خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

یک خبرنگار ایرلندی حین سخنرانی اورسولا فون در لاین که حامی نسل‌کشی در غزه است، فریاد زد که او جنایتکار جنگی است و باید دستگیر شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دیوید کرونین، روزنامه‌نگار ایرلندی سخنرانی اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در حالی که در کنفرانس «دفاع و امنیت» در بروکسل حرف می‌زد را ... خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, انگلیس, ایرلند, بلژیک, جنایات جنگی, جهان, فلسطین, نسل‌کشی

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

جدال لفظی صدراعظم آلمان و اتریش با بورل بر سر غزه

طبق آنچه نشریه پالتیکو به نقل از دو مقام رسمی گزارش داده است، صدراعظم آلمان و اتریش طی نشستی به طور مخفیانه یک رویارویی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل سیاست انتقادی او نسبت به اسرائیل داشته‌اند. به گزارش ایسنا، گفته شده است که طی نشست سران اتحادیه اروپا در ماه ... جدال لفظی صدراعظم آلمان و اتریش با بورل بر سر غزه

ادامه

آزادی, آلمان, اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, اسراییل, جهان, خبر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

اروپا توان رهایی از «دست نشاندگی» آمریکا را دارد؟

سیاست آمریکای ترامپ برای بازگشت به دوران دکترین «اول آمریکا» منجر به وضعیتی شده که این روزها صدای اروپاییان بیشتر از پیش بلند شده و آنها با اقرار به «دست‌نشاندگی در برابر کاخ سفید» در تلاش برای رهایی از این وضعیت همچنان تقلا می‌کنند.

 

آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم با توجه به شرایط ایجاد شده، با در دست گرفتن هدایت اقتصاد جهان، نظم مورد خود را برای آن تعریف کرد.

 

به گفته «ویکتور دیویس هنسن» مورخ دانشگاه استانفورد، واشنگتن در آن زمان نظم مورد نظر خود در را برای در دست گرفتن بازار جهانی با ایده «تبادل آزادانه کالاها در جهان» با توجیه ایجاد جهانی با ثبات به پیش برد اما فکر نمی‌کرد روزی فرا خواهد رسید که در نتیجه این نظم خود ساخته، به وضعی دچار شود که این روزها دولتمردان کاخ سفید برای فرار از آن دست به هر اقدامی بزند از جمله تقابل اقتصادی و سیاسی با متحدان خود.

 

هنسن تاکید دارد، با توجه به تنش‌ها و چالش‌های پیش‌رو انتظار می‌رود عصر رهبری آمریکا رو به پایان باشد.

 

در تایید این اظهارات هنسن، می‌توان به واکنش‌های دولتمردان کنونی و سابق در اروپا اشاره کرد که این روزها نوک تند انتقادهای خود را روانه کاخ سفید و سیاست‌های یکجانبه ترامپ کرده‌اند.

 

از جمله این منتقدان سیاست خارجی کاخ سفید «گرهارد شرودر» صدراعظم پیشین آلمان است که با انتقاد شدید از دولت آمریکا و رویکرد واشنگتن برای اعمال فشار بر برلین، بر مستقل بودن کشورها تصریح کرده و گفته «کشورهای مستقل حق دارند طرف معاملات تجاری خود را انتخاب و نوع سیاست خارجی شان را تعیین کنند.»

 

اشاره شرودر در این زمینه به فشار واشنگتن به متحدان اروپایی خود از جمله آلمان در همسو بودن با سیاست‌های تحریمی کاخ سفید در عدم تجارت با ایران و پرهیز از همکاری با چین در پروژه‌های مخابراتی در قالب تعامل با شرکت هواوی است.

 

سیاست‌های مداخله‌گرانه دولتمردان کاخ سفید در ترسیم نظم جدیدی از اقتصاد جهانی که بتواند دکترین «اول آمریکا» را محقق سازد، از دیگر انتقادهای صدراعظم پیشین آلمان است.

