تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

ادامه مبارزهٔ کارگران شهرداری‌ها با دلالان نیروی کار

در شرایطی که رئیس کمیته دستمزد تشکل دست‌ساز “کانون عالی شوراها” باوجود اینکه خط فقر در کشور بیش از ۱۱ میلیون تومان در ماه است به خبرگزاری ایلنا، ۵ بهمن‌ماه ۹۹، می‌گوید: “سطح پوشش دستمزد به بیست درصد رسیده” است، و این درحالی است که اکثر کارگران پیمانکاری در شهرداری‌ها دستمزد حداقلی‌ای ۲ میلیون و ۶۱۱ هزارتومانی در ماه را دریافت می‌کنند علاوه بر اینکه چندین ماه‌ هم دستمزد دریافت نشده در دریافتی‌های‌شان دارند.

 

در مبارزه برای دستیابی به دستمزدی بهتر و امنیت شغلی، حذف دلالان نیروی کار و تبدیل وضعیت شغلی با عقد قرارداد مستقیم با شهرداری‌ها به یکی از خواسته‌های اصلی کارگران شهرداری‌های کشور تبدیل شده است. کارگزاران رژیم به‌هدف حفظ حالت تهاجمیِ سیاست‌های کارگری رژیم، در مواردی حتا کاهش بخشی از دستمزد کارگران را همچون سلاحی بر ضد کارگران به‌کار می‌گیرند. به‌عنوان نمونه‌، روز اول دی‌ماه ۹۹، کارگران “قراردادی خدماتی شهرداری بوشهر” در اعتراض به “کسر ماهانه مبالغی از حقوقشان” برای چندمین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران با قراردادهای یکماهه، ماه‌ها معوقات بیمه‌ای نیز دارند و مسئولان شهری “کاهش حقوق را در نتیجه پرداخت حق بیمه کارگران عنوان می‌کنند.”

 

شامگاه ۲۰ دی‌ماه ۹۹ یکی از کارگران پیمانکاری شهرداری مرودشت “در محوطه شهرداری این شهر خود را حلق‌آویز کرد و جان باخت.” مسئولان شهرداری مرودشت در قبال این واقعه تلخ و فاجعه‌بار واکنشی گستاخانه نشان دادند، ازجمله در جلسه شواری تأمین، شهردار درباره خودکشی این کارگر گفت: “آخرین حقوقی که کارگران دریافت کرده‌اند حقوق پایان مهرماه بود… اضافه کاری‌ها تا مرداد پرداخت شده است… این کارگر نمی‌توانسته به‌دلیل عدم پرداخت حقوق دست به خودکشی زده باشد… سایر شهرداری‌ها… حتا تا ۹ ماه هم حقوق کارگران مجموعه خود را به‌تأخیر انداخته‌اند” [!]. ایلنا، ۲۳ دی‌ماه ۹۹، از “دست‌کم ۸ ماه مطالبات ” دستمزدی پرداخت نشدهٔ کارگران شهرداری منطقه دو خرم‌آباد گزارش داد. در حالی‌ که “سهم ۷ درصدی بیمه” از حقوق این کارگران حداقل‌بگیر کسر می‌شود، حق بیمه این کارگران نیز با تأخیر به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. ایلنا ، ۲ بهمن‌ماه ۹۹، از “اعتراض هر روزهٔ” ۳۰۰ نفر از کارگران شهرداری کوت‌عبدالله اهواز به‌مدت تقریباً یک ماه به‌خاطر وصول نکردن سه ماه مطالبات مزدی‌شان گزارش داد.

 

به‌رغم تهدید شدن مداوم کارگران از سوی دلالان نیروی کار و کارگزاران رژیم در شهرداری‌ها، کارگران به مبارزه‌شان ادامه می‌دهند. در هفته دوم دی‌ماه ۹۹ و به “بهانه عدم نیاز”، مسئولان شهرداری ایلام کارگر قراردادی و “نماینده صنفی کارگران شهرداری” را اخراج و به‌مدت یک هفته مانع از حضور او در محل کار می‌شدند.

 

در نتیجهٔ مبارزه کارگران، شهردار ایلام در روز ۱۶ دی‌ماه مجبور شد “حکم بازگشت به کار” این نماینده صنفی کارگران را صادر کند. این نماینده صنفی کارگران با ۲۲ سال سابقه کار، قبل از اخراجش از کار، مدت‌ها برای وصول سه ماه دستمزد معوقه کارگران و همچنین مسئله تضمین امنیت شغلی آنان را پیگیری می‌کرد. به‌گزارش ۹ آذرماه ۹۹ ایلنا، در شش ماه نخست سال جاری، کارگران شهرداری زنجان “تحت فشار شهردار و اعضای شورای شهر برای عقد قرارداد کار با پیمانکار بخش خصوصی قرار گرفته بودند که با مقاومت کارگران این موضوع ملغیٰ شده” بود. بنا به‌گفتهٔ کارگران، شهردار زنجان و اعضای شورای شهر آن مدام از “مزایای” عقد قرارداد با پیمانکار همچون افزایش درآمد و امنیت شغلی سخن گفته‌اند؛ اما کارگران اعلام کرده بودند: “به‌هیچ‌وجه در صورت بازگشت پیمانکاران فضای سبز در مجموعه شهرداری با آنها کنار نخواهیم آمد و بدنبال عقد قرارداد بدون واسطه با شهرداری هستیم.” به‌رغم دائمی بودن “حدود ده سال” کار این کارگران در شهرداری زنجان، پیمانکاران عنوان کارگران “فصلی” را در متن قرارداد درج می‌کردند و شهردار زنجان هم به عقد قرارداد موقت به‌اصطلاح “فصلی” با کارگران اصرار داشت. به‌دنبال مبارزهٔ پیگیر کارگران زنجان مسئولان شهرداری در هراس از گسترش مبارزه و اتصال اعتراض کارگران شهرداری شهرهای مختلف به‌یکدیگر قرار امضای قرارداد دائمی را به‌جای فصلی به‌کارگران قول داده‌اند.

 

مبارزه کارگران و زحمتکشان برای حذف واسطه‌ها و دلالان نیروی کار، با مبارزه‌ای متحد در مسیر احیای حقوق سندیکایی و تشکیل سندیکاهای مستقل ممکن خواهد شد.

ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»

دیکتاتوری رژیم ولایی پشت شعارهای رفع موانع اشتغال، کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار

حقوق‌دانان معتقدند؛ نامه معاونت حقوقی رئیس جمهوری لازم‌الاجرا نیست و نهاد ریاست جمهوری نمی‌تواند خودسرانه معادلات روابط کار را دستخوش تغییر سازد؛ آنهم تغییراتی به ضرر کارگران و به نفع سودجویان.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

دولت ولایی و سیاست فقیرترسازیِ هرچه بیشترِ طبقه‌ی کارگر

با اجرایی شدن آیین‌نامه جدید، سال آینده تقریباً همه کارگران قرارداد موقت یعنی بالای ۹۰ درصد شاغلان امروز، حداقل‌بگیر خواهند شد؛ اگر امروز ۷۰ درصد شاغلان حداقل‌بگیر هستند، سال بعد این نرخ به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

کارگری که تشکل صنفی ندارد، فریادش به هیچ کجا نمی‌رسد!

کارگران پیمانکاری معدن چادرملوی یزد در گیرو دار ایجاد انجمن صنفی برای شرکت‌های پیمانکاری هستند؛ این در حالیست که مدیرکل اداره کار یزد، ایجاد تشکل‌های صنفی را حق مسلم کارگران می‌داند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش