آفریقای‌جنوبی خواستار ارجاع حملات علیه فلسطینیان به دیوان بین‌المللی کیفری شد

آفریقای جنوبی با محکومیت جنایات اسراییل، خواستار ارجاع حملات علیه فلسطینیان به دیوان بین‌المللی کیفری شد.

ادامه

اسراییل, افریقای جنوبی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, صهیونیسم, فلسطین

کارشناس پیشین سازمان ملل: ادعاهای آمریکا در مورد نسل کشی در شین جیانگ چین کاملا بی اساس است

آلفرد موریس دی زایاس کارشناس مستقل سابق سازمان ملل در زمینه ارتقا نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری شین هوا در ژنو گفت: ادعاهای آمریکا درباره به اصطلاح “نسل کشی” در شین جیانگ چین کاملا بی اساس است و این ها تبلیغاتی با انگیزه های پنهان و ظهور ... کارشناس پیشین سازمان ملل: ادعاهای آمریکا در مورد نسل کشی در شین جیانگ چین کاملا بی اساس است

ادامه

امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, چین, دیوان بین‌‌المللی لاهه, عراق, لیبی

محکومیت اسرائیل توسط دیده‌بان حقوق بشر اروپا – خاورمیانه به دلیل عدم همکاری با دادگاه کیفری لاهه

دیده بان حقوق بشر اروپا – خاورمیانه مخالفت اسرائیل با همکاری با دیوان کیفری بین‌الملل را محکوم کرد.

ادامه

اتحاد شوروی, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین

جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی؛ دیوان کیفری بین‌المللی یک ماه به اسرائیل مهلت داد

دیوان کیفری بین‌المللی در آستانه تحقیقات در باره جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی به اسراییل یک ماه فرصت داد تا درخواست احتمالی برای به تعویق افتادن تحقیقات این پرونده را ارائه کند.

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین

اذعان رئیس حزب اسرائیلی “مرتس” به مشروعیت تحقیقات دادگاه لاهه

رئیس حزب چپ گرای مرتس اذعان کرد که تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درخصوص جنایت‌های جنگی اسراییل در اراضی فلسطین، اقدامی قابل توجیه بود.

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, دیوان بین‌‌المللی لاهه

استعفای دادستان لاهه درپی فشار تل‌آویو؛ لاهه برای «بنسودا» جانشین تعیین می‌کند

دیوان کیفری بین‌المللی خبر داد که به دنبال جایگزین برای دادستان معروف پرونده جنایت‌های اسرائیل است که چند روز پیش از سمت خود استعفا داده بود.

 

به گزارش فارس، «فاتو بنسودا» دادستان دیوان لاهه که طرح تعقیب قضائی جنایات اسرائیل را پیگیری می‌کرد، در پی فشارهای تل‌آویو از سمت خود استعفا داد.

 

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی قرار است امروز (جمعه) دادستان جدیدی را برای دادگاه جنایت‌های جنگی انتخاب کنند.

 

چهار دادستان از کشورهای انگلیس، ایرلند، ایتالیا و اسپانیا برای جانشینی بنسودا، که تحقیقات جنجالی درباره جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان و جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان را پیگیری می‌کرد، رقابت می‌کنند.

 

بر اساس این گزارش، به دلیل عدم اجماع نظر کشورهای عضو دیوان لاهه برای دادستان دادگاه جنایت‌های جنگی، انتخاب جانشین برای بنسودا امروز از طریق رأی‌گیری در مقر این دادگاه در نیویورک انجام خواهد شد.

 

به نوشته تایمز اسرائیل، بنسودا که قرار است در ماه ژوئن از سمت خود کنار برود، ۹ سال را در «یکی از چالشی‌ترین شغل‌های» دیوان کیفری بین‌المللی گذراند و در آخرین اقدام خود پرونده تحقیقات درباره جنایات اسرائیل را پیش برد.

 

آمریکا و اسرائیل – که هیچکدام عضو دیوان لاهه نیستند – طی دو سال گذشته به شدت با تلاش‌های بنسودا برای تحقیقات درخصوص جنایات علیه مردم فلسطین مخالفت کرده و به او فشار آورده بودند.

 

پیش از این، وبگاه آکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیل گزارش داد، تل‌آویو از سفرای خود خواست که از متحدانشان بخواهند به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای عدم پیگیری تحقیقات درباره جنایات این رژیم فشار بیاورند.

 

روزنامه «ها آرتص» تیرماه امسال لیستی از افرادی که در تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، تل‌آویو احتمال محکوم شدنشان وجود داشت، منتشر کرد.

 

هاآرتص نام برخی از مسئولان کنونی و پیشین اسرائیل در این لیست را افشا کرد: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «بنی گانتز» وزیر جنگ کنونی، «موشه یعلون» و «نفتالی بنت» و «آویگدور لیبرمن» وزرای جنگ پیشین، «یورام کوهن» رئیس پیشین شاباک و «نداف آرگامان» رئیس کنونی شاباک، «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد کل ارتش، «آویو کوخاوی» رئیس کنونی ستاد کل ارتش اسرائیل.

بورل؛ جنگ یمن عامل برهم زننده ثبات در خاورمیانه است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه‌شنبه هشدار داد که جنگ یمن به عامل برهم زننده ثبات در خاورمیانه تبدیل شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, تحلیل, جهان, خاورمیانه, دیوان بین‌‌المللی لاهه, عربستان سعودی, یمن

کارشناسان سازمان‌ ملل: ماموران اسرائیلی به‌جرم جنایات ضدبشری مجازات شوند

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل خواستند تا تضمین کند افرادی که مسئول اعمال شکنجه و دیگر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز ممنوع در حقوق بین‌الملل هستند، به مجازات برسند.

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, سازمان ملل, فلسطین

همسر عرفات از به جریان افتادن پرونده شوهرش در دادگاه لاهه خبر داد

“سهی عرفات” همسر یاسر عرفات رییس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین شنبه شب با بیان این که دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) پرونده ترور یاسر عرفات را مجدداً به جریان خواهد انداخت، افزود: ما اطلاعات جدید و حساسی را فاش خواهیم کرد.

ادامه

اردن, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, سوئیس, فرانسه, فلسطین, مصر

جوسپ بورل: تحریم آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی غیرقابل قبول است

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ۲ مقام ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، این اقدام را غیرقابل قبول، بی‌سابقه و تلاشی برای کارشکنی در روند تحقیقات این دادگاه خواند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, تحریم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه