رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

اروپا در قبضه کرونا

جولان بی وقفه بیماری کووید-۱۹ به اندازه ای اروپا را تحت تاثیر قرار داده که ثبت نام فرانسه به عنوان نخستین کشور اروپایی صعود کننده به لیگ دو میلیونی مبتلایان تا تسلیم شدن سوئد در برابر قدرت این ویروس عجیب به تیتر تازه ترین اخبار کرونایی قاره سبز تبدیل شده است.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شمار جهانی مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در حالی از ۵۰ میلیون و ۹۴۳ هزار نفر گذشت که قاره اروپا به عنوان میزبان اصلی گسترش این ویروس منحوس، بیش از ۱۴ میلیون و ۴۳۱ هزار بیمار کرونایی را در کشورهای این منطقه گزارش داده است.

 

شیوع جهانی ویروس ناشناخته کرونا در حالی در آستانه یکسالگی قرار گرفته است که انتشار خبر ابتلای ۶۵ نفر از کارمندان سازمان جهانی بهداشت به این بیماری تیتر روز گذشته (سه شنبه) رسانه ها شد.

 

براساس آخرین اطلاعات تارنمای «وردو میترز» فرانسه، روسیه، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا به ترتیب با ثبت بیش از دو میلیون و ۳۶ هزار، یک میلیون و ۹۷۱ هزار، یک میلیون و ۵۳۵ هزار، یک میلیون و ۴۱۰ هزار و یک میلیون و ۲۳۸ هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.

 

همچنین تا این لحظه از مجموع یک میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۷۹ مورد فوتی در جهان، ۳۳۲ هزار و ۳۲۷ مورد این جانباختگان متعلق به قاره سبز است. انگلیس، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و روسیه به ترتیب با ثبت بیش از ۵۲ هزار، ۴۶ هزار و ۴۰۰، ۴۶ هزار و ۲۰۰، ۴۱ هزار و ۳۳ هزار مورد فوت، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار جانباختگان ویروس کرونا قرار دارند.

 

آمارها نشان می دهد اروپا نزدیک به ۲۴ درصد موارد جهانی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

 

همزمان با انتشار بمباران اخبار از نوسان اتخاذ و اعمال تدابیر مقابله با همه‌گیری در گوشه و کنار جهان، اعلام خبر ممنوعیت تجمع بیش از هشت نفر در سوئد، کشوری که به اتخاذ سیاست‌های کمتر سختگیرانه‌ در برابر کرونا در بین کشورهای اروپایی مشهور بوده، دیروز سه‌شنبه خبر ساز شد. سوئد برخلاف بیشتر کشورهای جهان آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا را به صورت روزانه منتشر نمی‌کند.

 

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا سوئد برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای اروپایی، سیاست تعطیلی و قرنطینه عمومی را در پیش نگرفت. باوجود تشویق دورکاری، رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی، زندگی عادی از ماه مارس گذشته تا کنون در این کشورِ ۱۰ میلیون نفری ادامه دارد.

 

استفان لوون نخست وزیر سوئد در بیان تغییر سیاست این کشور در مقابله با بیماری کووید-۱۹ گفت: این ویروس آنچه را که ما می‌اندیشیدیم به چالش کشیده است. از همین رو محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از شیوع دوباره آن ضروری است. به طور قطع اوضاع در کشور ما هم پیچیده و هم ساده است. ما دوره‌ای دشوار را سپری می‌کنیم. اما هریک از شما باید مسئولیت خود را بپذیرید تا ویروس متوقف شود.

 

انگلیس که دارای بیشترین جان باختگان از کرونا در قاره اروپا است از نظر شمار مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ نیز پس از فرانسه، روسیه و اسپانیا چهارمین کشور آلوده اروپا به ویروس کرونا محسوب می‌شود.

 

همزمان با دومین هفته قرنطینه سراسری و تداوم افزایش مبتلایان و جان باختگان ناشی از کرونا در انگلیس، دولت این کشور به ناقضان قرنطینه هشدار داد در صورت نقض مکرر این قوانین جریمه ۲۰۰ پوندی آن‌ها تا ۱۰ هزار پوند افزایش خواهد یافت.

 

فرانسه نخستین کشور اروپایی است که به لحاظ شمار مبتلایان وارد لیگ دومیلیونی‌ها شده و رکورد ابتلا برای چندمین بار طی هفته در این کشور شکسته شد.

