واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

اتحادیه اروپا قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا می‌کند

برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای، شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند را تهدید به مجازات کرده بود.

 

برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای، شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند را تهدید به مجازات کرده بود.

 

بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری آلمان از صوفیه، پایتخت بلغارستان، منتشر شده، اتحادیه اروپا تصمیم دارد قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. این قانون قرار است روز جمعه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) به تصویب برسد.

 

خبر احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ مه از سوی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و در اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صوفیه اعلام شده است.

 

احیای قانون سال ۱۹۹۶

 

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا در نشست صوفیه گفت: «ما باید الان دست به اقدام بزنیم.»

 

موضوع بر سر پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های کوچک و نیمه‌بزرگ از سوی اتحادیه اروپا است. قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا عملا زمینه‌های حمایت مالی از این شرکت‌های اروپایی را فراهم می‌سازد و مانع از مجازات این شرکت‌ها توسط آمریکا می‌شود.

 

هنوز اطلاعاتی درباره جزئیات اجرایی این قانون منتشر نشده است. قانون مقابله با تحریم در جریان مناقشه بر سر تحریم‌های کوبا، ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده بود.

 

قانون مقابله با تحریم‌ها هرگز تا این تاریخ اجرایی نشد. علت این موضوع نیز آن بود که مناقشه بر سر این تحریم‌ها در سایه مذاکرات کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا حل و فصل شد.

 

اکنون از احیای این قانون سخن می‌رود. این قانون می‌بایست با توجه به تحریم‌های جدیدی که از سوی دولت آمریکا پیش‌بینی شده تکمیل گردد؛ اقدامی که قرار است ساعت ۱۰ و سی دقیقه روز جمعه ۱۸ مه صورت گیرد.

 

هدف از احیای این قانون، آمادگی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای است. آمریکا قرار است تحریم‌ها را از روز ۶ اوت اجرایی کند.

 

کاهش سطح انتظارات

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نسبت به سطح انتظارات شرکت‌های کوچک از دریافت خسارت در ارتباط با مجازات‌های پیش بینی شده از سوی آمریکا هشدار داد.

 

سخنان مرکل در واکنش به سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است. رئیس جمهور فرانسه گفته بود که اتحادیه اروپا باید از شرکت‌های کوچک و نیمه ‌بزرگی که خواستار همکاری اقتصادی با ایران هستند، در برابر مجازات‌های احتمالی آمریکا حمایت و پشتیبانی کند.

 

مرکل در همایش صوفیه روز پنجشنبه ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) گفت: «اینکه آیا ما در موقعیتی هستیم که بتوانیم برای شرکت‌های کوچک و نیمه بزرگ تسهیلاتی قائل شویم، موضوعی است که نیاز به بررسی دارد.»

 

مرکل در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا نباید و نمی‌تواند به این توهم میدان دهد که قادر به پرداخت همه خساراتی است که در اثر مجازات‌های پیش بینی شده از سوی آمریکا متوجه کل اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه می‌شود.

صدای آلمان

شورای اروپا: باید در برابر دغلکاری‌های ترامپ هم‌پیمان شویم

خبرگزاری رویترز گزارش داد: دونالد توسک رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه با انتقاد شدید از سیاست های دونالد ترامپ گفت که این اتحادیه باید در برابر ادعاهای فریبکارانه دولت ایالات متحده، یکپارچه و همپیمان شود.   توسک در نشست خبری در صوفیه بلغارستان افزود: ترامپ موجب شد که اتحادیه اروپا واقع بینانه به جنگ تجاری ... شورای اروپا: باید در برابر دغلکاری‌های ترامپ هم‌پیمان شویم

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, فرانسه

سندرز: این تصور که می‌توان مشکلات را از طریق توسل به‌نیروی نظامی حل و‌فصل کرد، احمقانه است

‘برنی سندرز’ سناتور ارشد و رقیب انتخاباتی هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۱۶ ، اقدام ترامپ برای خروج از برجام را ‘غیرعقلانی ‘ دانست و گفت: ترامپ با این اقدام ، باب تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا را بست.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر

هیل: ترامپ شکاف بین آمریکا و اروپا را عمق بخشیده است

تارنمای رسانه آمریکایی هیل روز یکشنبه در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تصمیم خود مبنی خارج کردن کشورش از توافق هسته ای، نظم جهانی را برهم زد، شکافی عمیق میان واشنگتن و متحدان اروپایی به وجود آورد و بر تنش ها در خاورمیانه افزود.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خبر, فرانسه