اروپا؛ کانون دوباره شیوع کرونا/ آمار بستری‌های کرونا در اروپا در عرض یک هفته دوبرابر شده‌است

سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش روند ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا ابراز نگرانی کرده و آن را ناشی از ناکافی بودن واکسیناسیون عمومی کرونا و کمرنگ شدن رعایت دستورالعمل های بهداشتی دانسته است.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا، منابع فرانسوی از خیز دوباره کرونا در اروپا خبر دادند که هشدار سازمان جهانی بهداشت را به دنبال داشته است.

 

روزنامه فرانسوی لوفیگارو در این زمینه نوشت: سازمان جهانی بهداشت، روز گذشته نسبت به روند بسیار نگران کننده شیوع کرونا در اروپا هشدار داد و اعلام کرد: این روند ممکن است تا سه ماه آینده به مرگ نیم میلیون نفر در قاره اروپا منجر شود.

 

این روزنامه فرانسوی با اشاره به سخنان «هانس کلوگه»، دبیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا افزود: ما دوباره به کانون شیوع کرونا مبدل شدیم. از نظر سازمان جهانی بهداشت این روند افزایشی ناشی از ناکافی بودن واکسیناسیون و کاهش اقدامات ضدکرونایی است.

 

لوفیگارو همچنین تصریح کرد: بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی آمار بستری های کرونا در اروپا در عرض یک هفته دوبرابر شده است.

 

گزارش ها حاکی از آن است که هفته گذشته حدود ۶۰ درصد موارد ابتلای جدید به کرونا و حدود ۵۰ درصد مرگ و میرهای جدید ناشی از آن در قاره اروپا ثبت شده است.

 

مقامات سازمان بهداشت جهانی بر لزوم استفاده از ماسک تاکید کردند؛ چراکه بر اساس داده های این سازمان اگر ۹۵ درصد مردم توصیه به زدن ماسک را عملی کنند، در زمستان امسال می توان جان حدود ۱۸۸ هزار نفر را نجات داد. با این حال کشورهای مختلف اروپایی در وضعیت یکسانی قرار ندارند:

 

آلمان، رکورددار تعداد مبتلایان روزانه

 

بر اساس گزارش موسسه دیده بان سلامت، «رابرت کخ»، آلمان روز گذشته با ۳۳۹۴۹ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت، رکورد تعداد موارد جدید ابتلا به این همه گیری را ثبت کرد. رکورد قبلی در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذر ۱۳۹۹) با ۳۳۷۷۷ مورد ابتلا به کرونا بوده است. به گفته دولت آنگلا مرکل، در مجموع، تاکنون بیش از ۴.۶ میلیون نفر در آلمان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند. آنگلامرکل در نشست گروه ۲۰ در رم نسبت به موج پنجم کرونا در این کشور هشدار داده است.

 

 

کرواسی، نرخ پایین واکسیناسیون؛ آمار بالای ابتلا به کرونا

 

کرواسی که یکی از پایین ترین نرخ واکسیناسیون کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا را دارد، روز گذشته رکورد تعداد مبتلایان جدید به کرونا را ثبت کرد. مقامات کرواسی مصرانه از مردم خواستند تا واکسیناسیون کرونا را انجام دهند. وزیر بهداشت کرواسی گفت: «لحظه بسیار حساسی است. ما باید همه با هم این موضوع را حل کنیم (…) ما از ملت تقاضا می کنیم که واکسینه شوند (…)، به دانشمندان و حرفه پزشکی اعتماد کنند.». بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، در بیست و چهار ساعت گذشته، ۶۳۱۰ نفر در این کشور که جمعیت آن ۴.۲ میلیون نفر است به ویروس کرونا مبتلا شده اند. رکورد قبلی، ۴۶۲۰ ابتلا در یک روز، در دسامبر ۲۰۲۰ ثبت شده است.

 

اوکراین: از مقاومت در برابر واکسیناسیون تا وضعیت قرمز کرونایی

 

اوکراین از دیگر کشورهای اروپایی است که به شدت از کرونا آسیب دیده و آمار واکسیناسیون در این کشور نیز بسیار پایین است. بر اساس آمار منتشر شده، ۲۷۰۰۰ ابتلای جدید و همچنین ۷۰۰ مورد مرگ و میر در اوکراین روز گذشته (۴ نوامبر/۱۳ آبان) ثبت شد. این کشور که رسماً ۴۲ میلیون نفر جمعیت دارد، با سومین موج مرگبار، با بزرگترین موج از زمان شروع همه گیری مواجه شده است.

 

این هفته، کی یف پایتخت اوکراین در حالی به منطقه قرمز کرونایی تبدیل شد که این کشور یکی از پایین ترین نرخ های واکسیناسیون را در اروپا دارد، به نحوی که کمتر از ۲۰ درصد از مردم این کشور هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. طبق نظرسنجی های به عمل آمده، بیش از نیمی از اوکراینی ها نمی خواهند واکسینه شوند.

 

به گفته کاترین سمالوود از مقامات سازمان جهانی بهداشت، با توجه به اینکه اروپا به‌عنوان یک قاره، درهم‌تنیدگی بسیار دارد و کشورها ارتباطات گسترده‌ای با هم دارند، شیوع ویروس کرونا، خاص یک کشور نیست و همین مساله می‌تواند یکی از عوامل چگونگی رشد و گسترش این ویروس باشد.»

 

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت همچنین نسبت به اختلاف رویه‌های گسترده در سیاست واکسیناسیون کشورها هشدار دادند. در بسیاری از کشورهای شرق اروپا، نرخ پایین واکسیناسیون احتمالا درگیری دوباره سیستم بهداشت و کادرهای بیمارستانی با موارد حاد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش داده است.

 

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۶۵ میلیون و ۵۲۵ هزار نفر در اروپا به همه گیری کووید-۱۹ ابتلا شده اند که از این میان بیش از یک میلیون و ۳۱۷ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

گاردین؛ تبعیض بین کشورهای فقیر و غنی در تزریق واکسن مانعِ احیای کامل اقتصادی جهانی‌ست

رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد جدی ترین مانع رشد اقتصادی جهان تبعیض بین کشورهای ثروتمند و فقیر در تزریق واکسن کووید-۱۹ است و به این دلیل رشد اقتصادی جهان ممکن است کاهش داشته باشد.

ادامه

اسکاتلند, اقتصادی, امریکا, بانک جهانی, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, صندوق بین‌المللی پول

واکسن تک دُزی کرونای کوبا مجوز محلی گرفت

مقامات حوزه دارویی کوبا روز پنجشنبه مجوز استفاده اضطراری از واکسن «سوبرانا پلاس» را برای دوره نقاهت ناشی از کووید-۱۹ در افراد ۱۹ سال به بالا صادر کردند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, سوئیس, فرانسه, کوبا, ونزوئلا, ویتنام

شی جین‌پینگ؛ کشورهای جهان باید برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک و دنیای زیباتر اقدام کنند

رییس جمهوری چین سه شنبه شب در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: موفقیت یک کشور به این معنا نیست که یک کشور دیگر ناگزیر شکست خواهد خورد این جهان ظرفیت کافی برای رشد و پیشرفت مشترک همه کشورها را دارد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, چین, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, سخنرانی, همبستگی

گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که بدون توزیع عادلانه واکسیناسیون در سراسر جهان، خطر ظهور سویه‌های مقاوم به واکسن کووید ۱۹ وجود خواهد داشت.

ادامه

پرتغال, جهان, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل

سازمان ملل ؛ ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند

دفتر نمایندگی هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان ملل, عربستان سعودی, گزارش, یمن