 

به رغم روند صعودی شمار مبتلایان در فرانسه، وزیر بهداشت این کشور اعلام کرد که مجددا کنترل ویروس کرونا را در دست گرفته ایم. وی در عین حال گفت که هنوز زود است از پیروزی سخن بگوییم. ما در مرحله‌ای قرار داریم که این همه گیری حتی اگر در سطح بالایی باقی بماند رو به کاهش است.

 

سخنگوی دولت فرانسه نیز دیروز سه‌شنبه، از تخصیص بودجه ۱.۵ میلیارد یورویی به منظور آماده سازی کمپین واکسیناسیون کرونا برای ابتدای سال جاری میلادی خبر داد.

 

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در آلمان در حالی از مرز ۸۳۳ هزار نفر عبور کرده است که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ضمن ابراز نارضایتی از عدم موافقت نخست وزیران ایالات این کشور مبنی بر اعمال محدودیت های اجباری به منظور مهار بیماری، شرایط کرونایی در کشور را همچنان جدی ارزیابی کرد و گفت: اگر ما منتظر بمانیم تا تخت های آی سی یو کاملا پر شود دیگر خیلی دیر است. وی محدودیت ها برای مهار کرونا را امری غیر قابل اجتناب ارزیابی کرد.

 

مرکل همچنین گفت: اقداماتی که در ماه اکتبر برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونای جدید تعیین شد نتوانسته است اوضاع را دگرگون کند. وی افزود: تنها دستاوردی که این اقدامات داشته‌اند، جلوگیری از روند افزایشی ابتلا به ویروس در ماه اکتبر بوده است. بنابراین افراد باید همچنان خود را محدود کرده و روابط اجتماعی را به حداقل برسانند.

 

اسپانیا از جمله نخستین کشورهای اروپایی که شیوع گسترده و شدید ویروس کرونا را تجربه کرد در حالی با موج دوم این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند که براساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت این کشور، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های آی سی یو بیمارستان های پنج ایالت آراگون، استوریاس، کاتالونیا، کاستیا و لئون تکمیل شده است.

 

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا (سه شنبه ۶ آبان) به دلیل شیوع گسترده ویروس جدید کرونا در سراسر این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. شرایط اضطراری قرار است بیش از شش هفته ادامه یابد. دولت اسپانیا همچنین منع مقررات رفت و آمد شبانه در سراسر این کشور به استثنای جزایر قناری را به اجرا گذاشته است. مقررات منع رفت و آمد شبانه در اسپانیا هر شب از ساعت ۲۳ تا شش صبح اجرا خواهد شد.

 

گذشته از بحران بهداشتی گسترده در کشورهای قاره سبز، «پائولو جنتیلونی» کمیسر اقتصادی اروپا پیشتر اعلام کرد  بیماری همه‌گیر کرونا در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا را دچار عمیق‌ترین رکود در تاریخ خود کرده است.

 

گسترش پرشتاب مجدد کرونا در اروپا و در پی ان تعطیلی‌های مداوم و درازمدت بخش قابل توجهی از کسب و کارها، بسیاری از شهروندان اروپایی را با مشکلات جدی معیشتی روبرو کرده است.

فرمانده آمریکایی؛ هرگز خروجی از سوریه وجود نداشت

جیم جفری، نماینده در حال کناره‌گیری آمریکا برای سوریه اعتراف کرد که تیم او به طور رایج ترامپ را درباره تعداد سربازان در سوریه فریب داده است.

ادامه

اروپا, اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال افریقا, عراق, فرانسه

اعتراف سوئد به شکست خود در مبارزه با کرونا بدون قرنطینه

سوئد که در موج اول شیوع ویروس کرونا از قرنطینه استفاده نکرد ، به شکست رویکرد رسیدن به مصونیت جمعی خود در برابر این بیماری همه‌گیر اعتراف کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای شمالی, جهان, خبر, سوئد, فنلاند, نروژ

مهم‌ترین اخبار انتخابات آمریکا؛ ۲۶۴ رای الکترال برای بایدن و ۲۱۴ رای برای ترامپ

تازه ترین آمار رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه نشان می‌دهد، جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است و به گزارش رسانه های آمریکایی فاکس نیوز و سی.ان.ان در آستانه ورود به کاخ سفید قرار بگیرد.

ادامه

اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

سیاستمدار آلمانی؛ در اروپا این مسئله جدی‌تر شده که ما باید فاصله خود را از آمریکا بیشتر کنیم

ادعای «دونالد ترامپ» مبنی بر تقلب در شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، واکنش شدید شماری از سیاستمداران آلمانی را به دنبال داشت.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, تحلیل, جهان, غرب اروپا