مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

احتمال بروز جنگ بین ایران و اسرائیل؛ ضرورت خروج حزب‌الله و نیروهای ایرانی از سوریه

اگر چه پوتین خروج ایران و حزب‌الله از سوریه را بر زبان نیاورد ولی گمانه‌زنی‌ها دراین باره که منظور پوتین کدام کشورها بوده، سریعاً آغاز شد.

 

طولی نکشید که آلکساندرلاورنتف، نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه بلافاصله آن را توضیح داد و گفت: «همه نیروهای خارجی از جمله نیروهای آمریکایی، ترک، ایرانی و گروه حزب‌الله لبنان باید سوریه را ترک کنند.»

 

نماینده پوتین در امورسوریه تاکید کرد که فقط دو پایگاه نظامی روسیه در سوریه باقی می‌ماند و هیچ نیروی نظامی خارجی دیگری در این کشور نخواهد بود.

 

ایران درخواست روسیه را بی‌پاسخ نگذاشت. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی، در واکنش به این درخواست روسیه پاسخ داد: «کسی نمی‌تواند ایران را وادار به کاری کند و تا زمانی که تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران حضور خواهد داشت.»

 

اما پس از آنکه روسیه خواستار خروج حزب‌الله و نیروهای ایرانی از سوریه شد، “دولت قانونی سوریه” نیز صریحا از این درخواست روسیه فاصله نگرفت و از حضور ایران در خاک کشورش جانبداری نکرد. در این ارتباط دو موضوع دیگر هم از نظر تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه به دور نماند و آن این است که روسیه سیستم موشکی اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل نداده و بلافاصله بعد از ملاقات نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با پوتین ۲۸ فروند هواپیمای اف ۱۵ و اف ۱۶ اسرائیلی به پایگاه‌های ایران در سوریه حمله کردند.

 

نگرانی روسیه از احتمال بروز جنگ بین ایران و اسرائیل

 

النا دونایوا کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق شناسی علوم روسیه و نویسنده کتاب “شکل گیری مرز بین روسیه و ایران” در گفتگو با دویچه وله فارسی می‌گوید، حدود دو سال است که حضور نیروهای ایرانی در سوریه در محافل سیاسی روسیه مطرح است. مسکو مخالفتی با حضور فرهنگی، دینی و اقتصادی ایران در سوریه ندارد ولی حضور نظامی این کشور باید کاهش یابد.

 

دونایوا به دویچه وله گفت: «بعد از آنکه مذاکرات صلح سوریه در آستانه شروع شد و زمانی که مذاکرات با نیروهای اپوزیسیون بشار اسد انجام گرفت ما از آن زمان به بعد متوجه شدیم که مشکل اصلی برای همه این نیروها و یکی ازدلایل اصلی ورود ترکیه به خاک سوریه هم بیشتر حضور وسیع و گسترده ایران بوده است. حدود یکسال پیش این موضوع در محافل سیاسی روسیه بیشتر مطرح شد که تقویت بیش از حد ایران در سوریه موجب نارضایتی دولت‌های منطقه، آمریکا، اروپا و ترکیه بوده و روسیه احساس کرده است که باید این مسئله را حل کند و ایران را وادار بکند تا حضور نظامی خود را کاهش دهد.»

 

کارشناس ارشد بخش ایران، موسسه شرق شناسی علوم روسیه تاکید می‌کند که اوضاع در سوریه اکنون تغییر کرده است. بخش عظیمی از خاک سوریه از دست داعش خارج شده و روند مذاکرات صلح ادامه پیدا کرده و مشخص شده است که حضور ایران در سوریه یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر مذاکراه صلح در سوریه و مذاکرات بر سر آینده سوریه است.

 

ملاقات پوتین با نتانیاهو و تغییر موضع روسیه در قبال ایران

 

درخواست مقامات روسی از ایران مبنی بر خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله از خاک سوریه بعد از دیدار نتانیاهو با پوتین (۱۹ اردیبهشت/ ۹ مه) طرح شد. آیا ملاقات نخست وزیر اسرائیل با پوتین عامل این درخواست بوده است؟

 

در پاسخ به این پرسش النا دونایوا، کارشناس ارشد بخش ایران موسسه شرق شناسی مسکو گفت: «من بارها در ایران از طرف دانشگاهیان و نمایندگان رسانه‌ها این پرسش را شنیده‌ام. اما باید توجه کرد که همان شب نیروهای حزب‌الله با پشتیبانی نیروهای ایران منطقه جولان را بمباران کردند. به نظر ما همه کشورها و از جمله روسیه که می‌خواهند در منطقه نقشی ایفاء کنند، به ناگهان با درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه مواجه شدند. اسرائیل اصرار می‌کند که نیروهای حزب‌الله و سپاه قدس به مرزهای اسرائیل نزدیک نشوند و از این موضوع ناراضی است. به نظر من آمدن نتانیاهو به مسکو حاوی این پیام بود که اگر نیروهای ایران از سوریه خارج شوند اسرائیل در مسائل سوریه دخالت نخواهد کرد.»

 

به گفته این کارشناس روس، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم تلویحا اشاره کرده است که نیروهای ایرانی باید از سوریه خارج شوند، چونکه در شرایط کنونی حضور گسترده ایران تهدیدی است برای آینده سوریه.

 

این کارشناس روسیه خاطرنشان کرد که روسیه بر اساس منافع خود عمل می‌کند و تمامی کشورهایی که قصد دارند مسئله سوریه را حل بکنند و خواهان برقراری ثبات در منطقه هستند باید بپذیرند که نیروهای خارجی سوریه را ترک کنند.

 

به نظر این کارشناس روسیه نیز باید نیروهای خود را در سوریه تقلیل دهد. او تاکید می‌کند: «ما این موضوع را به خوبی درک می‌کنیم. ولی در حال حاضر حضور نظامی ایران در سوریه حادترین مسئله منطقه است.»

ما نشستن با آمریکایی‌ها و همکاری با آنها را حتی از طریق واسطه‌ها رد می‌کنیم

هیچ کانال ارتباطی با آمریکایی‌ها وجود ندارد و آنها میانجی‌گرانی را نزد ما می‌فرستند اما ما نشستن با آنها و همکاری با آنها را حتی از طریق واسطه‌ها رد می‌کنیم.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

ادامه دیدارهای سیاسی صدر در سایه بعید بودن تشکیل ائتلافی صرفا شیعی

به رغم انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن اعلام ائتلافی چهارجانبه در عراق شامل النصر، الفتح، الحکمه و سائرون اما ماموریت ملحق کردن “الفتح” به این ائتلاف همچنان بعید به نظر می‌رسد چراکه گفته می‌شود صدر و العبادی با تشکیل فراکسیونی تنها شیعه مخالفند.

ادامه

جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

کشف سلاح‌ها و موشک‌های غربی در مواضع تروریست‌ها در حمص و حماه

به گزارش روسیا الیوم، آندره نیکیبیلوف، سخنگوی مرکز روسی آشتی ملی در سوریه تاکید کرد: نمایندگان این مرکز به همراه نیروهای سوری در مناطق شرقی استان حمص که از دست گروه های تروریستی آزاد شده انبارهای سلاح ساخته شده در کشورهای عضو ائتلاف ناتو کشف کردند.   وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر ... کشف سلاح‌ها و موشک‌های غربی در مواضع تروریست‌ها در حمص و حماه

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, ناتو