هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

احیای اتحاد قدیمی عربستان و طالبان بعید است

“عربستان سعودی و طالبان که زمانی متحد بودند، با جنگ، خیانت و یازده سپتامبر دچار اختلاف شده‌اند. با تغییرات در افغانستان و تغییر روابط در خاورمیانه مناسبات این دو زنده نمی‌شود، اما کشور دیگری از نزدیک کابل را رصد می‌کند.”

 

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری دویچه وله در گزارشی نوشت: در گذشته آنها با هم کار می‌کردند، اما امروزه عربستان سعودی و طالبان به دلیل اختلافات سیاسی و فرهنگی و همچنین سابقه مشکل‌دار از هم جدا شده‌اند.

 

آخرین باری که طالبان افغانستان را بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اداره کرد، عربستان سعودی یکی از سه کشوری در جهان بود که به طور رسمی دولت این گروه اسلامگرا را به رسمیت شناخت. پاکستان و امارات متحده عربی هم دو کشور دیگر بودند.

 

روابط طالبان با عربستان سال‌ها پیش از آن مهم بود. به عنوان مثال، سعودی‌ها بودجه مدارس مذهبی تندرو یا مدارس مذهبی در پاکستان را تأمین می‌کردند که جنبش طالبان از آنجا سرچشمه گرفت.

 

طالبان به اسلام سنی پایبند است، شاخه‌ای مذهبی که اکثر عربستان سعودی به آن تعلق خاطر دارند. گرچه طالبان از مکتب دین دیوبندی پیروی می‌کنند و دولت سعودی عضو مکتب وهابیت است، اما هر دو تفسیرهای فوق محافظه‌کارانه‌ای از کتاب‌های اسلامی ارائه می‌دهند.

 

در دهه ۱۹۸۰، هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد، عربستان سعودی از نیروهای افغان موسوم به مجاهدین حمایت کرد. آنها این کار را با متحدان خود، ایالات متحده و پاکستان انجام دادند. ظاهراً آمریکایی‌ها برای مبارزه با کمونیسم و سعودی‌ها و “دفاع از اسلام” آنجا بودند. تصور می‌شود که این دو کشور هر کدام حدود ۴ میلیارد دلار برای اقدامات ضد شوروی هزینه کردند.

 

سپس، به دنبال خروج اتحاد جماهیر شوروی و در جریان جنگ داخلی در دهه ۹۰ میلادی، عربستان سعودی یکی از مهمترین متحدان طالبان شد، به ویژه از نظر بودجه. این کشور همچنین در فهرست کوتاهی از ملت‌هایی قرار گرفت که از نظر سازمان ملل متحد مظنون به تامین سلاح به طالبان و دور زدن تحریم تسلیحاتی بین‌المللی بود.

 

با این حال، پس از آنکه القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حملات انتحاری در ایالات متحده انجام داد و منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ تن شد، وضعیت برای عربستان سعودی و امارات به طرز چشمگیری تغییر کرد. عربستان سعودی از سال ۱۹۴۰ با آمریکا رابطه دیپلماتیک داشته و آمریکایی‌ها از نظر تجاری و امنیتی از قوی‌ترین متحدان این پادشاهی بوده‌اند.

 

در سال ۱۹۹۸، سعودی‌ها از طالبان خواستند تا اسامه بن لادن، رئیس القاعده و شهروند سعودی را که در افغانستان پناه گرفته بود، تحویل دهند اما طالبان نپذیرفت. دست رد طالبان باعث شد تا روابط عربستان و طالبان به طور قابل توجهی رو به وخامت بگذارد و بودجه رسمی برای این گروه قطع شود.

 

حوادث سپتامبر ۲۰۰۱ تنها باعث شتاب گرفتن نابودی این اتحاد شد. در همان ماه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمام روابط خود را با افغانستان به رهبری طالبان قطع کردند. سعودی‌ها طالبان را متهم کردند که با پناه دادن به تروریست‌ها، اسلام را بدنام کرده‌اند.

 

با وجود این، تحلیلگران “موسسه آلمانی برای امور بین‌المللی و امنیتی” (SWP) در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ در مورد تنش‌های منطقه‌ای نوشتند که هنوز ارتباطات بین “بازیگران دولتی، مذهبی و خصوصی” وجود دارد. آنها نتیجه گرفتند: حامیان مالی سعودی برای طالبان، به طور گسترده از شبکه‌ها و مکانیسم‌های قدیمی استفاده می‌کنند که به دوران همکاری عربستان با مجاهدین و عوامل طالبان برمی‌گردد.

 

امروزه سعودی‌ها رسماً از متحدان قدیمی خود فاصله گرفته‌اند. گرچه در مرحله‌ای آنها به عنوان میانجی بالقوه در مذاکرات بین طالبان و دولت برکنار شده افغانستان دیده می‌شدند، اما کشور کوچک قطر در چند سال گذشته به اجرای این نقش قدم گذاشته است.

 

این ماه پس از آنکه طالبان کنترل پایتخت افغانستان را به دست گرفت، وزارت خارجه عربستان سعودی بیانیه‌ای محتاطانه منتشر کرد که در آن آمده بود: “این پادشاهی در کنار انتخاب‌هایی که مردم افغانستان بدون دخالت انجام می‌دهند، ایستاده است.”

 

کارشناسان به دویچه وله گفتند، بعید است که نفوذ تاریخی عربستان سعودی بر طالبان با شتاب احیا شود.

 

اتحاد عربستان و آمریکا همچنان مهم است و تغییرات فرهنگی جاری این کشور هم در این امر نقش دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد جنجالی سعودی در تلاش است تا کشور خود را مدرن کند و ایده عربستان سعودی لیبرال‌تر و بازتر، با حمایت از افراط گرایان اسلامگرا در دیگر کشورها چندان همخوانی ندارد.

بررسی چرایی شکست آمریکا در افغانستان از زبان هنری کسینجر

وزیر خارجه اسبق و نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی در مقاله‌ای خروج این کشور از افغانستان را یک شکست استراتژیک دانست.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, انگلستان, پاکستان, تروریسم, جهان, عراق, مقاله, ویتنام

رئیس جمهور فرانسه: در عراق می‌مانیم حتی اگر آمریکا برود

رئیس جمهور فرانسه که برای شرکت در کنفرانس همکاری و شراکت به بغداد سفر کرده گفت، حتی در صورت خروج آمریکا، این کشور در عراق باقی خواهد ماند.

ادامه

امارات, امریکا, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, عربستان سعودی, فرانسه, قطر, کویت