رییس جمهور آفریقای جنوبی: آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اتیوپی و ایران به عضویت بریکس درآمدند + فیلم

رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران گروه بریکس درباره عضویت ایران خبر داد و اعلام کرد: در کنار ایران، کشورهای آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی نیز به عنوان اعضای جدید به گروه پیمان اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس پیوستند. به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا به نقل از شبکه خبری ... رییس جمهور آفریقای جنوبی: آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اتیوپی و ایران به عضویت بریکس درآمدند + فیلم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, جهان, چین, خبر, روسیه, عربستان سعودی, مصر, هندوستان

دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا و معاون نخست وزیر چین

وزارت خزانه داری آمریکا اعلان کرد که جانت یلن رئیس این وزارتخانه در دیدار صریح، اصولی و سازنده روز چهارشنبه با لیون هی معاون نخست وزیر چین در زوریخ، درباره گسترش تماس ها در زمینه اقتصاد کلان و مسائل مالی، توافق کرده است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ لیو نیز با ابراز آمادگی برای ... دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا و معاون نخست وزیر چین

ادامه

آمریکا, اروپا, اسپانیا, المان, اندونزی, اوکراین, تانزانیا, جنگ سرد, جهان, چین, کلمبیا

برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

آفریقای جنوبی اعلام کرد دومین رزمایش دریایی خود با روسیه و چین را با هدف مقابله با تلاش‌ها برای منزوی کردن مسکو و پکن ادامه خواهد داد به گزارش باشگاه خبرنگاران: آفریقای جنوبی که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو و پکن را بر هم زده است، اعلام کرده است که دومین رزمایش دریایی سه ... برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

ادامه

افریقا, افریقای جنوبی, اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, هندوستان

عربستان سعودی قصد پیوستن به گروه “بریکس” را دارد

«سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از سفرش به عربستان سعودی، از نیت ریاض جهت پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس خبر داد؛ اقدامی که حاکی از گسترش این بلوک آن هم در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا بر سر درگیری روسیه – اوکراین است.

ادامه

افریقای جنوبی, اقتصادی, الجزایر, امریکا, اوکراین, برزیل, بریکس, تحلیل, ترکیه, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, مصر, هندوستان

وزیر خارجه چین: بریکس باید مقابله با هژمونی یکجانبه‌گرایی را تقویت کند

وزیر امور خارجه چین در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس، تاکید کرد ضروری است که اعضای این گروه از مرکزیت داشتن سازمان ملل در نظام بین‌المللی در سایه تاثیر سیاست قدرت و هژمونی یکجانبه حفاظت کند.

ادامه

اروپا, استرالیا, افریقای جنوبی, امریکا, اوکراین, برزیل, بریکس, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, هندوستان

اتحادیه کهنه سربازان زیمبابوه، موگابه را به دادگاه کشاند

به گزارش زنده تلویزیون ‘ای سی ان ای’ آفریقای جنوبی از هراره، اتحادیه ملی کهنه سربازان زیمبابوه امروز با طرح شکایتی در دادگاه قانون اساسی این کشور، از این مرجع عالی قانونی خواست تا هر چه سریعتر رابرت موگابه را وادار به استعفا کند.

 

کریستوفر موسونگا، رئیس این اتحادیه امروز در یک کنفرانس خبری در هراره موگابه را متهم کرد که از وظایف قانونی خود در مدیریت بر کشور سستی ورزیده و لذا باید از ریاست جمهوری کشور استعفا دهد.

 

وی در این خصوص گفت: اقدام قانونی این اتحادیه بیشتر بدان سبب انجام می شود که رئیس جمهوری دیروز در نطقی که در آن تاکید داشت استعفا نمی دهد، خود به قصور در انجام وظایف قانونی اش اقرار کرد.

 

رئیس اتحادیه ملی کهنه سربازان زیمبابوه که روزی همرزم موگابه بود اظهار داشت: طبق تصریح قانون اساسی زیمبابوه، رئیس جمهوری به هیچ وجه حق ندارد در انجام وظایف قانونی خود اهمال ورزد، لذا بروز چنین اهمال کاری جرم محسوب می شود و باید در دادگاه جنایی محاکمه شود.

 

موسونگا در عین حال به نمایندگی از احزاب و گروه های جامعه مدنی زیمبابوه اعلام کرد، چنانچه موگابه همچنان بر ماندن بر قدرت پافشاری کند، مخالفان او چاره ای جز ادامه اعتراضات مدنی و یافتن راه حل متعارف و یا غیرمتعارف برای برکناری او نخواند یافت.

