گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

ادامه تظاهرات مردم با شعار مرگ بر خامنه‌ای و… تشدید جو امنیتی در ایران

تظاهرات در شهرهای مختلف ایران، در اعتراض به معضلات اقتصادی، فقر، گرانی، بیکاری، در آستانه نخستین دور تحریم‌های تازه علیه ایران در سایه سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی برگزار شد.

 

موج تازه تظاهرات که به شهرهای بزرگ، از جمله شیراز، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج و شهرهای کوچکتر همچون رشت، ساری، نجف‌آباد، گوهردشت اشتهارد کشیده شده است از سویی با شعارهایی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و بحران اقتصادی در ایران همراه است.

در ویدئوهایی که از شهرهای مختلف بر روی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، همزمان شعارهایی در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی سر داده می‌شود.

 

شامگاه جمعه در شماری از شهرهای ایران با تاریک شدن هوا معترضان به خیابان‌ها آمده و شعار‌هایی را علیه شرایط اقتصادی و نیز حکومت سر دادند. ویدیوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی است.

 

گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه اعتراضات و تشدید جو امنیتی در چندین شهر از جمله تهران در شامگاه جمعه ۱۲ مرداد (۳ اوت) بوده است.

 

در یکی از این ویدیوها دیده می‌شود شماری از هواداران فوتبال پس از پایان بازی پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان به هنگام خروج از ورزشگاه آزادی شعار “مرگ بر دیکتاتور” سر می‌دهند.

در ویدیویی دیگری از گوهردشت کرج حضور سنگین نیروهای امنیتی در یکی از میدان‌های شهر دیده و صدای بوق ممتد خودروها به نشانه اعتراض شنیده می‌شود.

 

در خیابان ولیعصر تهران نیز گروهی از مردم با سر دادن شعار “ایرانی داد بزن، حقتو فریاد بزن” گرد هم آمدند.

 

گزارش‌هایی نیز از تظاهرات در مشهد، قهدریجان و اندیمشک مخابره شده‌اند. در یکی از ویدیوهایی که کاربران دویچه‌وله از مشهد ارسال کرده‌اند، دیده می‌شود که نیروهای امنیتی به حال آماده‌باش در کنار خیابان صف کشیده‌اند.

 

در گوهردشت کرج گروهی از معترضان شعار مرگ بر خامنه ای و توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه سر دادند. در شاهین‌شهر اصفهان نیز نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

از قهدریجان نیز ویدیویی‌هایی منتشر شده که در آنها دیده می‌شود معترضان برای مقابله با نیروهای امنیتی در خیابان در فواصل نزدیک به یکدیگر آتش درست کرده‌اند.

 

در ویدیویی از قزوین که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعارهای “درود بر ستمگر و مرگ بر کارگر”، “مسئول بی‌لیاقت نمی‌خوایم، نمی‌خوایم” شنیده می‌شود.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز جمعه مردم را دشمن خطاب کرده، گفته بود “دشمنان فکر می‌کنند ۵۰ تا ۲۰۰ نفر در یک جا جمع شوند، اوضاع داخل کشور به هم می‌خورد، اما بدانند از این خبرها نیست”.

 

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز با انتقاد از ناتوانی و عملکرد ضعیف مجلس و دولت، مردم را به اعتراض تشویق کرده و گفته بود “وقتی اینها تماشاچی شدند، شما مردم باید به صحنه بیایید.” او همچنین با نکوهش کردن معترضانی که در روزهای گذشته در مشهد در اعتراض به فشار اقتصادی دست به تظاهرات زده بودند، خطاب به آنان گفته بود “به خاطر پایین افتادن شکم نباید مقابل نظام بایستید”.

موج اعتراضات خیابانی به چند شهر دیگر رسید

موج جدیدی از اعتراضات در ایران شکل گرفته است. اعتراضات مردم که از شیراز، اصفهان و شاهین‌شهر آغاز شده بود، به کرج، مشهد، شیراز، ساری و چند شهر دیگر نیز رسیده است. در تهران جو امنیتی گزارش شده است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, خبر

گاردین: سفر ترامپ فشار امنیتی و هزینه بالایی بر انگلیس تحمیل می‌کند

روزنامه گاردین روز دوشنبه در گزارشی از بسیج بی‌سابقه نیروهای امنیتی انگلیس برای مقابله با معترضان به سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور خبر داد و نوشت: سفر دونالد ترامپ فشار بیش ‌از حد و هزینه بالایی را بر دستگاه‌های امنیتی انگلیس تحمیل می کند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا

اعتراض آمریکایی‌ها به خشونت، بیکاری و وضعیت نامساعد اقتصادی

به نقل از تارنمای هیل، هزاران نفر با ورود به بزرگراه«دن رایان»از مقام های شیکاگو خواستندتا علیه خشونت های ناشی از حمل سلاح، بیکاری و وضعیت نامطلوب اقتصادی وارد عمل شوند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر