اتحادیه عرب برای بررسی حمله ایران به‌ اربیل جلسه اضطراری برگزار می‌کند

اتحادیه کشورهای عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله ایران به اربیل در شمال عراق را ارائه کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه کشورهای عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت حمله ایران به اربیل در شمال عراق را ارائه کرد. وزارت ‌خارجه عراق در دو بیانیه متوالی مدعی شد: «اتحادیه عرب پیش‌نویس قطعنامه‌ای ... اتحادیه عرب برای بررسی حمله ایران به‌ اربیل جلسه اضطراری برگزار می‌کند

ادامه

اتحادیه عرب, ایران, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق

اعلام حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه

اتحادیه عرب اعلام کرد که از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دادگاه لاهه کاملا حمایت می‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، اتحادیه کشورهای عرب اعلام کرد که از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری (لاهه) به اتهام ارتکاب جنایتٰ‌های نسل‌کشی و نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ درباره جلوگیری از این نوع ... اعلام حمایت اتحادیه عرب از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه

ادامه

آفریقای جنوبی, اتحادیه اروپا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب آفریقا, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, دیوان داوری لاهه, نسل کشی, هلند

لاوروف: روسیه هرگز برنامه‌های امپریالیستی برای اروپا نداشته است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، کشورش هرگز طرح امپریالیستی برای گسترش نفوذ خود در اروپا نداشته است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی نسبت به ادعای اخیر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره اینکه روسیه در صورت توقف حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف پیروز جنگ شده و بعدا به ... لاوروف: روسیه هرگز برنامه‌های امپریالیستی برای اروپا نداشته است

ادامه

آ. سه. آن, اتحادیه اروپا, اتحادیه عرب, امپریالیسم, اورآسیا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, سازمان امنیت و همکاری اروپا, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, شورای همکاری خلیج فارس, غرب, گروه ۷, ناتو

حمایت مصر و عربستان از فلسطین در نشست ریاض

وزیران خارجه مصر و عربستان در سخنانی بر ضرورت حمایت از فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیل تاکید کردند. به گزارش ایسنا، «فیصل فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی طی سخنرانی در افتتاحیه نشست مقدماتی وزرای خارجه اتحادیه عرب در ریاض گفت: آنچه در غزه اتفاق رخ داد، نباید ما را از دستیابی به صلحی فراگیر و ... حمایت مصر و عربستان از فلسطین در نشست ریاض

ادامه

اتحادیه عرب, اسراییل, تجاوز نظامی, جهان, سوریه, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, مصر

لاوروف: جنگ غزه نشانه وضع موجود بی‌نتیجه در منطقه است

وزیر خارجه روسیه در میانه جنگ بین نیروهای مقاومت در غزه و اسرائیل امروز اعلام کرد که این مساله نشانه وضع موجود بی‌نتیجه در منطقه است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت که افزایش تنش در منازعه بین اسرائیل و فلسطین تایید می‌کند ... لاوروف: جنگ غزه نشانه وضع موجود بی‌نتیجه در منطقه است

ادامه

اتحادیه عرب, اسراییل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین

اتحادیه عرب خواستار همکاری بر پایه حسن همجواری با ایران شد

رهبران کشورهای عربی در پایان نشست یک‌روزه اتحادیه عرب در تونس جمهوری اسلامی ایران را فراخواندند تا با کشورهای عربی بر پایه حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر همکاری کند.

 

به گزارش دویچه وله؛ رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست یک‌روزه خود روز یکشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) در پایتخت تونس بیانیه‌ای صادر کردند و در آن خواستار همکاری با ایران بر اساس “حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر” شدند.

 

در بیانیه پایانی اجلاس اتحادیه عرب آمده است: «ما موافق روابط همکارانه میان کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن همجواری هستیم.»

 

طی نشست اتحادیه عرب پادشاه عربستان ایران را عاملی برای بی‌ثباتی منطقه خوانده و به این موضوع اشاره کرده بود که ایران “در سرتاسر منطقه عربی” دخالت می‌کند.

 

همچنین احمد ابولغیط، دبیرکل اتحادیه، گفته بود که ایران و ترکیه که خود را رقیبان منطقه‌ای می‌دانند با دخالت‌های خود “بحران‌های منطقه را بدتر و مشکلات تازه‌ای ایجاد کرده‌اند”.

 

تاکید بر تعلق بلندی‌های جولان به سوریه

 

همچنین در اجلاس سالانه اتحادیه عرب در تونس پادشاه عربستان سعودی و نیز هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان تاکید ورزیدند.

 

ملک سلمان در رابطه با موضوع مالکیت بلندی‌های جولان تاکید کرد که ریاض با هر گونه اقدامی که تمامیت ارضی سوریه را زیر سوال ببرد “با قاطعیت” مخالفت می‌کند.

 

رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجم فروردین (۲۵ مارس) حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت.

 

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به عنوان میهمان در اجلاس اتحادیه عرب سخنرانی کرد. فدریکا موگرینی بر راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین تاکید ورزید و گفت، اقداماتی که مغایر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، راه حل مناسبی نخواهند بود.

 

سیاستمدار اروپایی همچنین گفت، هر گونه طرحی برای حل این بحران باید به توافق‌های بین‌المللی احترام بگذارند و مرزهای ۱۹۶۷ را به‌رسمیت بشناسند.

 

اسرائیل بلندی‌های جولان را پس از جنگ شش روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. سازمان ملل متحد این منطقه را بخشی از خاک سوریه می‌داند.

 

 

انتقاد روسیه از مواضع مخرب غرب در قبال سوریه و ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد، کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا مانع بازگشت سوریه به جمع اتحادیه عرب شوند و آمریکا نیز همچنان به فکر اجرای سناریوی نظامی و ایجاد هرج و مرج در ونزوئلاست.

ادامه

اتحادیه عرب, امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, روسیه, سوریه, ونزوئلا

فضای جنگی، جنبش‌های اجتماعی را تحلیل و به سایه می‌برد

روزنامه ابتکار، ۲۵ دی‌ماه، نوشت: “رویکرد تقابلی ایالات متحده علیه ایران، هر روز ابعاد تازه و گسترده‌تری می‌یابد.

ادامه

اسراییل, امارات, امریکا, ایران, بحرین, جهان, سوریه, عربستان سعودی, عمان, قطر, کویت, مجارستان, مصر, نروژ