 

وی گفت: اگرچه دیروز/یکشنبه نزدیک ۲ میلیون از شهروندان هراره در اعتراض به مقاومت رئیس جمهور برای استعفا به خیابان آمدند، اما او بداند که اینبار از مردم می خواهیم خودشان راه را برای برکناری او هموار کنند.

 

رئیس جمهوری زیمبابوه که انتظار می رفت استعفای خود را در نطق تلویزیونی یکشنبه شب اعلام کند، سخنانش را بدون اعلام کناره گیری از قدرت به پایان برد تا تهدید مخالفان به استیضاح جدی تر شود.

 

در حالی که خبرهای درون حزب حاکم حاکی از آن بود که او در آن نطق کناره گیری از قدرت را پیشتر پذیرفته بود.

 

رابرت موگابه رئیس جمهوری ۹۳ ساله زیمبابوه که ۳۷ سال است قدرت را در دست دارد، ظهر روز یکشنبه از سوی حزب حاکم «زانو پی اف» از رهبری این حزب برکنار شد.

 

این حزب تا ظهر امروز/دوشنبه به موگابه فرصت داده بود تا از سمت خود استعفا دهد و تهدید کرده بود که در غیر این صورت او را در پارلمان استیضاح خواهند کرد.

 

ارتش زیمبابوه روز سه شنبه گذشته کنترل این کشور را در دست گرفته، موگابه را در بازداشت خانگی قرار داد و به وی ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا استعفای خود را اعلام کند.

 

تنش بین موگابه و تشکیلات نظامی زیمبابوه که از مدت ها قبل، حکومت وی را استوار نگه داشته، در هفته های اخیر نمود علنی یافته است.

 

ورود ارتش به صحنه سیاسی زیمبابوه به دنبال تنش های اخیر بین موگابه و فرماندهی ارتش این کشور رخ داده است، چرا که وی هفته گذشته امرسون منانگاگوا معاون اول خود را که از سربازان کهنه کار این کشور است از کار بر کنار کرده بود.

 

تحلیل ها حاکی است که موگابه با کنار زدن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد داشته گریس همسر خویش را به عنوان جانشین معرفی کند.

ایرنا

رئیس جمهور زیمبابوه پس از ۳۷ سال زمامداری استعفا کرد

پایگاه خبری ‘دِ زیمبابوَن’ زیمبابوه گزارش داد که رابرت موگابه، رئیس جمهور این کشور درحالی که پارلمان حزبی این کشور به اتفاق،آرای حزب حاکم ‘زانو پی اف’ و همه احزاب مخالف طرح استیضاح او را بررسی می کردند، استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان کرد.   براساس این گزارش، جاکوب مودندا، رئیس پارلمان این کشور ... رئیس جمهور زیمبابوه پس از ۳۷ سال زمامداری استعفا کرد

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه

روند استیضاح موگابه آغاز می‌شود/ “گریس”تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد

اگرچه رویترز روز یکشنبه از موافقت «رابرت موگابه» با کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری زیمباوه و از فرایند عزل وی از ریاست‌جمهوری خبر داده بود و گزارش کرده بود که موگابه قرار است تا ساعتی دیگر استعفای خود را از تلویزیون دولتی زیمبابوه اعلام کند. اما رئیس‌جمهور زیمبابوه به دنبال سخنرانی که در تلویزیون ملی داشت و در ... روند استیضاح موگابه آغاز می‌شود/ “گریس”تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه

موافقت موگابه با کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری

به گزارش رویترز، «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور زیمباوه با کناره گیری از منصب خود موافقت کرد.   منابع خبری روز یکشنبه اعلام کردند که رئیس‌جمهور زیمبابوه از ریاست حزب حاکم در این کشور برکنار و فرایند عزل وی از ریاست‌جمهوری آغاز شده است.   فشارها برای کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری ۹۳ساله این کشور از قدرت چند ... موافقت موگابه با کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه

موگابه از ریاست حزب حاکم زیمبابوه نیز برکنار شد

رئیس‌جمهور کهنسال برکنار شده زیمبابوه از ریاست حزب حاکم این کشور هم کنار گذاشته شد.   به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، رابرت موگابه، رئیس‌جمهور ۹۳ ساله زیمبابوه از ریاست حزب اتحاد ملی آفریقا معروف به زانو-پی‌اف برکنار شد. همسرش گریس نیز از این حزب کنار گذاشته شد. حزب حاکم، امرسون منانگاگوا، معاون اخراجی موگابه ... موگابه از ریاست حزب حاکم زیمبابوه نیز برکنار شد

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه