پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد

نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه اعلام کرد که پلیس این کشور به علت اعتراض او به نسل‌کشی اسراییل در نوار غزه، احضار کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ‌۲۴، «ماتیلد پانوت» نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس ... پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد

ادامه

آزادی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, فلسطین, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

اظهارات ظریف پیرامون پولشویی منجر به احضار او به مجلس شد

محمد جواد ظریف اخیرا در گفت و گویی مطلبی را بیان کرده که حواشی و نقدهای تندی به آن وارد شده است، وزیر امور خارجه کشورمان گفته بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.

 

به گزارش افکارنیوز، همین سخنان ظریف باعث شد بسیاری از رسانه های ضد انقلاب پولشویی در ایران را تیتر یک خود قرار دهند و به همین دلیل بسیاری از منتقدان معتقدند چرا ظریف چنین سخنی را بیان کرده و اگر از پولشویی خبر دارد چرا شفاف آن را با دستگاه قضایی مطرح نمی کند؟

 

همین موضوع باعث شد برخی نمایندگان مجلس خواستار احضار ظریف به مجلس شوند تا وی مستندات خود را به نمایندگان اعلام کند و امروز این اتفاق افتاد و وزیر خارجه به مجلس احضار شد.

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره صحبت های ظریف پیرامون پولشویی گفته که این صحبت ها غیرکارشناسی شده و غیر مستند است و باید روشنگری صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه بنده تعجب می‌کنم که آقای ظریف به یک باره چنین موضوعی را پیرامون پولشویی در کشور مطرح می‌کند، اظهار داشت: در دنیای امروز دقیقا خیلی مشخص است که در حوزه پولشویی، حدود ۵۰ درصد از جرائم مبتنی بر پولشویی در کشور آمریکا روی می‌دهد.

 

فلاحت‌پیشه ادامه داد: حدود ۳۰ درصد پولشویی در شرق آسیا و برخی قدرت‌های شرق آسیاست؛ بخش اعظمی نیز در کشورهای مختلفی است و جمهوری اسلامی ایران عملا در قبال مسائل مبتنی بر جرائم پولشویی، جزو پول‌پاک‌ترین کشورهاست و حتی در دنیای امروز هیچ کشوری، حتی کشورهای معاند ما هم نتوانستند اتهام‌های پولشویی را علیه ایران مطرح کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه کشورهای دشمن و بعضا رقیب جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بهانه‌های غلط و واهی را علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: اگر دشمنان و رقبای ما کوچکترین اسنادی در قبال ایران در حوزه پولشویی داشتند، فضایی علیه ایران ایجاد می‌کردند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند، بنابراین در این رابطه، ایران جزو کشورهایی نیست که در زمره کشورهای فعال در حوزه پولشویی محسوب شود.

 

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: بنده موافق CFT هستم و این موافقت خود را نیز اعلام کرده‌ام و در بعضی موارد نیز موضوع موافقی با آقای ظریف دارم و مباحث مربوط به FATF را از منظر بهانه‌زدایی علیه ایران دنبال می‌کنم، اما معتقدم که آقای ظریف موضوع پولشویی گسترده در ایران را به عنوان بهانه برای طرف‌های غربی مطرح کرده است، مسئله پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده است، موضوع جدایی است و باید به طور شفاف بررسی شود و وی نیز پاسخ‌گو باشد.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ادعای مربوط به پولشویی در ایران را قبول ندارم و قطعا اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی در ایران را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم.

 

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنان ظریف اظهار داشت: آنچه از سوی جناب آقای دکتر ظریف در خصوص پولشویی بیان شد و متاسفانه بخشی از آن مورد بهره‌برداری‌های سو و جناحی برخی افراد قرار گرفته است، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی رتبه کشور در قوای سه گانه و در دولت‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است. سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع بینانه و آسیب شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت ساز دولت است.

 

قاسمی تاکید کرد: همانگونه که وزیر امور خارجه در مصاحبه خود بیان کردند بسیاری از منتقدان اف ای تی اف از دلسوزان کشور هستند و مطلقا به فرد یا ارگانی اشاره نداشته‌اند؛ اما واقعیت پولشویی توسط باندهای تبهکار داخلی یا قاچاقچیان بین‌المللی قابل کتمان نیست و چه بسا همان‌ها برای جلوگیری از شفافیت و جرم‌انگاری این پدیده با پول‌های کثیف به فضاسازی و گل آلودکردن شرایط برای فرار از مسئولیت و مجازات روی آورند.

 

قاسمی در پایان یادآور شد: بی شک فرهنگ نقد و نقادی منصفانه امری نیکو و کاری بخردانه و امری الزامی است؛ اما بهره‌برداری سیاسی و جناحی از بخش‌هایی از سخنان آن هم سخنان از روی حسن نیت وزیر امور خارجه که دلسوزانه و در جهت آسیب شناسی برخی معضلات و مشکلات کشور و مردم بیان شده است، امری است ناصواب و بی ثواب.

 

باید منتظر ماند و دید ظریف در توضیحات سخنان خود در مجلس چه مطالبی ارائه می کند.

 

کارگران گروه ملی فولاد ایران به نشانه اعتراض راهپیمایی کردند

گروهی از کارگران شاغل در «گروه ملی فولاد ایران» در پنجمین روز از اعتراض صنفی خود و در انتقاد به بی‌توجهی مدیران کارخانه به مطالبات صنفی‌شان به نشانه اعتراض خیابان منتهی به ساختمان استانداری خوزستان را راهپیمایی کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

نخستین روز دور دوم تحصن معلمان در ایران

دور دوم تحصن معلمان ایران روز سه‌شنبه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) با تجمع اعتراضی شمار زیادی از معلمان آغاز شد. این دور از تحصن که به دعوت “شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان” انجام می‌شود، دو روز طول خواهد کشید.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, معلمان