تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه ‌شنبه) گفت که اوکراین در حمله تروریستی مرگبار به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو دست دارد. به گزارش ایسنا، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به اینکه آیا اوکراین یا داعش مسئول این حمله هستند که ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، گفت «البته که اوکراین است». به ... شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرالزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تاکید کرد که «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه لازم‌الاجراست.» به گزارش ایرنا، پیتر استانو امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای ... برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین

احضار سه فعال صنفی به زندان اوین؛ «نگاه امنیتی» به فعالیت‌های صنفی معلمان و کارگران ادامه دارد

جعفر عظیم‌زاده، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی‌لنگرودی، سه فعال صنفی، طی هفته جاری برای تحمل دوران محکومیت خود با تماس‌های تلفنی جداگانه به زندان اوین فراخوانده شدند. هر سه این فعالان پیشتر زندانی بودند و پس از اعتصاب غذا با سپردن وثیقه از زندان اوین به مرخصی اعزام یا آزاد شده بودند.
از سال ۱۳۸۸ تاکنون دهها معلم و یا عضو کانون صنفی معلمان در ایران برای فعالیت‌های صنفی و یا مدنی و سیاسی، زندانی شده اند، ۴ تا ۱۵ سال حکم زندان گرفته اند و بسیاری از آنها پس از آزادی برای بازگشت به کار حرفه‌ای خود با مشکلات جدی مواجه بوده اند….

 

اسماعیل عبدی، از اعضای دبیر کل کانون صنفی معلمان که حکم شش سال زندان او روز شانزدهم مهرماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شده است، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که از روز هیجدهم مهرماه و تنها دو روز پس از قطعی شدن حکم تا کنون سه بار از سوی اجرای احکام زندان اوین با او تماس گرفته و از او خواسته اند خود را به زندان اوین معرفی کند، آقای عبدی به کمپین گفت که “به دلیل اینکه احضار تلفنی را رسمی نمی داند از مأموران خواسته است که برای او احضاریه کتبی ارسال کنند.”

 

طی روزهای دوم و سوم آبان ماه نیز دو فعال صنفی دیگر محمود بهشتی لنگرودی از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان و جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران که با مرخصی درمانی در بیرون زندان به سر می‌برند، به صورت تلفنی از سوی دفتر دادیار ناظر بر زندانیان عقیدتی و سیاسی برای ادامه تحمل حبس به زندان اوین فراخوانده شدند.

 

یک فعال کانون صنفی معلمان که نخواست نامش فاش شود، احضار دو تن از اعضای فعال و شناخته شده این تشکل را به زندان اوین در این مقطع زمانی به وضعیت صنفی معلمان و همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران مرتبط دانست و به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “وضعیت صنفی معلمان کشور در این سال ها هیچ بهبود مشخصی نداشته و هیچ کدام از مشکلاتشان حل نشده و مطالباتشان همچنان روی زمین مانده است، مسئولین فکر کرده اند ممکن است این مطالبات در جریان انتخابات و آزادی نسبی فضای انتخاباتی به حرکات جمعی معلمان منجر شود و مشکل ساز شود، مجمع عمومی کانون صنفی معلمان تهران هم به تازگی بعد از ده سال برگزار شده و اعضای هیئت مدیره جدید انتخاب شده اند، حکومت با زندانی کردن معلمین فعال با اتهامات امنیتی هم می خواهد به اعضای جدید هیئت مدیره کانون پیام بدهد که اگر مطالبات معلمان را پیگیری کند چه سرنوشتی در انتظارشان است و هم اینکه بدنه معلمان را از پیگیری حقوقشان در جریان کارزار انتخاباتی منصرف کند، در حالی که راه درست و قانونی این بود که به حقوق معلمان توجه بیشتری می کردند.”

 

این فعال صنفی گفت که روند طی شدن پرونده فعالان صنفی یک روند مستقل قضایی نبوده و به گفته او “بازجویان و دست‌های پشت پرده امنیتی” در پرونده دخالت می کنند.او گفت: “حکم آقای اسماعیل عبدی به محض قطعی شدن در دادگاه سر از اجرای احکام زندان اوین در آورد و برای معرفی به زندان با او تماس گرفتند، چنین سرعتی بی سابقه است، معمولا بیش از یک ماه طول می کشد تا حکم از دادگاه به بخش اجرای احکام دادسرا برود و بعد به اجرای احکام زندان، در بخش اجرای احکام متهم باید کتبا احضار شود و اگر خود را بعد از مهلت مقررمعرفی نکرد، اخطاریه ضبط وثیقه برایش ارسال شود، در پرونده آقای عبدی هیچ کدام این مراحل طی نشده و تنها دو روز بعد از قطعی شدن حکم مستقیم از زندان اوین با او تماس گرفته اند.”

 

این فعال صنفی کانون معلمان ایران گفت: “فعالیت های اسماعیل عبدی و محمود بهشتی امنیتی نبوده و حتی سیاسی هم نبوده و برای قدرت و وزارت و وکالت کار نکردند و مظلوم ترین زندانیان سیاسی و عقیدتی اند، اینها از طرف معلمان برای پیگیری حقوق همکارانشان انتخاب شدند، آن هم نه حقوقی بیشتر از آنچه قانون اساسی به معلمان می دهد، یعنی پیگیری حقوق قانونی معلمان مثل وضعیت بیمه معلمان، وضعیت مسکن معلمان و در کل فعالیتشان هم یک کار خشن یا غیرمسالمت آمیز انجام ندادند و فعالیت هایشان طبق قانون اساسی بوده و زندانی کردنشان غیرقانونی است.”

 

اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی هر دو معلم و جعفر عظیم زاده فعال کارگری است که هر سه تن پیشتر بازداشت و زندانی شده بودند و ابتدای سال ۱۳۹۵ در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند. هر سه تن به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز صنفی با اتهامات امنیتی زندانی شده بودند و یکی از مهم ترین خواسته هایی که در اعتصاب غذای آنها مشترک بود “رفع اتهامات امنیتی از فعالیت های صنفی و کارگری” بود. این اعتصاب غذا با خطرناک شدن اوضاع جسمیشان و همچنین دفاع فعالان حقوق بشر و رسانه های جمعی و افکار عمومی، به آزادی آنها منجر شد اما خواسته اصلی آنها که “رفع اتهامات امنیتی از فعالیت های صنفی و کارگری” بود، هیچ گاه پیگیری نشد و هر سه دوباره در آستانه زندانی شدن قرار گرفته اند.

 

یک فعال کارگری آگاه به وضعیت جعفر عظیم زاده نیز با تأیید خبر احضار او گفت: “مسائلی که جعفر عظیم زاده به دلیل آن در زندان اعتصاب غذا کرد، طی این مدت وخیم تر شده، نه تنها اتهامات امنیتی از فعالیت های صنفی رفع نشده، بلکه خود آقای عظیم زاده در این مدت با دو پرونده امنیتی دیگر روبرو شده که در یکی به همراه یکی دیگر از فعالان کارگری «اتحادیه آزاد کارگران ایران» به ۱۱ سال زندان محکوم شده و پرونده دیگر همچنان در جریان است» و این درحالی است که “آقای عظیم زاده از تیرماه که بعد از ۶۴ روز اعتصاب غذا از زندان بیرون آمد تا الان یا برای پیگیری درمان در بیمارستان بوده، یا برای دادگاه و محاکمه مجبور به مسافرت به شهر ساوه بوده، حالا هم که دوباره باید خودش را به زندان معرفی کند.”

 

جعفر عظیم زاده، فعال کارگری و دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است، او در سال ۱۳۹۴ به دلیل فعالیت های صنفی در دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس محکوم شد و روز ۱۰ تیرماه سال جاری(۹۵) پس از یک اعتصاب غذای ۶۴ روزه و در وضعیت جسمی خطرناک پس از آنکه از زندان اوین به بیمارستان منتقل . سپس به مرخصی اعزام شد. او چهار ماه گذشته تحت نظر پزشکان مشغول مداوای بیماری و مشکلات ناشی از اعتصاب غذا بوده است. جعفر عظیم زاده در مهرماه ۱۳۹۵ و در دوران مرخصی توسط دادگاه انقلاب ساوه برای یک پرونده ای دیگر که مربوط است به فعالیت هایش “اتحادیه آزاد کارگران” و از جمله راه اندازی وب سایت اینترنتی برای این اتحادیه و مصاحبه با رسانه ها و اطلاع رسانی درباره فعالیت های صنفی کارگران به ۱۱ سال زندان محکوم شد و پرونده گشوده دیگری نیز در دادگاه ساوه در دست بررسی دارد که منتظر صدور حکم است.

 

محمود بهشتی لنگرودی از اعضای ارشد هیئت مدیره و دبیر کل سابق “کانون صنفی معلمان ایران” است که توسط دادگاه انقلاب تهران در سه حکم مجزا در مجموع به ۱۴ سال زندان محکوم شده است. او که در زندان اوین دوران محکومیت خود را تحمل می کرد، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ پس از ۲۲ روز اعتصاب غذا به مرخصی درمانی اعزام شد.

