«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

اتحادیه اروپا خواستار توقف خشونت در بولیوی شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف‌های درگیر در بولیوی خواست خویشتنداری کرده و از خشونت بیشتر جلوگیری کنند.

 

«فدریکا موگرینی» امروز(دوشنبه) در بیانیه ای درباره اوضاع بولیوی که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، با اشاره به برگزاری انتخابات ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) در بولیوی نوشت: مردم بولیوی در انتخاباتی رای دادند که تردیدهایی را درباره شفافیت و اعتبار آن ایجاد کرد و به بروز ناآرامی و نگرانی های بین المللی منجر شد.

 

در این بیانیه تصریح شده است: هیات نظارت بر انتخابات سازمان کشورهای آمریکایی (او ای اس – OAS) یکپارچگی و نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را زیر سووال برده است. همان طوری که در ارزیابی نتایج انتخابات اعلام شده و قبلا نیز از سوی «او ای اس» و اتحادیه اروپا بیان شده بود، انتخابات جدید با یک تیم ارزیابی مستقل برای بازگرداندن اعتماد و اعتبار به نظام دموکراتیک بولیوی ضروری است.

 

«بازگشت به اوضاع باثبات در بولیوی مستلزم یک روند انتخاباتی جدید و به موقع است که علاوه بر معتبر بودن، بازتاب اراده و خواست مردم است. یک دادگاه جدید انتخاباتی باید منصوب شود تا بتواند برگزاری شفاف انتخابات را تضمین کند.»

 

در بیانیه موگرینی آمده است: ما از همه طرف های درگیری به ویژه مقام های بولیوی می خواهیم مسوولیت دموکراتیک خود را بار دیگر برعهده بگیرند و تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند تا امکان آشتی هر چه زودتر و جلوگیری از خشونت بیشتر حاصل شود.

 

«در یک سال گذشته، اتحادیه اروپا پیوسته از تحولات بولیوی از جمله تقویت نهادهای دموکراتیک در این کشور و حاکمیت قانون حمایت کرده است. ما به تلاش های خود برای کمک به بهبود اوضاع در بولیوی و تقویت دوباره نهادهای دموکراتیک این کشور ادامه می دهیم.»

 

خبرگزاری آناتولی ترکیه امروز به نقل از موگرینی خطاب به خبرنگاران نوشت: از همه طرف های درگیر در بولیوی می‌خواهیم خویشتنداری کرده و برای هدایت کشور به سمت برگزاری انتخاباتی جدید و معتبر برای بیان خواسته های دموکراتیک مردم بولیوی مسوولیت پذیر باشند.

 

مورالس دور نخست انتخابات ریاست جمهوری را با کسب ۴۷.۸ درصد از آرا پیروز شد اما اپوزیسیون بولیوی مدعی شد در انتخابات به نفع مورالس تقلب شده است.

 

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی و با وجود تایید «دادگاه عالی انتخابات»، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض‌های خشونت‌آمیز زده‌اند.

 

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (اواِی‌اس – OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام و انتخابات دوباره برگزار کند. سرانجام دیروز (یکشنبه) ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

 

وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد و خطاب به مردم کشورش گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.

 

مورالس افزود: به عنوان رئیس‌جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

 

استعفای مورالس، واکنش کشورهای مختلف آمریکای لاتین را به همراه داشته به گونه‌ای که ساعاتی پس از کناره‌گیری او، وزیر امور خارجه مکزیک، این استعفا را نتیجه اقدامی نظامی خواند و با وقوع «کودتا» در این کشور مخالفت کرد.

 

«ابرارد مارسلو» در توئیتی با رد استعفای مورالس آن را مشابه تراژدی‌هایی خواند که در قرن پیش، آمریکای لاتین را آغشته به خون کرد.

 

دولت مکزیک و برخی کشورها به مورالس پیشنهاد پناهندگی سیاسی دادند که با مخالفت او همراه شده و گفته در کشورش خواهد ماند.

 

در همین رابطه، رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین نیز کناره‌گیری رئیس‌جمهوری بولیوی را کودتا علیه او خواند و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه در این کشور را خواستار شد. دولت نیکاراگوئه نیز با انتشار بیانیه‌ای «کودتا» علیه مورالس که او را به استفعا واداشت، محکوم کرد و آن را اقدامی فاشیستی دانست. دولت پرو نیز در با صدور بیانیه‌ای، برگزاری انتخابات شفاف با کمک سازمان کشورهای آمریکایی بولیوی را خواستار شد.

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به استعفای مورالس، با ابراز نگرانی عمیق درباره اوضاع این کشور، خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شد.

 

براساس بیانیه سخنگوی سازمان ملل متحد، گوترش از همه طرف‌های درگیر خواسته ضمن پرهیز از خشونت و کاستن از تنش‌ها، حداکثر خویشتنداری را به عمل آورند. دبیرکل همچنین از همه فعالان خواسته است به حقوق بین‌المللی و به ویژه اصول اساسی حقوق بشر پایبند باشند. او از همه فعالان می‌خواهد به دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای خروج از بحران کنونی متعهد باشند و درباره برگزاری انتخاباتی معتبر و شفاف اطمینان دهند.

ایرنا

در نشست خبری سفیر بولیوی در تهران: جان «مورالس» در خطر است

سفیر بولیوی در تهران، با اشاره به تحولات اخیر در کشورش که منجر به استعفای رئیس جمهور این کشور آمریکای لاتین شد، اظهار کرد: کودتای رخ داده در بولیوی رنگ فاشیستی دارد و جان رئیس جمهور “اوو مورالس” در خطر است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

مکزیک با کودتا در بولیوی مخالفت کرد/ مورالس بازداشتش را “غیرقانونی” خواند

وزیر امور خارجه مکزیک، استعفای «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی از قدرت را نتیجه اقدامی نظامی خواند و با وقوع «کودتا» در این کشور مخالفت کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, جهان, حقوق بشر, خبر, مکزیک, ونزوئلا