استعفای جمعی کابینه پرو و تعیین «واسکز» به عنوان نخست‌وزیر جدید

پس از استعفای جمعی نخست‌وزیر و کابینه پرو، «پدرو کاستیلو» رئیس‌جمهور چپگرا در این کشورآمریکای لاتین، نخست‌وزیر جدید تعیین کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال تشدید تنش‌ها در پرو رئیس‌جمهور این کشور خانم «مارتا واسکز» را به عنوان نخست‌وزیر جدید تعیین کرد.

 

بنا بر گزارش‌ها، «گویدو بلیدو» با گذشت دو ماه از آغاز به کار به عنوان نخست‌وزیر پرو، او و همه کابینه روز چهارشنبه (به وقت محلی) استعفا دادند.

 

به گزارش رویترز، «پدرو کاستیلو» رئیس‌جمهور چپگرا و دارای عقاید سوسیالیستی در پرو مارتا واسکز رئیس پیشین کنگره این کشور را به عنوان نخست‌وزیر جدید تعیین کرد.

 

طبق این گزارش، خانم مارتا واسکزاگرچه همانند بلیدو چپگرا است اما برخلاف نخست‌وزیر مستعفی، دارای مواضع عملگرایانه است.

 

به نوشته رویترز، کاستیلو رئیس‌جمهور پرو که عضو یک حزب مارکسیستی است سعی کرده در کابینه جدید این کشور، مواضع چپگرایانه کابینه را تعدیل کند.

 

در کابینه جدید پرو، رئیس‌جمهور این کشور «پدرو فرانکه» وزیر اقتصاد کابینه سابق را در مقامش ابقا کرد و «ادواردو گونزالز تورو» را به عنوان وزیر انرژی و معدن برگزید.

 

بخش معدن در پرو یک صنعت کلیدی است چرا که این کشور دومین تولیدکننده مس در جهان است (شیلی همسایه پرو اولین تولیدکننده مس در جهان است).

 

گویدو بلیدو نخست‌وزیر مستعفی پرو طی دو ماه اخیر به دلیل مخالفت‌های شدید کنگره این کشور با مواضع چپگرایانه کابینه و تلاش‌ها برای ملی کردن برخی صنایع در این کشور، دچار تنش و فضای سیاسی ملتهب شده بود.

 

مارتا واسکر نخست‌وزیر جدید پرو که وکالت خوانده است، سابقه ریاست بر کنگره این کشور در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ را دارد.

 

تغییر نخست‌وزیر پرو در شرایطی انجام شده که هفتم مرداد ماه سال جاری، پدرو کاستیلو به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد.

 

کاستیلوی ۵۱ ساله یک معلم روستایی است که تا قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، هیچ‌گونه جایگاه سیاسی نداشت.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا