۱۵ تن از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند.

 

دست کم ۱۱۶ نفر در جریان خشونت های چهارشنبه در بروکسل بازداشت شدند و ۶ خودرو و یک مقر پلیس در میدان لیتز، در شمال بروکسل به آتش کشیده شدند.

فرانسه بیمناک از خشم معترضان عقب‌نشست؛ طرح جنجالی بازنویسی می‌شود

فرانسه از بیم شعله ورتر شدن آتش خشم و اعتراض‌های گسترده به طرح جدید حمایت از پلیس و تبدیل شدن آن به یک بحران امنیتی، عقب‌نشینی کرده و اکثریت پارلمان این کشور در نشست روز گذشته اعلام کردند که ماده ۲۴ طرح امنیت عمومی بازنویسی کامل می‌شود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه

قتل «جورج فلوید» برزیل، عامل اعتراضات مردم خشمگین بر ضد نژادپرستی

برزیل این روزها صحنه اعتراض به قتل سیاهپوستی است که به تازگی بر اثر شدت جراحات ناشی از ضربات نگهبانان سفیدپوست سوپرمارکتی جان سپرد؛ رویدادی که می‌تواند صحنه اعتراض‌های ضد نژادپرستی آمریکا را در این کشور زنده کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر

در آمریکا: گام اوّل با شکست دادن ترامپ برداشته شد

سه‌شنبهٔ هفتهٔ پیش (۱۳ آبان) رأی‌گیری نهایی برای انتخاب رئیس‌جمهور و نمایندگان کنگره و قضات ایالتی و… در آمریکا برگزار شد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شمارش آرا و اعلام نتیجهٔ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با جنجال و مجادله و گاه ابراز خشونت همراه بود.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بانک جهانی, پورتریکو, تبعیض‌نژادی, جهان, چین, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صندوق بین‌المللی پول, نئولیبرالیسم

تشکر سندرز از کمک سازمان‌های مردمی پیشرو در امکان‌پذیرکردن پیروزی؛ هر آنچه که ممکن بود و حتی بیشتر از آن انجام دادید!

سناتور دموکرات ایالت «ورمونت» و نامزد دموکرات‌ها در یک کلیپ ویدئویی،‌ «جو بایدن» را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا معرفی کرد و نوشت که نبرد دموکرات‌ها تازه آغاز شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, پناهجویی, تبعیض‌نژادی, جهان, خبر, کارگری