ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

جدال لفظی صدراعظم آلمان و اتریش با بورل بر سر غزه

طبق آنچه نشریه پالتیکو به نقل از دو مقام رسمی گزارش داده است، صدراعظم آلمان و اتریش طی نشستی به طور مخفیانه یک رویارویی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل سیاست انتقادی او نسبت به اسرائیل داشته‌اند. به گزارش ایسنا، گفته شده است که طی نشست سران اتحادیه اروپا در ماه ... جدال لفظی صدراعظم آلمان و اتریش با بورل بر سر غزه

ادامه

آزادی, آلمان, اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, اسراییل, جهان, خبر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

اروپا به دنبال بازنگری در نقش شبکه‌های اجتماعی

در پی واکنش شبکه‌های اجتماعی به اقدامات تحریک‌آمیز ترامپ در حوادث اخیر آمریکا، مقامات اروپایی خواهان بازنگری در تعریف نقش این شبکه‌ها بر اساس حقوق اساسی شدند.

 

به گزارش ایرنا، اقدام شبکه های اجتماعی توییتر و فیس بوک در حذف و تعلیق حساب کاربری «دونالد ترامپ» بحث های زیادی در اروپا پیرامون حدود اختیارات این شبکه ها در چارچوب حقوق اساسی شهروندان درگرفته است.

 

نشریه فرانکفورتر آلگماینه آلمان امروز (دوشنبه) در این رابطه نوشت: پس از اقدام توئیتر علیه ترامپ «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان بر حق اساسی آزادی بیان تأکید می کند. همچنین «تیه ری برتون» کمیسر اتحادیه اروپا از یک نقطه عطف در سیاست های تنظیم شبکه های آنلاین سخن به میان آورده است.

 

روز گذشته شرکت توییتر اعلام کرد حساب کاربری ترامپ و نزدیکان او از جمله ژنرال مایکل فلین و سیدنی پاول را به علت خطر سوء استفاده از این حساب ها در تحریک طرفداران ترامپ به خشونت بیشتر تعلیق کرده است.

 

طی روزهای اخیر تلاش های فشرده و گسترده ای علیه دونالد ترامپ در آمریکا پس از غائله حمله به کنگره آمریکا، فراری دادن نمایندگان کنگره و اشغال ساختمان آن شدت گرفته است به گونه ای که قانونگذاران آمریکایی می گویند آماده برکناری وی از قدرت به علت پیش بینی ناپذیری اقدامات بعدی او هستند.

 

بعد از اینکه توئیتر صفحه دونالد ترامپ را تعلیق کرد، او برای ادامه دادن به پیام های توئیتری اش به صفحه رسمی ریاست جمهوری آمریکا در توئیتر مراجعه کرد اما توئیتر تمام پیام های ترامپ را از صفحه رسمی ریاست جمهوری آمریکا نیز حذف کرد. همچنین مارک زاکربرگ مدیر شبکه اجتماعی فیس بوک با صدور بیانیه‌ای از مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در فیس بوک و اینستاگرام خبر داد.

 

در واکنش به این اقدامات، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نسبت به مسدود کردن حساب های کاربری رئیس جمهور آمریکا در این شبکه های اجتماعی انتقاد دارد. «اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در برلین گفت: حق اساسی آزادی بیان یک حق اساسی است. این حق اساسی می تواند مورد تداخل قرار گیرد، اما در چارچوب قانون و در چارچوبی که قانونگذار تعریف کرده است نه طبق تصمیم مدیریت شرکت های بزرگ از جمله شبکه های اجتماعی. صدراعظم آلمان این واقعیت را که حساب های ترامپ برای همیشه مسدود شده است، مشکل آفرین خواند.

 

زایبرت همچنین گفت که گردانندگان شبکه های اجتماعی مسئولیت بسیار بزرگی دارند تا از انتشار پیامهای توام با نفرت ، دروغ یا تحریک به خشونت جلوگیری کنند. بنابراین ، درست است که وقتی چنین محتوایی ارسال می شود ، بیکار نمانند همانطور که در هفته ها و ماه های گذشته به این مسائل واکنش نشان داده اند.

 

توییتر اعلام کرده که به دلیل خطر تحریک بیشتر به خشونت از سوی دونالد ترامپ، حساب کاربری او را برای همیشه مسدود کرده است. در ادامه این ممنوعیت، در حساب رسمی رئیس جمهوری آمریکا (potus) هیچ توییتی قابل خواندن نبود.

