گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

اخراج نیروهای آمریکایی از کشور تصمیمی حاکمیتی است

کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد که اخراج نیروهای آمریکایی از کشور تصمیمی حاکمیتی است و امکان عقب‌نشینی از آن وجود ندارد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری سانا، نمایندگان پارلمان عراق در کمیسیون امنیت و دفاع تاکید کردند که تصمیم اخراج نیروهای آمریکایی از کشور تصمیمی حاکمیتی است و از آن عقب‌نشینی نخواهد شد.

 

«کریم علیوی»، ‌عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، در مصاحبه با خبرگزاری سانا تاکید کرد که تصمیم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هرگز قابل‌بازگشت نخواهد بود، زیرا تصمیمی حاکمیتی است که در چارچوب مصلحت کشور و حفظ حاکمیت آن اتخاذ شده و از مهم­ترین وظایف دولت آینده خواهد بود.

 

علیوی در ادامه افزود: ‌«قصد آمریکا برای استقرار سامانه­‌های پاتریوت در برخی از پایگاه­‌ها غیرقابل قبول است و هرگز چنین اقدامی را نخواهیم پذیرفت، این اقدام همچنین تعللی مطرود است، زیرا همه ملت عراق با تصمیم اخراج آخرین سرباز آمریکا از کشور همراه هستند».

 

پارلمان عراق ماه گذشته پس از جنایت آمریکا در ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و «ابو مهدی المهندس»، جانشین فرمانده حشدالشعبی با اکثریت مطلق آرا به قانون الزام دولت عراق برای پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه در این کشور رای داد.

 

تصمیم بغداد برای افزایش همکاری نظامی با مسکو

 

رئیس ستاد ارتش عراق طی دیدار با سفیر مسکو در بغداد موضوع تقویت همکاری نظامی بین دو کشور را به دنبال تیرگی روابط بین بغداد و واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق با «ماکسیم ماکسیموف»، سفیر مسکو در بغداد دیدار و درباره تقویت همکاری نظامی دوجانبه پس از بحرانی شدن روابط با واشنگتن گفت‌وگو کرد.

 

در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است: «غانمی در ابتدای نشست از اقدام روسیه برای تجهیز نیروهای عراقی به مهمات و سلاح‌های مدرن و کارآمد که نقش مهمی در پیروزی در بسیاری از نبردها با گروه تروریستی داعش داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد».

 

دو طرف در این دیدار بر اهمیت ادامه حمایت از مرکز امنیتی چهارجانبه که متشکل از کشورهای عراق، روسیه، سوریه و ایران بوده و بغداد مقر آن است ، به دلیل اهمت فراوان این مرکز در تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم تأکید کردند.

 

سفیر روسیه در بغداد نیز از نقش و توان ارتش عراق در حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان از طریق ادامه مبارزه با بقایای گروه تروریستی داعش تقدیر کرد و رئیس ستاد ارتش را برای دیدار با «والری گراسیموف» همتای روس خود به مسکو دعوت کرد.

 

این نشست توجه رسانه‌های غربی را به خود معطوف کرد. خبرگزاری آسوشیتد پرس تأکید کرد که دیدار ماکسیموف و غانمی به دنبال بروز تنش‌ها بین بغداد و واشنگتن در زمینه همکاری نظامی در سایه ترور «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس و اصرار پارلمان عراق بر پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور صورت گرفته است.

 

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اطاعاتی نظامی بلند پایه عراق اعلام کرد که روسیه از جمله کشورهایی بوده که به دولت عراق برای جبران خسارت ناشی از قطع روابط با آمریکا کمک نظامی کرده است.

 

این مقام مسئول گفت: «عراق همچنان به هواپیماهای اطلاعاتی نیاز دارد و کشورهایی مانند روسیه و ایران برای حمایت از عراق و تجهیز این کشور به هواپیماهای اطلاعاتی اعلام آمادگی کرده‌اند».

 

یک مقام نظامی عراق چندی پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس تأکید کرد که دولت بغداد به نیروهایش دستور داده به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در هر عملیاتی کمک نکنند.

نوعثمانی‌گری یا عثمانیسم نو و اقتصاد سیاسی ترکیۀ معاصر

کمال اکویان، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه، پس‌زمینۀ گسیل نیروهای نظامی ترکیه به لبنان و دعوی ترکیه نسبت به ذخیره‌های کانی خاور مدیترانه را توضیح می‌دهد:

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امارات, اندونزی, ایران, پاکستان, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, سومالی, عربستان سعودی, مالزی, مقاله, هندوستان

نیروهای ویژه ارتش ترکیه عازم ادلب شدند

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش ترکیه برای حفاظت از پستهای دیدبانی این کشور در منطقه کاهش در ادلب که اخیرا مورد حمله نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته است، عازم سوریه شده اند.

ادامه

ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

خروج از ادلب، چالش مهم روابط آنکارا – مسکو

فتح معره النعمان، خان طومان و سراقب و تلاش برای کنترل کامل ادلب از سوی ارتش سوریه، ترکیه را در وضعیت دشواری قرار داده اما دولت اردوغان به جای گفت‌وگو، به دنبال تهدید و استفاده مداوم از ابزار نظامی است.

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, مقاله

استفاده اسرائیل از پوشش هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر از مبدا تهران به مقصد دمشق به عنوان سپری

مسکو با انتقاد از عملکرد اسرائیل برای به خطر انداختن جان غیرنظامیان تاکید کرد خلبانان اسرائیلی عادت کرده‌اند از هواپیماهای غیرنظامی به عنوان سپر استفاده کنند.

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه