راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

از سوی مرکز آمار ایران؛ نرخ تورم فروردین ۳۰,۶ درصد اعلام شد

برپایه خبر مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ماه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ ، ٣٠,۶ درصد اعلام شد که نسبت به ماه قبل از آن (٢۶,٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف کننده – فروردین ماه امسال را منتشر کرد.

 

بر اساس این گزارش در فروردین ١٣٩٨، عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به ١٧٠,٩ رسید که این رقم نسبت به ماه قبل ۴ درصد افزایش نشان می­‌دهد.

 

همچنین در این ماه، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵١,۴ درصد است یعنی خانوارهای کشور بطور میانگین ۵١,۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۴٧,۵ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نیز نسبت به ماه قبل ٨,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ١.۶ درصد افزایش نشان می­‌دهد؛ تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨۵.٣ و ٣٧.٨ درصد اعلام شده است.

 

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی

 

این در حالی است که شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١۶٩,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰ درصد است که این شاخص هم نسبت به ماه قبل (۴۶,۶ درصد) ٣.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

 

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨٠,١ رسید که نسبت به ماه قبل ۵.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

بر این اساس تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵٩,۴ درصد است که نسبت به ماه قبل (۵٢,٧ درصد) ۶.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

ایلنا

 

رئیس دیوان محاسبات از غارت اموال عمومی که بنام خصوصی‌سازی انجام گرفته پرده برداشت

امروز رئیس دیوان محاسبات با قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ دیوان محاسبات کشور در صحن علنی مجلس، از غارت اموال عمومی که بنام خصوصی سازی صورت گرفته پرده برداشت:

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

فرشاد مومنی: وقتی دولت همه چیز خود را می‌فروشد در وابستگی عمیق و ذلت بار ایران به دنیای خارج نمود دارد

فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور گفت: در سه دهه اخیر که برنامه تعدیل ساختاری در کشور اجرا شده است بی‌سابقه‌ترین سطوح تجربه شده از نظر فراگیری تعرض به امنیت حقوق مالکیت در ایران اتفاق افتاده است.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, مصاحبه و گفتگو