عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

اتحادیه اروپا در جستجوی نقشی مستقل از آمریکا

اقدامات یکجانبه آمریکا عملا چاره جویی و رویکرد مستقل تر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را الزام آور کرده است.

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای دویچه وله، خروج آمریکا از افغانستان و رویکرد این کشور در قبال چین از مواردی است که باعث ناخشنودی اروپا شده است.

 

بر همین اساس، شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا در آغاز نشست دو روزه رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه در اسلوونی اعلام کرد که موضوع بر سر افزایش وزن و نقش اتحادیه اروپا در صحنه بین المللی و دفاع از منافع و همچنین ارزش های مشترکت این اتحادیه است.

 

اشاره میشل به عملکرد تک روانه آمریکا در سیاست بین الملل بود. با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاستمداران اروپا به آن امید بسته بودند که دولت جدید آمریکا از سیاست های تک روانه دولت دونالد ترامپ سلف وی فاصله گرفته و این دولت اقدامات خود را با متحدان اروپایی هماهنگ کند.

 

خروج آمریکا از افغانستان بدون در نظر گرفتن نگرانی های اروپا و همچنین انعقاد پیمان استراتژیک این کشور با انگلیس و استرالیا از جمله مواردی است که به خوش بینی این دسته از سیاستمداران اروپایی در قبال عملکرد دولت جدید واشنگتن پایان داده است.

 

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی با دیده تردید به سیاست و عملکرد دولت آمریکا در قبال چالش های برخاسته از اقدامات چین می نگرند.

 

شارل میشل در نشست عالی رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر نقش ناتو به عنوان ستون اصلی امنیت اروپا، خواستار ایفای نقش مستقل تر این اتحادیه شد.

 

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز خواستار تقویت توان و ظرفیت اتحادیه اروپا در سطوح مختلف شد. مکرون بر تقویت کارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در عرصه های فناوری، صنایع، مالی و همچنین در عرصه نظامی تاکید کرد و این محورها را برای ایجاد اروپایی قدرتمند الزامی دانست.

 

مکرون پس از خروج شتابزده آمریکا از افغانستان در ماه اوت (مرداد) نیز خواستار استقلال نظامی اتحادیه اروپا از آمریکا شده بود.

 

رئیس جمهوری فرانسه بر آن است که در دوره ریاست نوبتی این کشور بر شورای اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، یک همایش  در باره امنیت و امور دفاعی اروپا برگزار کند.

 

سخن گفتن بر سر رویکردی مستقل تر از آمریکا از سوی برخی کشورهای اتحادیه اروپا و از آن جمله دو کشور بزرگ این اتحادیه یعنی آلمان و فرانسه، با مخالفت کشورهای حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) و همچنین مخالفت کشورهای شرق اروپا روبه رو شده است.

 

در نشست سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسائل مهم دیگری نیز چون هماهنگ ساختن سیاست این اتحادیه در قبال گسترش نفوذ چین و همچنین موضوع افزایش بهای انرژی مطرح شده است.

 

اما آنچه، ناخشنودی برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته، پیمان امنیتی آمریکا با انگلیس و استرالیا است.

 

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اقدام تک‌روانه ایالات متحده آمریکا که بدون هماهنگی با متحدان اروپایی صورت گرفته، به‌شدت انتقاد کرده است.

 

این در حالی است که نارضایتی فرانسه از این پیمان امنیتی علت دیگری نیز دارد. تصمیم آمریکا و انگلیس به ارسال فناوری ساخت زیردریایی هسته‌ای به استرالیا عملا خشم فرانسه را برانگیخته است.

 

فرانسه در سال ۲۰۱۶ با استرالیا بر سر فروش زیردریایی به آن کشور به توافق رسیده بود. اکنون پیمان امنیتی آمریکا – انگلیس – استرالیا منجر به آن شده است که این قرارداد فروش ۵۶ میلیارد یورویی فرانسه لغو شود.

 

در نشست اسلوونی بحث در باره پذیرش اعضای جدید در اتحادیه اروپا ادامه یافت ولی سران کشورهای عضو این اتحادیه در باره پرداخت کمک مالی در چارچوب برنامه اقتصادی جدید و سرمایه گذاری برای کشورهای بالکان غربی به توافق رسیدند.

بازگشت ایران به مدیترانه با یک خط لوله جدید

قطعا امریکا و اسرائیل از پیوند بین ایران و عراق باضافه سوریه و لبنان نگرانند، چراکه در این صورت دسترسی نفت ایران به دریای مدیترانه، لبنان و سوریه فراهم می‌شود.

ادامه

اردن, اسراییل, اقتصادی, امریکا, ایران, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, دخالت نظامی, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق, لبنان, مصر, هندوستان

چین، استخوانی در گلوی ناتو

رهبران ناتو اواخر خرداد امسال پس از نشستی در بروکسل با صدور بیانیه‌ای چین را به اعمال سیاست‌های قهری، تقویت زرادخانه هسته‌ای و عدم شفافیت روند مدرنیزه نظامی متهم کردند. این کشورها همچنین ادعا کردند پکن نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و امنیت ناتو را به چالش سیستماتیک کشیده است.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سوئد, ناتو

پشت‌پرده مخالفت آمریکا با حضور ازبکستان در اتحادیه اوراسیا

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه معتقد است آمریکا و غرب به شدت مخالف عضویت ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که این موضوع، دلایل و انگیزه‌های خاصی دارد.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اورآسیا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, قزاقستان, مقاله

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه مه سال ۲۰۲۱ ؛ “امید در دل مبارزات ماست!”

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌نمایندگی از طرف ۱۰۵ (صدوپنج) میلیون کارگر عضو خود از ۱۳۳ کشور جهان، درودهای گرم انترناسیونالیستی و رزم‌جویانه‌اش را به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همهٔ زحمتکشان جهان تقدیم می‌دارد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امپریالیسم, امریکا, اندونزی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سوریه, سوسیالیسم, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, هندوستان

بزرگترین رزمایش نظامی در شمالگان، جدیدترین صحنه ماجراجویی آمریکا

بعد از گذرگاه آبی دریای چین جنوبی که در مرکز مناقشات ایندوپاسیفیک قرار دارد، قطعاً منطقه شمالگان در آینده ای نه چندان دور یکی از اصلی ترین صحنه های ماجراجویی قدرت های جهانی خواهد بود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, دانمارک, روسیه, سوئد, شمال اروپا, فنلاند, کانادا, مقاله, نروژ