راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

از دارایی نجومی مالیات اخذ نمی‌کنیم، چون قانون نداریم

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در برنامه پارک شهر رادیو تهران درپاسخ به اینکه گفته می‌شود درآمد اصلی دولت در بودجه ۹۹ از مالیات است گفت: در بودجه ۹۹ قسمت اصلی منابع اصلی دولت بر روی مالیات است، آرزوی چند دهه تحلیل‌گران اقتصادی است.

 

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا بخش قالب توجه هزینه‌های دولت از درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود افزود: متأسفانه یک عقب ماندگی نسبت به دنیا داریم، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران بسیار پایین است. این نسبت بر اساس برنامه ششم باید به ۱۰درصد برسد و در حال حاضر ۶درصد است.

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر امکان فروش بالای نفت نیست گفت: تأمین درآمد از هزینه مالیاتی را باید به فال نیک بگیریم. باید از مالیات تأمین مالی کنیم. آنچه مسلم است این است که باید تلاش کنیم عدالت مالیاتی دچار خدشه نشود. یعنی همان طور که اشاره درستی داشتیم، وقتی در دورترین نقاط کشور معلمی حقوق ۳میلیونی دریافت می‌کند، زمانی که حقوقش به ۳ میلیون و ۵۰۰ برسد، باید فاصله بین ۳میلیون تومان و ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را مالیات پرداخت کند.

 

دژپسند افزود: از سوی دیگر باید به این توجه داشت که آن دسته از افرادی که در کلان شهرها مشغول کار هستند و حقوق های آنچنانی دریافت می‌کنند، نیز باید مالیات پرداخت کنند. تلاش های زیادی کردیم و توانسته‌ایم درآمد مالیاتی را افزایش دهیم و توانستیم بخشی از جای خالی نفت را پر کنیم. برای اینکه بتوانیم به دانه درشت ها برسیم از روش های مختلفی استفاده کردیم، به دنبال اصلاح قانون مالیات مستقیم هستیم، پیش نویس لایحه را به دولت ارسال کردیم و در حال بررسی هستیم. در این لایحه پایه های مالیاتی را افزایش دادیم. در برخی موارد نمی‌توانستیم مالیات دریافت کنیم. بعضی‌ها انتقاد می‌کنند چرا از عایدی دارایی نجومی مالیات اخذ نمی‌کنیم، چون قانون نداریم.

حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم/ اراده‌ای برای به دام انداختن فراریان مالیاتی وجود ندارد

بر اساس برخی برآورد‌ها ۳۰ درصد اقتصاد ایران پنهان و زیرزمینی است. مالیات‌ستانی از بخش پنهانی اقتصاد و همچنین معاف‌شدگان از مالیات نیازمند نور تاباندن به این بخش‌ها و همچنین اصلاح قوانین و برداشتن معافیت‌های نابجاست.

ادامه

اقتصادی, ایران, فساد, گزارش

مومنی: برخی افراد نفع خود را در مشارکت‌زدایی سیاسی و اقتصادی از مردم می‌بینند

در اثر اجرای برنامه تعدیل ساختاری در سه دهه اخیر به طور متوسط نزدیک به دو سوم جمعیت سنین فعال کشور به دلیل موجه یا ناموجه در مشارکت فعال در ساخت سرنوشت اقتصادی جامعه محروم مانده‌اند که البته این مابه ازای سیاسی هم دارد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, سخنرانی

آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که امروز پنج‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، منتشر کرد می‌گوید تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۹ نسبت به ماه پیش از آن دوباره روزانه ۱۵ هزار بشکه کاهش یافته و به دو میلیون و ۹۲ هزار بشکه سقوط کرده است

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, لیبی, ونزوئلا