 

شبکه اجتماعی توییتر سال ها تریبون مهمی برای ترامپ با بیش از ۸۸ میلیون دنبال کننده بود و او در دوران ریاست جمهوری اش تقریبا هر روز چندین بار توییت می کرد. اقدام اخیر شبکه های اجتماعی در خصوص ترامپ و اقدامات مشابه آنها در گذشته مقامات اروپایی را در خصوص تعیین حدود اختیارات این شبکه ها به منظور محافظت از حقوق اساسی شهروندان به چاره اندیشی واداشته است.

 

براین اساس اتحادیه اروپا هم اکنون در حال بررسی موضوع است. به گفته «تیه ری برتون» کمیسیونر اتحادیه اروپا، حمله به کاپیتول در واشنگتن نقطه عطفی برای تنظیم سیاست های کنترلی شبکه های اجتماعی است. وی در مطلبی برای نشریه پولیتیکو نوشت: درست همانطور که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقطه عطفی در سیاست امنیت جهانی ایجاد کرد ، ۲۰ سال بعد شاهد این مسئله در مورد نقش سیستم عامل های دیجیتالی در دموکراسی خواهیم بود.

 

با توجه به حوادث هفته گذشته در پایتخت آمریکا دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که شبکه های اجتماعی به بازیگران سیستمی مهمی تبدیل شده اند. آنها دیگر نمی توانند مسئولیت خود در قبال جامعه را انکار کنند. با مسدود کردن دائمی حساب شخصی دونالد ترامپ در توئیتر ، اکنون این موضوع به یک امر مهم تبدیل شده است.

 

در همین رابطه «برونو لو مایر» وزیر امور اقتصادی فرانسه خواستار این شده است که دیگر چنین تصمیماتی به شرکت‌های خصوصی واگذار نشود. لومر به فرانس اینتر گفت از این که توئیتر توانسته این تصمیم را بگیرد شوکه شده است. به گفته وی شورش نتیجه دروغ های ترامپ است و این حوادث حمله به دموکراسی است. وی در عین حال تاکید می کند که ‘الیگارشی شبکه های اجتماعی یکی از تهدیدهای دولت‌ها و دموکراسی است. از این رو تنظیم سیاست های این شبکه ها نباید توسط خود آنها انجام شود، بلکه وظیفه دولت ها و قوه قضائیه است.

 

سخنان تحریک‌ آمیز ترامپ در روز چهارشنبه موجب شد که هواداران او به ساختمان کنگره آمریکا در حین برگزاری نشست اعضای مجلس نمایندگان و سنای این کشور برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری یوروش برند. وی پیش از برگزاری این نشست از مایک پنس معاونش خواسته بود تا در مقابل کنگره پیروزی جو بایدن را به‌رسمیت نشناسد. ترامپ که براساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر با کسب ۲۳۲ رای کالج الکترال در برابر ۳۰۶ رای جو بایدن شکست خورده، اعلام کرده هرگز شکست در انتخابات را نخواهد پذیرفت.

سی‌ان‌ان؛ آمریکا در هرج و مرج و چین در مسیر پیشرفت

تارنمای شبکه آمریکایی سی ان ان روز پنجشنبه نوشت: ایالات متحده صحنه هرج‌ومرج و آشوب‌های انتخاباتی است و با وجود گرفتاری کشورهای سراسر جهان در همه‌گیری کووید – ۱۹، چین در مسیر پیشرفت قرار دارد و در حال احیای اقتصاد و دنبال کردن اهداف ژئوپولیتیکی‌اش است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, بلژیک, جهان, چین, شرق آسیا, همبستگی

چین بیش از ۵ هزار تن تجهیزات ضد کرونا به اروپا ارسال کرد

چین طی سال میلادی ۲۰۲۰ حدود ۵ هزار و ۶۶۰ تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای مقابله با کرونا به کشورهای اروپایی صادر کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, جهان, چین, خبر, سازمان تجارت جهانی, صربستان, فرانسه, لهستان, همبستگی

مخالفت قاطع کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل با اقدام آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران

کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با پیشنهاد ضد ایرانی آمریکا در جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی مخالفت کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, کوبا, مذاکرات اتمی, نیکاراگوئه, ونزوئلا