مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

دفتر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا تائید کرد که این کشور کلیه صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه دفتر جولی آمده است: از ۸ ژانویه (۱۸ دی)، دولت کانادا مجوزهای جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را تائید نکرده ... کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, تحریم, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کانادا

هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ژستکی» سرپرست اداره سوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که مسکو از کانال‌های دیپلماتیک به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های سامانه پدافند هوایی ... هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, هندو پاسیفیک

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

استقبال چین و روسیه از راه‌اندازی اینستکس

وزارت خارجه چین از اقدام آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران (موسوم به اینستکس) و تلاش آن ها برای حفظ برجام قدردانی کرد.

 

به گزارش شینهوا، گنگ شوانگ سخنگوی وزرات خارجه چین روز جمعه در کنفرانسی خبری از اقدام اعضای اروپایی برجام در راه اندازی “ابزار پشتیبان مبادلات تجاری” با ایران استقبال کرد.

 

وی گفت: «چین عمیقا از تلاش های انجام شده توسط کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته ای ایران قدردانی کرده و از راه اندازی اینستکس حمایت می کند.»

 

شوانگ در ادامه بر حمایت چین از همکاری های میان اروپا و ایران و ارتقای عملکرد سازوکار مالی ویژه تازه تأسیس تاکید کرده و خواستار گشوده شدن این سازوکار به روی کشورهای ثالث شد تا بدین وسیله فرایند عادی همکاری های تجاری بین جامعه بین المللی و ایران تسهیل شود.

 

وی افزود: «ما همچنین از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک تحت رهبری اتحادیه اروپا به منظور حفظ توافق هسته ای ایران کاملا حمایت می کنیم.»

 

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد برجام منجر به صلح و ثبات در خاورمیانه شده و به عدم اشاعه هسته ای در سطح بین المللی کمک خواهد کرد.

 

کانال تبادل مالی با ایران موسوم به اینستکس توسط فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنجشنبه رسما تشکیل شد.

 

پاریس میزبان این کانال مالی خواهد بود و یک بانکدار برجسته آلمانی نیز مسئولیت این کانال مالی را بر عهده می‌گیرد. انگلیس نیز در این بین رئیس هیئت نظارت خواهد بود و از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضور خواهد داشت. همچنین این گروه در آلمان نیز شعبه خواهد داشت. مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است.

 

بر اساس گزارش‌ها، این کانال مالی میان اتحادیه اروپا و ایران، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

 

روسیه: «اینستکس» پاسخ محکمی به مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، راه اندازی مکانیزمی برای حساب‌های مالی با ایران «اینستکس» از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس، پاسخ سیاسی قدرتمندی به معدود مخالفان برجام و راهی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد بود.

 

“میخائیل اولیانوف” نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که راه‌اندازی مکانیزمی برای محاسبات مالی با ایران، یک پاسخ سیاسی قدرتمند به مخالفان توافق هسته‌ای است.

 

روز پنجشنبه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در پایان نخستین روز نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بوخارست، راه اندازی مکانیزم مشترکی برای حساب‌های مالی با ایران تحت عنوان «اینستکس» را اعلام کردند. ستاد اصلی این شرکت در پاریس خواهد بود.

 

ایجاد این مکانیزم مالی ویژه برای حمایت از روابط مالی با ایران پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تاییدی بر بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و ایران در سپتامبر سال ۲۰۱۷ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است.

 

اولیانوف گفت: «این تصمیم گیری بطور مشخص به بازگرداندن توازن منافع کشورهای باقی مانده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از خروج آمریکا کمک خواهد کرد. به بیان دیگر، این اقدام پاسخ سیاسی محکمی از سوی طرفداران برجام به تعداد قلیل مخالفان توافق هسته‌ای است.»

 

به گفته این دیپلمات روس، راه اندازی این مکانیزم برای حساب‌های مالی با ایران قصد انگلیس، آلمان و فرانسه برای مقابله با خط‌مشی تند و یکجانبه آمریکا در جهت ضربه زدن به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار می‌دهد.

 

اولیانوف تاکید کرد که روسیه فعالانه به کشورهای اروپایی در جهت تحقق موفقیت آمیز مکانیزم مالی با ایران همکاری خواهد کرد. وی گفت: «در وهله نخست حمایت سیاسی از این طرح اهمیت دارد و سپس زمانی که این مکانیزم برای طرف‌های ثالث نیز ممکن شد، احتمالا بسیاری از شرکت‌های روسی مایل باشند تا از این کانال مالی مطمئن برای مبادلات بازرگانی با طرف‌های ایرانی استفاده کنند و من مطمئن هستم که این علاقه مندی صرفا از سوی شرکت‌های روسی نخواهد بود.»

 

نماینده روسیه در وین در این گفت‌وگو افزود، مشارکت کشورهای غیراروپایی می‌تواند باعث تقویت توان بالقوه مکانیزم مالی جدید با ایران شود. البته به عقیده وی، مسئله مهم آن است که مبتکران این طرح چنین امکانی را در نظر گرفته باشند.

 

اولیانوف یادآور شد، البته هنوز زود است درباره کارآیی اقتصادی مکانیزم جدید حساب‌های مالی با ایران قضاوت کرد و گذشت زمان تاثیر این مکانیزم را نشان خواهد داد.

تسنیم

بازتاب گسترده ایجاد کانال مالی اروپا با ایران در جهان

پس از ماه ها انتظار آلمان، فرانسه و انگلیس پنجشنبه شب به منظور تبادل مالی اروپا با ایران به صورت رسمی از ایجاد کانالی به نام INSTEX یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» خبر دادند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, فرانسه

بیانیه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره سازوکار ویژه مالی با ایران

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه همزمان با اعلام راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX بیانیه‌ای مشترک در حمایت از برجام و بهره‌مندی اقتصادی ایران از آن منتشر کردند.

ادامه

اقتصادی, المان, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خبر, فرانسه

نشریه آلمانی: سایر کشورهای اروپایی نیز می‌توانند به INSTEX بپیوندند

روزنامه ‘ تاگس شاو ‘ چاپ آلمان روز پنج شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت کانال داد و ستد مالی سه کشور اروپایی  ( آلمان ؛ فرانسه و انگلیس ) با ایران که از آن با نام INSTEX یاد می‌شود به روی دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز باز خواهد بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه

رسانه آلمانی: کانال معاملات مالی با ایران رسما راه اندازی شد

شبکه «ان دی آر» (NDR) آلمان امروز پنجشنبه گزارش داد: سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا رسما کانال پرداخت تبادلات مالی با ایران را راه اندازی کرده اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, خاورمیانه, خبر, فرانسه