 

تارنمای اسپوتنیک در این رابطه به نقل از شرودر نوشت: او با محکوم کردن سیاست‌های خارجی و اقتصادی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، واشنگتن را به تلاش برای از بین بردن نظم اقتصادی جهانی و در نظر گرفتن شرکایش به عنوان کشورهای دست نشانده به جای متحد، متهم کرد.

 

به اعتقاد صدراعظم پیشین آلمان، ترامپ تحت لوای آزادی و اقتصاد بازار، از روی عمد سیستم اقتصادی جهانی مبتنی بر قانون را نابود می‌کند.

 

همانگونه که پیش تر، بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی و اقتصادی بویژه در اروپا نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که پیامد سیاست‌های ترامپ در دست‌نشانده محسوب کردن کشورهای همسو و متحد آمریکا و اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی، سرانجام به فروپاشی نظم حاکم بر اقتصاد جهانی ختم خواهد شد.

 

«آدام پوسن» رئیس بخش اقتصاد بین‌الملل مؤسسه “پترسون” نیز این سیاست‌های ترامپ را زمینه‌ساز پایان رهبری واشنگتن بر اقتصاد جهان دانسته و گفته است «در حال ورود به دوران اقتصاد پساآمریکایی هستیم. در این دوران باید انتظار افزایش بیشتر بی‌ثباتی اقتصادی در جهان باشیم. تجارت در جهان پرخطر از گذشته می‌شود و اطمینان در بازارهای مالی به پایین‌ترین حد خواهد رسید».

 

نگاه تحلیلگران اقتصادی و سیاسی جهان همچون «پتر گودمن» دبیر اقتصاد بین‌الملل نیویورک‌تایمز نیز از «گذر جهان از نظم آمریکایی» بر این است که «قدرت‌گرفتن چین از یک سو و حضور ترامپ در کاخ سفید از سوی دیگر سبب شده تا رئیس جمهوری آمریکا به تقابل با نظمی بپردازد که روزی خود واشنگتن آن را در جهان دامن می‌زد؛ یعنی «تبادل آزادانه کالاها در جهان».

 

ترامپ برای پیشبرد اهدافش، افرادی را در کنار خود قرار داده که حتی گاهی شدت تنش‌زایی آنها بیش از رئیس جمهوری آمریکا بوده و نگاه مستعمره‌ای به متحدانش داشته‌اند.

 

صدراعظم پیشین آلمان در این رابطه به اظهارات و اقدام‌های اخیر «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین اشاره کرده و با ابراز نگرانی از مداخله در امور داخلی آلمان همچون انتقاد رسمی از بودجه دفاعی یا حمله به صنعت خودروسازی کشورش، این چنین رفتارهایی را نگاه از بالا به پایین و نه نگاه به متحدان خود دانسته است.

 

شرودر که بارها این سفیر آمریکا را «یک مأمور اشغالگر» تشبیه کرده، معتقد است: خطر ترامپ این است که به دوستان و متحدانش دیکته می‌کند که از نظر سیاسی و اقتصادی چه کاری انجام داده و یا انجام ندهند. «این بدان معناست که وی، شریک نمی‌خواهد، بلکه دست نشانده می‌خواهد.»

 

نکته‌ای که این مقام پیشین آلمانی درباره سیاست خارجی ترامپ به آن اشاره کرده است را بارها «توماس فریدمن» سرمقاله نویس روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به آن پرداخته است.

 

به اعتقاد فریدمن، رویکرد سیاسی رئیس جمهوری آمریکا چیزی جز «تامین منافع شخصی و زورگویی یکجانبه و معامله‌گرانه» نیست.

 

نویسنده هفت کتاب در تحلیلی در این زمینه تصریح کرده، سال ۲۰۱۹ میلادی از بسیاری جهات نام و یادش در ذهن‌ها ماندگار خواهد بود؛ اما ماندگارترین یادها مربوط به حوزه «سیاست خارجی» است که یادآور می‌شود همه خوشبختی آمریکا در این بخش رو به پایان است.

 

وی چالش اصلی امروز جهان را «وجود یک لولوی بزرگ و مطلق و یا رویداد فروریختن یک دیوار» دانسته و تصریح کرده: امروز یک بی‌نظمی آشکار بر جهان حکمفرماست.