 

اسماعیل عبدی نیز از اعضای ارشد و دبیر کل “کانون صنفی معلمان ایران” است. او چهار بار بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ بازداشت شده و در سال ۱۳۹۰ نیز در دادگاه انقلاب تهران به دلیل فعالیت های صنفی و مدنی به ۱۰ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. آقای عبدی ششم تیرماه ۱۳۹۴ بازداشت شده بود و ۲۵ اردیبهشت ماه و پس از یک اعتصاب غذای ۱۶ روزه از زندان اوین آزاد شد. در شانزدهم مهرماه ۱۳۹۵ حکم شش سال زندان اسماعیل از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شد.

 

“کانون صنفی معلمان” فراگیرترین تشکل صنفی معلمان و دبیران آموزش و پرورش در ایران است که در دهه ۷۰ تشکیل شده و یکی از اهداف این کانون، دفاع از حقوق مادی و معنوی همه معلمان است. تاکنون تعداد قابل توجهی از اعضای فعال این کانون از جمله اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، علی اکبر باغانی، رسول بداقی به دلیل فعالیت های صنفی خود بازداشت و محاکمه و زندانی شده اند و پرونده برخی از این فعالان صنفی به اخراج، زندان و تبعید ختم شده است.

 

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از سال ۱۳۸۸ تاکنون دهها معلم و یا عضو کانون صنفی معلمان در ایران برای فعالیت‌های صنفی و یا مدنی و سیاسی، زندانی شده اند، ۴ تا ۱۵ سال حکم زندان گرفته اند و بسیاری از آنها پس از آزادی برای بازگشت به کار حرفه‌ای خود با مشکلات جدی مواجه بوده اند.

 

“اتحادیه آزاد کارگران ایران” هم در سال ۱۳۸۶ طبق آنچه در اساسنامه‌اش ذکر کرده، با حضور جمعی از کارگران، مزدبگیران و کارگران اخراجی و بیکار در مشاغل گوناگون و با هدف بهبود استانداردهای زندگی کارگران در ایران تشکیل شده است. جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران، تجمع های اعتراضی مقابل مجلس و وزارت کار، هدایت و اجرای این تجمعات، اعتراض به حداقل دستمزد، اعتراض به ایجاد تغییرات ضدکارگری در قانون کار، نشست و ملاقات با دیگر تشکل های کارگری از قبیل سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بخشی از فعالیت اعضای این اتحادیه در سال های اخیر بوده است. تاکنون تعدادی از اعضای هیئت مدیره این تشکل کارگری از جمله جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد با اتهامات امنیتی بازداشت و یا محکوم شده اند.

دو زندانی در زندان قزلحصار کرج دست به خودکشی زدند

بر طبق اخبار رسیده از زندان قزلحصار کرج، به دلیل شرایط طاقت فرسا و فشارهایی که اخیر از اجرای احکام اعدام جمعی در این زندان و زندانهای دیگر صورت می گیرد، ۲ زندانی در زندان قزلحصار کرج اقدام به خودکشی کردند و متاسفانه یکی از این زندانیان با اسم نایب جان خود را از دست ... دو زندانی در زندان قزلحصار کرج دست به خودکشی زدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

گزارشی مختصر از اذیت و آزار و فشار بر زندانیان!

بنا به اخبارهای دریافتی در طی هفته جاری فشارها و محدودیتها بر زندانیان زندان های مختلف افزایش یافته که مروری مختصر بر اتفاقات این هفته داریم.   با سیاستی جدید در زندان های جمهوری اسلامی مواجه هستیم که برای در هم شکستن و ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از اعتراض در زندانها، زندانیانی که ... گزارشی مختصر از اذیت و آزار و فشار بر زندانیان!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

احضار محمود بهشتی لنگرودی به زندان اوین

محمود بهشتی لنگرودی، طی تماس تلفنی از طرف دادستانی, به زندان اوین فراخوانده شد.   دفتر دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی طی تماسی با محمود بهشتی لنگرودی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، وی را به زندان اوین فراخواند.   پیش از این هم زمانی که وی به دلیل بیماریهای مختلف ناشی از اعتصاب ... احضار محمود بهشتی لنگرودی به زندان اوین

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, معلمان

سندیکای نقاشان استان البرز محکوم می کند: حکم زندان فعالین تشکل‌های کارگری؛ معلمان؛ پرستاران؛ زنان ؛ دانشجویان و …

لایحه اصلاحیه‌ی قانون کار که از سوی دولت به مجلس ارایه شده، بخشی از اصلاحیه‌های سابق قانون کار است که همگی علیه کارگران بوده و همان حداقل حقوق کارگران مندرج در قانون کار فعلی را نیز از آنان سلب می‌کند. این تازه‌ترین مورد دست اندازی به باقی مانده‌های حقوق «قانونی» کارگران، در شرایطی است که ... سندیکای نقاشان استان البرز محکوم می کند: حکم زندان فعالین تشکل‌های کارگری؛ معلمان؛ پرستاران؛ زنان ؛ دانشجویان و …

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر