حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به۱۰سال زندان محکوم شد

نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان و وزیر خارجه پیشین این کشور شاه محمود قریشی در پرونده افشای اطلاعات محرمانه به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، در یک تحول سیاسی بزرگ، عمران خان نخست‌وزیر پیشین و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین این کشور امروز سه‌شنبه درست چند ... عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به۱۰سال زندان محکوم شد

ادامه

آمریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

ادامه تظاهرات حزب «جمعیت علمای اسلام » پاکستان با خواست برکناری عمران خان

با پایان یافتن ضرب‌الاجل «مولانا فضل الرحمن»، ‌رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام » پاکستان» برای استعفای نخست وزیر این کشور، مولانا هرگونه عقب نشینی از مواضع حزبی را منتفی خواند و گفت، ‌ جدی تر از قبل اهداف راهپیمایی آزادی را دنبال می کند.

 

به گزارش رسانه های پاکستان، ‌ اعتراضاتی که تحت عنوان راهپیمایی آزادی به ابتکار فضل الرحمن در پاکستان شروع شد و خواستار استعفای نخست وزیر این کشور است، در اسلام آباد از سرگرفته شده است و هواداران راهپیمایی آزادی هشدار دادند، در صورت تامین نشدن مطالباتشان، کشور دچار اغتشاش و آشوب خواهد شد.

 

به نوشته روزنامه پاکستانی تریبیون، فاضل الرحمن امروز(دوشنبه) در جمع هوادارانش در اسلام آباد گفت:‌ برای آنچه درست است، مقاومت کردیم و عقب نشینی گناهی بزرگ است و بازگشتی وجود ندارد. ما علاوه بر طرح A، ‌ طرح B و C هم داریم و تا زمانی که مطالبات ما تامین نشود میدان را خالی نخواهیم کرد. رودخانه خروشان مردمی اینجا متوقف نخواهد شد. ما کل کشور را تعطیل خواهیم کرد.

 

با این حال، وی تاکید کرد، این اعتراضات مسالمت آمیز خواهد بود و هیچ کس قصد ندارد به سمت میدان “دی چوک”(میدان دمکراسی) راهپیمایی کند. جای کافی در این میدان نیست و حتی در صورت باز شدن این میدان به روی معترضان، جا دادن آنها دشوار خواهد بود. اگر تصمیم بگیریم به سمت دفتر نخست وزیری راهپیمایی کنیم، هیچ چیز جلوی ما را نخواهد گرفت.

 

فضل الرحمن که جمعه به “عمران خان” دو روز فرصت داد تا از نخست وزیری کناره گیری کند، تاکید کرد، به چیزی کمتر از استعفای نخست وزیر رضایت نخواهد داد.

 

حزب جمعیت علمای اسلام همه احزاب مخالف دولت پاکستان را به شرکت در همایش امروز(دوشنبه) و رایزنی و تصمیم گیری درباره قدم بعدی فراخواند.

 

عمران خان مطالبات مخالفان را غیرقانونی، غیردمکراتیک و غیرقابل قبول خواند و عذرخواهی احتمالی از رهبران احزاب مخالف را منتفی دانست و گفت، هرگونه توافقی با آنها مساوی با خیانت به کشور است.

 

اعتراضات اخیر در پاکستان و پایتخت این کشور، اولین چالش منسجم مخالفان برای عمران خان از زمان به قدرت رسیدن در سال گذشته است. کاروان راهپیمایی آزادی از سند به راه افتاد و با گذشت از لاهور، ‌ پنجشنبه شب به اسلام آباد رسید.

 

تدابیر امنیتی در اسلام آباد تشدید شده است و همه جاده های مهم با استفاده از کانتینرهای حمل بار مسدود شده است.

 

دانشگاه های خصوصی از پنجشنبه و پیش از ورود کاروان راهپیمایی آزادی به پایتخت تعطیل شدند. تعطیلی سرویس های حمل و نقل در راولپندی و اسلام آباد در سه روز گذشته، زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 

نشانه‌های شکاف در صف مخالفان عمران خان

 

در عین حال روزنامه “دان” نیز نوشت، با وجود تاکید فاضل الرحمن بر برکناری نخست وزیر، به نظر می رسد حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم تمایلی به همراهی اقدام احتمالی بعدی او ندارند.

 

مقامات عالیرتبه و اعضای کمیته مرکزی اجرایی حزب مسلم لیگ شاخه نواز امروز(دوشنبه) در محل سکونت “شهباز شریف”، رئیس این حزب گرد آمدند تا درباره چشم انداز سیاسی ملی و همایش چند حزبی جماعت علمای اسلام درباره اعتصاب گفت وگو کنند. “بیلاوال بوتو زرداری”، رهبر حزب مردم اعلام کرد، کمیته مرکزی اجرایی تنها مرجع ذیصلاح برای تصمیم گیری درباره این موضوع است.

 

یکی از مقامات حزب مسلم لیگ گفت، ‌ بعید است این حزب به اعتصاب مورد نظر فضل الرحمن بپیوندد، براندازی دولت از طریق تظاهرات خیابانی، بدعتی نامطلوب است که پیشتر از سوی حزب تحریک انصاف باب شد. در این شرایطی که دولت منتشر است ما را به عنوان عامل شکست حزب تحریک انصاف در حل مشکلات مردم و کشور معرفی کند، ‌ نمی خواهیم پیرو این بدعت باشیم.

 

“احسان اقبال”، دبیرکل حزب جماعت علمای اسلام، اعلام کرد، تا کنون درباره اعتصاب تصمیمی گرفته نشده است، کمیته رهبری احزاب مخالف که برای اخذ تصمیمات مشترک درباره راهپیمایی آزادی تشکیل شد، ‌ برقرار است و اعضای آن در زمینه مطالبات از دولت وحدت نظر دارند.

 

حزب مردم پاکستان نیز اعلام کرد، ‌ از همه مطالبات حزب جماعت علمای اسلام حمایت می کند اما، تصمیم گیری درباره برگزاری اعتصاب دسته جمعی با کمیته مرکزی اجرایی است.

 

از سوی دیگر، گزارش ها حاکیست، دولت فدرال تصمیم گرفته است برای پایان دادن به اعتراضات با فاضل الرحمن مذاکره کند.

 

عمران خان در سال ۲۰۱۴ در مقام رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، با برپایی اعتصاب ۱۲۶ روزه در اسلام آباد، خواستار برکناری “نواز شریف”، نخست وزیر وقت کشور، شده بود.

 

“فردوس عاشق اوان”، دستیار ویژه اطلاع رسانی و رسانه ای عمران خان گفت، دولت آماده مذاکره با مخالفان و حل و فصل همه مسایل از طریق راه های سیاسی است.

 

“نورالحق قدری”، وزیر امور دینی پاکستان، نیز از تصمیم دولت برای تامین مطالبات دمکراتیک مخالفان خبر داد و افزود، ‌دولت “پرویز ختک”، وزیر دفاع را به عنوان مسوول مذاکره با فاضل الرحمن و دیگر رهبران مخالف انتخاب کرد و تصمیم دولت برای مذاکره نباید به عنوان ضعف تلقی شود.

 

رئیس مجلس پنجاب با فاضل الرحمن تماس گرفت و از او خواست با آشتی، این تقابل را برطرف کند.

ایرنا

تغییر سیاست خارجی هند از سنتی به تهاجمی

سیاست خارجی هند در چند سال گذشته و با روی کار آمدن نارندرا مودی نخست وزیر این کشوربه گفته صاحب نظران سیاسی به تدریج از شکل سنتی و تدافعی به سیاست تهاجمی تبدیل شده است.

ادامه

افغانستان, امارات, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شیلی, عراق, عربستان سعودی, لبنان

دیدبان حقوق بشر خواستار انحلال نیروهای وابسته به سازمان سیا در افغانستان شد

دیدبان حقوق بشر در گزارشی نیروهای افغان وابسته به سازمان سیا را به ارتکاب جرایم جنگی در سایه مصونیت متهم کرد و خواستار انحلال این نیروها شد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنوب آسیا, حقوق بشر, خبر