چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

اتحادیه اروپا تلاش‌‌ها برای تصویب توافق سرمایه‌گذاری با چین را متوقف می‌کند

در پی افزایش تنش میان پکن و بروکسل، تلاش‌ها برای تصویب توافقنامه چین و اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری متقابل به حال تعلیق درآمد.

 

به گزارش یورونیوز: این توافقنامه در دسامبر سال گذشته میلادی نهایی شد اما هنوز همه تاییدات لازم را از سوی نهادهای اروپایی از جمله پارلمان اروپا دریافت نکرده بود.

 

والدیس دومبروفسکیس، معاون اجرایی کمیسیون اروپا در امور اقتصادی و تجاری روز سه‌شنبه اعلام کرد: «ما بخشی از این تلاش‌ها از سوی کمیسیون را به حالت تعلیق درآورده‌ایم زیرا روشن است که در شرایط کنونی و با تحریم‌های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه چین و واکنش متقابل چین علیه این اتحادیه و اعضای پارلمان اروپا، شرایط برای تصویب این توافق‌نامه مساعد نیست.»

 

او همزمان در دفاع از این توافق گفت: «ما نمی‌توانیم روابط گسترده چین با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نادیده بگیریم و دلایلی که منجر به تهیه چنین توافقی شد همچنان حاضر و مشهود هستند. همیشه در روابط با چین یک عدم تقارن وجود داشته است و این توافق حاصل شده تا این عدم تقارن را برطرف کند.»

 

اتحادیه اروپا در ماه مارس سال جاری میلادی برای اولین بار در ۳۰ سال اخیر، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه چین به اجرا گذاشت و بر این اساس، در هماهنگی با متحدان غربی این اتحادیه، چهار مقام چینی و یک نهاد دولتی که گفته می‌شود در نقض حقوق بشر اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ چین دخالت داشته را تحریم کرد.

 

چین نیز در واکنش ۱۰ شخصیت حقیقی اروپایی از جمله پنج عضو پارلمان اروپا و چهار نهاد از جمله کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا را تحریم کرد. پکن همچنین شماری از مقامات بریتانیا، ایالات متحده و کانادا را در فهرست سیاه قرار داد و در مجموع بیش از ۳۰ فرد و نهاد را تحریم کرد.

 

در پی وضع این تحریم‌ها، سه گروه اصلی در پارلمان اروپا یعنی اتحاد پیشرو سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها، حزب تجدید اروپا و سبزهای پارلمان که در مجموع ۴۵ درصد از کرسی‌ها را در اختیار دارند، اعلام کردند تا زمانی که تحریم‌ها برقرار باشد، پارلمان حتی بحث درباره این توافق را آغاز نخواهد کرد.

 

هفت سال مذاکره

 

توافق چین و اتحادیه اروپا برای همکاری و سرمایه گذاری، در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پس از هفت سال مذاکره حاصل شد.

 

مقامات آلمان که در آن زمان و برای شش ماه ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده داشتند، تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات کردند.

 

گام اساسی برای تدوین این توافق نیز پس از ۱۱ ساعت مکالمه تلفنی شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین با مقامات عالیرتبه اتحادیه اروپا از جمله اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برداشته شد.

 

بر اساس پیش‌نویس این توافق، قرار بود در چهارچوب آن روابط تجاری متوازن‌تری میان چین و اتحادیه اروپا برقرار شود. این توافق همچنین چین را متعهد می‌کرد که دسترسی سرمایه گذاران اروپایی به بازارهای خود را افزایش دهد و رفتار عادلانه‌ای با شرکت‌های اروپایی داشته باشد؛ چیزی که از سوی کمیسیون اروپا «شرایط بازی برابر» خوانده می‌شود.

 

در این توافق درباره مقررات حاکم بر فعالیت شرکت‌های دولتی و یارانه‌ها نیز صحبت شده بود و بر اساس اعلام کمیسیون اروپا حتی «برای اولین بار چین پذیرفته بود تا مقررات مرتبط با توسعه پایدار همچنین تعهدات در قبال نیروی کار در چهارچوب کنوانسیون‌های اساسی سازمان بین‌المللی کار را بپذیرد.»

 

بر اساس برآوردهای کمیسیون اروپا، سرمایه گذاری مستقیم خارجی از اتحادیه اروپا به چین طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۴۰ میلیارد یورو و در همین مدت سرمایه گذاری چین در اتحادیه اروپا تقریباً ۱۲۰ میلیارد یورو بوده است.

 

بخش‌های اصلی سرمایه گذاری شرکت‌های اتحادیه اروپا در چین عبارتند از: بخش خودرو، مواد اولیه (از جمله مواد شیمیایی)، خدمات مالی، کشاورزی و مواد غذایی و محصولات مصرفی.

ابراز نگرانی فرمانده آمریکایی از حضور چین در اقیانوس اطلس

«استفن تاون‌سِند»فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا درخصوص احداث پایگاه نیروی دریایی در سواحل اقیانوس اطلس توسط چین ابراز نگرانی کرد.

ادامه

افریقا, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جنگ سرد, جهان, جیبوتی, خبر, روسیه, شرق آسیا

ژنرال آمریکایی؛ چین و روسیه می‌توانند ماهواره‌های آمریکا را مختل کنند

یک فرمانده نیروی فضایی آمریکا گفت، روسیه و چین مجهز به سلاح‌هایی هستند که قادر است ماهواره‌های آمریکا را مختل کرده و حسگرهای نوری ماهواره‌ها را کور کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

سیاست‌های راست‌گرایانه درحال نابودیِ اوکراین‌اند

رأی دهندگان کریمه، در مخالفت با دولت کودتا در کی‌یِف، با شرکت در یک همه‌پرسی، به‌ترک اوکراین و پیوستن دوباره به روسیه رأی می‌دهند که موجب خشم ناتو شده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, المان, امریکا, اوکراین, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, دیدگاه, روسیه, فاشیسم, مقاله, ناتو