 

این تحلیلگر آمریکایی درباره ترامپ گفته: او از شر بخش‌های «روشنفکری» که «منافع شخصی روشنفکر» است رها شده و انحصارا روی «منافع شخصی» متمرکز شده است.

 

«رویکرد ترامپ به طور عمده «زورگویی یک‌جانبه و معامله‌گرانه» است.

 

فریدمن این سیاست‌ها را همسو با شکسته شدن اتحادیه اروپا دانسته و که از جمله عوامل آنها سیاست انگلیس با طرح برگزیت است.

 

در این رابطه صدراعظم پیشین آلمان نیز معتقد است، تلاش برای خلاصی از دست‌نشاندگی آمریکا و داشتن اروپای واحد مستقل تنها زمانی امکانپذیر است که هماهنگی بیشتری در زمینه سیاست اجتماعی‌، اقتصادی و مالی در این قاره وجود داشته باشد. در واقع طراحی و توسعه آن، وظیفه نسل بعدی در مسیر تشکیل ایالات متحده اروپایی است.

 

شرودر تصریح کرده، اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، به کشورهای درجه سه مابین دو قطب یاد شده تبدیل خواهیم شد.
البته نگاه فریدمن به این موضوع تنها به تغییرات بنیادین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیست؛ بلکه وجود رهبرانی که «شعورشان به همه چیز می‌رسد.»

 

از نگاه تحلیلگران، اروپاییان که فکر می‌کردند متحد استراتژیک واشنگتن هستند، سالیان زیادی است که از سوی کاخ سفید تحقیر می‌شوند و با جاه‌طلبی‌های هژمونیک کاخ سفید محاصره شده‌اند.

 

به اعتقاد کارشناسان سیاسی، رویکرد ترامپ در مقابله با کشورها از طریق تشدید تحریم و خروج از پیمان‌های بین‌المللی، با تاثیر قرار دادن روابط آتلانتیک شمالی، فروپاشی قدرت جهانی آمریکا را سرعت بخشیده و تلاش‌های ملی برای فرار از شبکه‌های تحت کنترل جهانی واشنگتن را بیشتر می‌کند.

 

روزنامه واشنگتن پست در زمان خروج ترامپ از برجام و تنش او با متحدانش نوشت: «با نگاهی به گذشته می‌توان دریافت که دوران سلطه آمریکا به میزان قابل توجهی کوتاه بود.» «در کنار تنش و درگیری‌های سیاسی، چالش‌های اقتصادی با متحدان اتحادیه اروپا و غیره، انزوای آمریکا را بیشتر و نفوذ واشنگتن در امور دنیا را نزولی کرده است.»

 

با توجه به انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا و تلاش برای انتخاب مسئولان جدید در این نهاد، باید منتظر بود که تلاش سیاستمداران اروپایی برای رهایی از وابستگی به آمریکا به نتیجه خواهد رسید یا همچنان تحت لوای واشنگتن باقی خواهند ماند.

ایرنا

عطوان: هیمنه دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی رو به پایان است

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به توافق ۱۵ کشور آفریقایی برای استفاده از پول مشترک در مبادلات تجاری خود و همگام دانستن آن با توافق روسیه و چین برای کنار گذاشتن دلار آمریکا، این رویکرد را زمینه‌ای برای پایان یافتن هیمنه دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, افریقا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, لیبی

انتقاد شدید صدراعظم پیشین آلمان از سیاست‌های ترامپ

«گرهارد شرودر» صدراعظم پیشین آلمان از دولت آمریکا و تمهیدات واشنگتن برای اعمال فشار بر برلین به شدت انتقاد کرد و گفت که کشورهای مستقل حق دارند طرف معاملات تجاری خود را انتخاب و نوع سیاست خارجی شان را تعیین کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه

پایان مهلت ۶۰روزه به اروپا؛ شمارش معکوس برای غنی‌سازی بالای ۳.۶۷

به دنبال کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به وظایفش در برجام، ایران اعلام کرده است دیگر خود را متعهد به حفظ سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد ۳.۶۷ درصد نمی‌داند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی