بیانیه صدها نویسنده برای آزادی “نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند”

صدها نویسنده ایرانی در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی شدند. در این بیانیه به طور مشخص از چند عضو زندانی کانون نویسندگان نام برده شده که یکی از آنها به کرونا مبتلا است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, قضایی, هلند

دادگاه استیناف: به‌رغم ادعای آژانس امنیت ملی، ضبط تماس‌ تلفنی شهروندان آمریکایی حتی مانع از یک حمله تروریستی نیز نشده است

یک دادگاه استیناف فدرال در حکمی اعلام کرد، برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها “غیرقانونی و احتمالا مغایر با قانون اساسی” است و هیچ مدرکی که نشان دهد این برنامه منجر به بازداشت تروریست مظنونی شده، وجود ندارد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, قضایی

ارجاع حکم ۷۵ نفر از رهبران اخوان المسلمین به مفتی مصر

به نقل از المعلومه، دادگاه کیفری قاهره امروز حکم اعدام ۷۵ متهم از جمله شماری از رهبران گروه اخوان المسلمین مصر را برای تأیید به مفتی این کشور ارجاع داد.

 

این ۷۵ متهم از جمله «عصام العریان» مسئول دفتر سیاسی اخوان المسلمین، «محمد البلتاجی» نماینده سابق پارلمان مصر، «صفوت حجازی» سیاستمدار و مبلغ مذهبی مصر، «عبدالرحمن البر» استاد علم حدیث دانشگاه الازهر، «عاصم عبدالماجد» سخنگوی شورای جماعت اسلامی مصر و «اسامه یاسین» وزیر جوانان سابق مصر به دلیل اتهامات وارد شده به آنها در پرونده «سرکوب اعتراضات رابعه العدویه» به اعدام محکوم شده اند.

 

در این پرونده ۷۳۹ نفر از جمله «شوکان» یک خبرنگار و عکاس مصری محاکمه شده اند.

 

دادستانی مصر اتهام تأسیس گروه غیر قانونی، مدیریت اعتراض های خیابانی در میدان رابعه العدویه و قتل عمد، تخریب اموال عمومی را به این افراد وارد کرده است.

 

در جریان سرکوب اعتراضات میدان رابعه العدویه و النهضه که در اعتراض به برکناری محمد مرسی شکل گرفته بود ارتش مصر دست کم ۸۱۷ نفر از حامیان مرسی را کشته و ۴۲۰۱ نفر را زخمی کرد. سازمان دیدبان حقوق بشر حوادث رابعه العدویه را جنایت ضد انسانی توصیف کرده بود.

مهر

احتمال اخراج «جولیان آسانژ» از سفارت اکوادور در لندن

به گزارش اسپوتنیک، «خوزه والنسیا» وزیر امور خارجه اکوادور امروز پنجشنبه، درباره احتمال اخراج «جولیان آسانژ» بنیان گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» از سفارت این کشور هشدار داد.

ادامه

امریکای لاتین, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, ویکی‌لیکس

در پی شکایت ایران، دیوان «لاهه» به‌‌دولت آمریکا هشدار داد: از هرگونه اقدام جدید اجتناب کنید

رییس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری اعلام کرد که بدنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، ساعتی قبل رییس دیوان بین المللی دادگستری طی نامه ای رسمی خطاب به پمپیو وزیر خارجه امریکا، به دولت آن کشور هشدار داد که طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواستهای ایران ... در پی شکایت ایران، دیوان «لاهه» به‌‌دولت آمریکا هشدار داد: از هرگونه اقدام جدید اجتناب کنید

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, قضایی, هلند

نهال‌کاری به‌جای زندان برای ۳۰ مجرم در استان گلستان

یک قاضی در استان گلستان ۳۰ نفر که جرایم سبک غیرعمد مرتکب شده بودند را به کاشت بیش از ۳هزار نهال محکوم کرده است. او می‌گوید، ‌آمار نشان می‌دهد چنین احکامی تأثیری مثبت بر کاهش وقوع جرم داشته‌اند.

ادامه

ایران, خبر, قضایی, محیط زیست