واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

اروپا از مماشات با آمریکا بر سر ایران دست بکشد

تصمیم متقابل ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام که با سفر وزیر امور خارجه آمریکا به لندن هم‌زمان شد، بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری، اندیشکده ها و تحلیل گران سیاسی در انگلیس داشت و اغلب تأکید دارند که اروپا باید دست از مماشات با آمریکا بکشد.

 

به گزارش ایرنا، گاردین روز پنج شنبه در یادداشتی به قلم «میشل فوشز» نوشت: دونالد ترامپ تمام تلاش خود را به کار بسته تا با ایران درگیری نظامی ایجاد کند و نشان دهد که ایران مقصر است. در این ماجرا کسی نباید توقع داشته باشد که ایران در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کند.

 

آمریکا سال گذشته از توافق هسته‌ای که با موفقیت عمل می‌کرد، به‌رغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاخ سفید بارها پایبندی ایران را به برجام تائید کردند، خارج شد. از آن زمان تاکنون ترامپ تلاش کرده تا اوضاع را به بحران بکشد.

 

او بانک‌ها و سازمان حمل‌ و نقل ایران را تحریم کرد تا به اقتصاد ایران فشار بیاورد. به‌تازگی هم اعلام کرد که معافیت برای خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نخواهد کرد. با این‌ حال ایران در کنار سایر اعضاء برجام، این توافق را حفظ کردند.

 

گاردین در ادامه به تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام به دنبال خروج «گستاخانه» آمریکا از این توافق اشاره کرد و نوشت: ایران از سایر کشورها خواسته تا بین این کشور و آمریکا یکی را انتخاب کنند. ایران می‌گوید اگر سایر اعضای برجام تحریم‌های آمریکا را جبران نکنند، ظرفیت‌های هسته‌ای‌اش را فراتر از تعهداتش در برجام افزایش خواهد داد.

 

چه سایر کشورها طرف آمریکا یا ایران را بگیرند، دولت ترامپ خود را در موضع انزوا قرار داده است. اروپا از رویکرد دولت ترامپ به ستوه آمده و سازوکاری را ایجاد کرده (اینستکس) که تحریم‌های آمریکا را دور بزند. ژاپن، کره جنوبی، چین و هند هم که به دلیل تحریم‌های آمریکا خرید نفتشان از ایران را کاهش داده‌اند، از «زیرورو کشی» آمریکا خسته شده‌اند.

 

این نشریه انگلیسی همچنین دولت آمریکا را به‌دروغ گویی متهم کرد و افزود: آمریکا با خروج از برجام ادعا کرد که از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد، اما در واقع از توافقی خارج شد که دقیقا همان کار را انجام می‌داد.

 

همچنین، مقامات آمریکا خود را حامی مردم ایران معرفی می‌کنند اما با اعمال تحریم‌ها عملاً مردم را زیر فشار قرار داده و فرمان ضد مهاجرتی ترامپ، بسیاری از ایرانیان را از سفر به آمریکا منع کرده است.

 

گاردین در پایان تصریح کرد که دولت آمریکا با سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ای که در پیش‌گرفته، کمتر از همیشه امنیت دارد.

 

گاردین در گزارش دیگری در این ‌باره نوشت: اروپا تاکنون سیاست مماشات با ترامپ را در پیش‌ گرفته، اما اگر گام قابل‌ توجهی را برندارند، با بحران جدیدی در خاورمیانه مواجه می‌شود.

 

این نشریه انگلیسی افزود: اگرچه تسریع در راه اندازی اینستکس تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارد اما دست‌کم نشانگر پیام سیاسی علیه ترامپ و تلاشی در جهت حفظ برجام خواهد بود.

 

در همین حال مردم انگلیس هم دیدگاه خود درباره این تحولات را در بخش نظرات خوانندگان در تارنمای مطبوعات انگلیس به اشتراک گذاشتند.

 

فردی به نام «جری شرمر» درباره یادداشت نشریه تایمز پیرامون افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا نوشته است: به نظر می‌رسد انگلیس و اروپا بایستی دست از مماشات با آمریکا بردارند. معنا ندارد که ما با کشوری که قراردادهای بین‌المللی را پاره می‌کند و به متحدانش دستور می‌دهد هم‌پیمان باشیم.

 

وی افزود: هزینه این رابطه گران است. شاید اگر پس از ترامپ دولت منطقی سرکار آمد درباره این رابطه دوباره تجدیدنظر کنیم. اما این وضعیت قابل‌قبول نیست

 

«دوک آو لنکشر» هم نوشته است: تهدید واقعی ترامپ و بولتون هستند. ایران به تعهداتش در برجام پایبند بود. ایران کشوری با تمدن باستانی است که در تاریخ معاصر به کشوری حمله نکرده است.

 

“اروپایی‌ها مسئولیت خطر جنگ با ایران را با آمریکا می‌دانند”

نشریه اشپیگل آلمان نظر گروهی از سیاستمداران مطرح آلمان و اروپا را منعکس کرده است که معتقدند استراتژی آمریکا در خاورمیانه و در قبال ایران می‌تواند به جنگ منتهی شود و پیامدهای آن دامن اروپا را بگیرد.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, بلژیک, جهان, خبر, فرانسه, ونزوئلا

مسکو: از همه کشورها می‌خواهیم به خرید نفت ایران ادامه دهند

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه با محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، از همه کشورها خواست تا برخلاف این تحریم‌ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

ادامه

اقتصادی, امارات, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, مذاکرات اتمی

روسیه با هشدار به آمریکا تحریم بخش فلزات ایران را محکوم کرد

وزارت امور خارجه روسیه ساعاتی پس از نشست شورای امنیت این کشور به ریاست ولادیمیر پوتین با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار شدید به آمریکا در خصوص اقدامات خصمانه علیه ایران، تحریم بخش فلزات ایران را به شدت محکوم کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر, روسیه, مذاکرات اتمی

با صدور بیانیه‌ای؛ اتحادیه اروپا با اعلام پایبندی به برجام، اولتیماتوم ایران را رد کرد

اتحادیه اروپا و فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه خود در واکنش به کاهش تعهدات برجامی کشورمان با تاکید بر اینکه به برجام پایبند هستند، تصریح کردند که اولتیماتوم ایران درخصوص این توافق را نمی‌پذیرند.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, ایران, بیانیه, جهان, خبر, فرانسه, مذاکرات اتمی