اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

اتحاد سه جانبه «آکوس» قادر به متوقف کردن تجارت دریایی چین نخواهد بود

تحلیلگران معتقدند اتحاد نظامی آکوس میان آمریکا، استرالیا و انگلیس قادر نخواهد بود تجارت رو به رشد دریایی چین را تحت تاثیر قرار دهد.

 

به گزارش خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تحلیلگران بر این باورند که پیمان نظامی جدید آمریکا، استرالیا و انگلیس قطعاً هدف مسدود کردن فعالیت تجاری چین در دریا را دارد، اما با این وجود، تجارت رو به رشد بین پکن و بقیه آسیا تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد مگر اینکه این سه کشور برای رویارویی نظامی اقدامی اتخاذ کنند.

 

شامگاه چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به همراه اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، ایجاد مشارکت جدید دفاعی و امنیتی آکوس AUKUS را اعلام کردند که ادعا می‌شود از منافع مشترک آن‌ها در هند و اقیانوس آرام محافظت و دفاع می‌کند.

 

اولین ابتکار عمل تحت اتحاد نظامی آکوس ایجاد فناوری زیردریایی با نیروی هسته‌ای برای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا خواهد بود، بنابراین دولت استرالیا تصمیم گرفت توافق ۶۶ میلیارد دلاری که با شرکت فرانسوی نیوال گروپ Naval Group برای ساخت زیردریایی با دیزل الکتریکی منعقد کرده بود را کنار بگذارد.

 

در همین حال، سفارت چین در واشنگتن، در واکنش به اتحاد نظامی آکوس، از کشور‌ها خواست تا از ذهنیت جنگ سرد رهایی یابند و از ایجاد اتحاد علیه دیگران خودداری کنند. بنابر اعلام این سفارتخانه این اتحاد نظامی ثابت می‌کند که این کشور‌ها از صادرات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای بازی‌های ژئوپلیتیک استفاده می‌کنند و هر مکانیسم منطقه‌ای نباید به منافع کشور‌های ثالث آسیب برساند.

 

سرهنگ ارتش آمریکا داگلاس مک گرگور، که به عنوان مشاور رئیس موقت پنتاگون در دولت ترامپ خدمت می‌کرد، معتقد است که این توافق کاملاً واقعی است، زیرا اساس آن “فرهنگی، اقتصادی و استراتژیک” است.

 

به عقیده وی، ” عملکرد در حال گسترش و یکپارچه ناوگان زیردریایی ها، پیشرفت بسیار مهمی است. دفاع موشکی چین می‌تواند با هرگونه چالش روی سطح مقابله کند، اما آن‌ها قادر به مقابله با اقدامات مدرن هسته‌ای در آب‌های عمیق نیستند. ”

 

این مقام نظامی اتحاد آکوس را یک محاصره دریایی توصیف کرد. به گفته وی، اقدام سه کشور انگلیسی زبان نشان دهنده “بازدارندگی واقعی” است.

 

وی گفت: با این حال، این‌ها نباید هیچ تغییری در RCEP (مشارکت اقتصادی همه جانبه منطقه ای) و تجارت رو به رشد چین با بقیه آسیا ایجاد کند.

 

فیلیپ گیرالدی، مقام سابق سازمان سیا در پاسخ به این سوال که این اتحاد نظامی چقدر در مهار چین موثر خواهد بود، به اسپوتنیک گفت که این توافق کاملاً بی جا است، زیرا قدرت چین ریشه در ارتش ندارد. وی گفت: چین در حال رقابت با ما و متحدان ما در عرصه اقتصاد جهانی است، جایی که قدرت آن از آنجا سرچشمه می‌گیرد. روزی روزگاری، آمریکا از لحاظ رقابتی عملکرد بهتری داشت، ولی اکنون این قدرت از بین رفته است.

 

دان لازار، مورخ و مفسر سیاسی به اسپوتنیک گفت که اتحاد تازه اعلام شده یک پیشرفت بسیار خطرناک است. “تصور کنید چین و روسیه و مکزیک وارد یک ائتلاف ضد آمریکایی شوند، در آن صورت چنین اقدامی به یک رویارویی تبدیل خواهد شد. این دقیقاً همان چیزی است که من انتظار دارم چین اکنون انجام دهد، زیرا می‌بیند که نیرو‌های تحت رهبری آمریکا به دنبال اقدام خرابکارانه هستند. ”

 

این کارشناس درباره اقدام دیگر کشور‌ها گفت: هند نمی‌تواند از این اتحاد کاملاً ناراضی باشد، زیرا به آن اجازه می‌دهد نقش دوگانه‌ای به عنوان واسطه در غرب اقیانوس آرام و قدرت غالب بر کل اقیانوس هند داشته باشد. از آنجایی که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به کمک آن نیاز دارد، به احتمال زیاد همراه خواهد بود. فیلیپین و اندونزی نیز ممکن است ناراضی نباشند، زیرا تمرکز فزاینده جهان بر منطقه به این معنی است که اهرم منطقه‌ای آن‌ها فقط می‌تواند افزایش یابد.

 

روز چهارشنبه انگلیس، آمریکا و استرالیا در تلاش برای مقابله با قدرت فزاینده چین از امضای قراردادی ویژه برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی خبر دادند. این شراکت تحت عنوان آکوس (AUKUS) به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد.

هشدار اندونزی درخصوص تبعات دستیابی استرالیا به زیردریایی اتمی

وزارت امور خارجه اندونزی در بیانیه‌ای درخصوص تلاش استرالیا برای دستیابی به زیردریایی اتمی و تأثیر این اقدام بر صلح و ثبات منطقه ابراز نگرانی کرد.

ادامه

استرالیا, امریکا, اندونزی, انگلستان, تحلیل, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

پکن: توافق آمریکا، انگلیس و استرالیا، ذهنیت جنگ سرد را نشان می‌دهد

سفارت چین در واشنگتن در واکنش به توافقنامه سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، گفت این توافق نشان‌دهنده ذهنیت جنگ سرد است.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

چین و افغانستان محور نشست بایدن با سران هند، ژاپن و استرالیا

کمتر از هفت ماه بعد از نشست مجازی سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن با محوریت مقابله با چین، جو بایدن ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در کاخ سفید از نخست‌وزیران این کشورها میزبانی می‌کند.

ادامه

استرالیا, افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, هندوستان

هشدار دولت چین به‌”اقدامات شدید اقتصادی و نظامی” برای مبارزه با تصمیم آمریکا

چین هشدار داد در صورت تغییر نام دفتر دیپلماتیکش در واشنگتن، اقدامات شدید اقتصادی و نظامی علیه این تصمیم آمریکا اتخاذ می‌کند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, لیتوانی