روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

استرالیا ناتوان از پس زدن یارگیری جدید آمریکا علیه چین

همزمان با اینکه برخی رسانه های استرالیایی اعلام کردند که کانبرا برای ایجاد صف بندی جدید واشنگتن علیه چین تحت فشار آمریکا قرار گرفته است، انتشار نتایج نشست مشترک وزیران خارجه و دفاع دوکشور مبنی بر توافق برای همکاری های بیشتر علیه پکن، ناتوانی دولت اسکات موریسون را در پس زدن این فشارها به تصویر کشید.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا برخی رسانه های منطقه در این زمینه گزارش دادند: اگرچه دولت ترامپ فشارهای خود را علیه چین شدت بخشیده است اما به نظر می رسد این یک  رویکرد تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انحراف افکارعمومی از معضلات بسیار گسترده و مهم داخلی آمریکا می‌باشد.

 

تارنمای ساوت چاینا مورنینگ پست دراین زمینه نوشت:  اقدامات تهاجمی واشنگتن علیه چین درحالی شدت یافته است که به نظر می رسد این گونه اقدامات بخشی از مبارزات انتخابات دونالد ترامپ برای حفظ کاخ سفید در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری آمریکا است، آنهم درشرایطی که همه گیری کرونا سبب شده تا بیش از  ۴.۴ میلیون نفر در آمریکا مبتلا شوند و افزون بر ۱۵۲ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

 

نارضایتی گسترده و عمومی داخلی در آمریکا از تبعیض نژادی، تظاهرات مملو از درگیری و مستمر هفته های اخیر سیاهپوستان و معترضان به حملات دائمی و خشونت بار پلیس آمریکا از دیگر چالش‌های جدی و عمومی ترامپ در ماههای اخیر بوده است.

 

این تارنمای خبری نوشت: همزمان با افزایش تنش های داخلی در آمریکا، دولت ترامپ اظهارات و موضع گیری علیه چین را افزایش داده و در این زمینه اقدام به یارگیری از استرالیا و کشورهای متحد واشنگتن کرده است. دولت آمریکا از طریق مایک پمپئو وزیرامورخارجه در حرکت تنش آمیز جدید خود با یارگیری های جدید از متحدانش خواسته است تا واشنگتن را در صف بندی علیه پکن یاری کنند.

 

درپی این درخواست، وزیران خارجه و دفاع استرالیا ماریس پین و لیندا رینولدز، سه شنبه شب با حضور در واشنگتن با همتایان خود دیدار و گفت وگو کردند که موضوعات مورد بحث علاوه بر همه گیری کرونا، مسائل اطلاعاتی و امنیتی و تمرکز بر ایجاد یک شبکه جدید علیه پکن بوده است.

 

دو طرف درپی این دیدارها توافق کردند همکاری خود را در بخش های مختلف از جمله تبادل اطلاعات گسترش دهند.

 

این درحالی است که گزارش روز چهارشنبه ساوت چاینا مورنینگ حاکی است پکن و مسکو هم برای مقابله با جنگ اطلاعاتی به راه افتاده توسط آمریکا همکاری می‌کنند.

 

طبق این گزارش، چین و روسیه بدون نام بردن از کشوری، از جهان خواسته اند که سیاسی کردن همه گیری کرونا و ارائه اطلاعات نادرست را از سوی ناشران آن رد کنند.

 

هوآ چونیینگ سخنگو و مدیر دفتر مطبوعاتی وزارت امورخارجه چین همراه همتای روسی وی ماریا زاخارووا در یک کنفرانس ویدئویی در موضع گیری علیه مواضع اخیر آمریکا اعلام کردند: برخی کشورها به دلیل تعصب ایدئولوژیک و نیازهای سیاسی خود به گسترش اطلاعات نادرست پرداختند.

 

هوآ و زاخارووا در  کنفرانس ویدئویی در روز جمعه گذشته گفتند که سایر کشورها باید به تلاش های خود برای “رد اطلاعات نادرست” بپیوندند.

 

آنها گفتند: “کشورها نباید استانداردهای دوگانه را اتخاذ کنند، در امور داخلی دیگران مداخله کنند یا اتهامات بی اساس نسبت به سیستم‌های سیاسی سایر کشورها صادر کنند.

 

همزمان با اعمال فشار آمریکا بر استرالیا برای پیوستن به واشنگتن علیه پکن، پین و رینولدز وزیران خارجه و دفاع استرالیا پیش از عزیمت به آمریکا برای شرکت در نشست آسمین( مذاکرات سالانه واشنگتن- کانبرا)  با صدور بیانیه ای در همسویی با واشنگتن، بدون نام بردن از چین فعالیت های پکن در دریای جنوبی چین را  مورد انتقاد قرار دادند. در بیانیه آنها همچنین به افزایش حملات سایبری و همه گیری بیماری کووید- ۱۹ اشاره شده است.

 

پین شب گذشته نیز پس از نشست دوجانبه با همتای آمریکایی خود گفت این دیدارها برای رفع  “چالش های استراتژیک و پیشبرد منافع مشترک در یک هند و اقیانوس آرام امن، مرفه و فراگیر” ضروری است.

 

ساوت چاینا مورنینگ تاکید کرد: کانبرا که بتازگی از یک استراتژی دفاعی جدید با حمایت ۴۰ درصدی هزینه های نظامی پرده برداشته است، هفته گذشته ادعای چین در دریای جنوبی چین را به چالش کشید.

 

چین با فیلیپین، مالزی، ویتنام، تایوان و برونئی در این دریا اختلافات ارضی دارد و آمریکا با سوء استفاده از این موضوع، ناوگان های نظامی خود را به منطقه اعزام کرده است.

 

تارنمای نیکی ژاپن نیز دراین زمینه به نقل از درک گروسمن تحلیلگر ارشد دفاعی شرکت رند، مستقر در کالیفرنیا نوشت: آمریکا تلاش خود را به کار گرفته تا استرالیا را در مقابله با چین در صف خود قرار دهد چرا که کانبرا از گذشته برای اینکه پکن را خیلی دور کند تردید داشته است.

 

باوجود این تلاش ها، استرالیا و چین روابط گسترده اقتصادی دارند که این موضوع از نگاه مسئولان استرالیایی دور نمانده و آنها پیشتر اعلام کردند که قصد ندارند به این روابط آسیب بزنند.

رزمایش چین در تنگه تایوان و اعزام بمب افکن‌های اتمی آمریکا

آب های تنگه تایوان به سرعت در حال مواج شدن است؛ از یک سو چین اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرده و از طرف دیگر آمریکا بمب افکن هایش را برای نخستین بار در چهار سال گذشته به منطقه ای در اقیانوس هند فرستاده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, چین, خبر, فیلیپین, ویتنام

هشدار پکن نسبت به احتمال توقیف دارایی بانک‌های چین توسط آمریکا

به دنبال افزایش تحریم های واشنگتن علیه پکن، مشاور بانک مرکزی چین هشدار داد که کشورش باید نسبت به توقیف دارایی بانک‌های خود در خارج از کشور توسط آمریکا هوشیار و برای واکنش آماده باشد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گلوبال تایمز؛ آمریکا به جای مبارزه با کووید ۱۹، می‌خواهد با تهدید خیالی چین بجنگد

“گلوبال تایمز” در سرمقاله خود، آمریکا را “تسلیم در مبارزه علیه ویروس کرونا” به تصویر کشیده و اقدامات دولت این کشور برای سرکوب چین را فراتر از اقدامات در برابر ویروس دانسته است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله

گاردین؛ «احساسات ضدچینی برای لاپوشانی شکست غرب درمقابل کرونا اوج گرفت»

روزنامه گاردین روز دوشنبه مقاله‌ای با عنوان «احساسات ضد چینی برای لاپوشانی شکست غرب در مقابل کرونا اوج گرفت» از ریچارد هرتون سردبیر مجله لنست منتشر کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, مقاله