گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

ابوالفضل قدیانی: راهکار نجات ایران، عزل آیت‌الله خامنه‌ای، حذف ولایت‌فقیه و برقراری حاکمیت ملت است

ابوالفضل قدیانی، زندانی سابق سیاسی، در نامه‌ای ضمن برشمردن مشکلات کنونی کشور، خواستار عزل آیت‌الله علی خامنه‌ای و اصلاح فصولی از قانون اساسی ایران در راستای حذف ولایت‌فقیه شده است. این نامه، روز یک‌شنبه ۱۷ تیر، در پایگاه اینترنتی کلمه منتشر شده است.ابوالفضل قدیانی، پیش از این به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران، به تحمل حبس محکوم شده بود.

 

ابوالفضل قدیانی، روز شنبه ۱۶ تیر، در نامه‌ای با اشاره به بحران اقتصادی در ایران، هشدار داده است: فردا ممکن است دیر باشد و کشتی کشور از مهلکه گرداب‌های داخلی و خارجی در کمین، با چنین ناخدایی هرگز نرهد.

 

این فعال سیاسی، با اشاره به موضع‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ در آمریکا، نوشته‌است : “مستبد امروز ایران، آقای خامنه‌ای، در یکی از سخنرانی‌های خود به تلویح گفت که نظر وی به دونالد ترامپ نزدیک‌تر است”. آقای قدیانی در تحلیل این اظهارنظر می‌افزاید: “شاید خرسندی آقای خامنه‌ای از موفقیت‌های ترامپ، برخاسته از منش شخصیتی مشابه آنها است که هر دو خودمحورند و مخالفین خود را به أنواع تهمت‌ها می‌نوازند و هر دو خشونت دوست‌اند.

 

در عین حال، این مبارز سیاسی با اشاره به تفاوت‌های میان نظام‌های دو کشور تاکید کرده است: “نهادهای قانونی آمریکا می‌توانند لااقل در سیاست داخلی ترامپ را مهار کنند اما در ایران تمامی نهادهای انتخابی به دست شخص آقای خامنه‌ای و سازمان‌های امنیتی او مهار شده‌اند”.

 

ابوالفضل قدیانی، در ادامه به مشکلات ملموس جامعه ایران و وضعیت آشفته اقتصادی پرداخته و تاکید کرده است: مشکل اصلی اقتصاد و سیاست و فرهنگ و اجتماع ایران بیش از هر چیز بدلیل ناکارآمدی و فساد بنیادین نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه و نظام استبدادی است.

 

به گفته این فعال سیاسی، استبداد دینی مانع اصلی شکل‌گیری اقتصاد تولیدی در کشور است و سرمایه‌گذاران را فراری و سرمایه‌ها را به سمت دلالی سوق می‌دهد.

 

این زندانی سابق سیاسی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران را نیز به زیر سوال برده و تاکید می کند: کارکرد اصلی قوه قضائیه، استبداد، منکوب و سرکوب کردن مخالفان و حفاظت از منافع رانتی ویژه‌خوارانی است که بر أساس کلیت ساختار نظام استبدادی، آستان‌بوسی درگاه شخص مستبد را معیار اصلی مدیر بودن قرار می‌دهد.

 

ابوالفضل قدیانی در بخش دیگری از نامه خود با تاکید بر اینکه، “وضعیت بحرانی امروز اقتصاد ایران، هر چند متاثر از به قدرت رسیدن افراطیون در آمریکا و به بن‌بست رسیدن برجام است”، در عین حال بار دیگر تصریح کرده است: “نظام استبدادی و شخص رهبر جمهوری اسلامی با بلندپروازی و مسئولیت‌ناپذیری تمام توان اقتصادی و نظامی کشور را به عبث مصروف أوهام ایدئولوژیکی کرده است”.

 

“چاره کار کجاست؟”

 

این فعال سیاسی، ضمن اشاره به بازگشت “تحریم‌هایی که کمر مردم ایران را خم خواهد کرد”، تاکید کرده است: “دست گشاده افراطیون حاکم بر آمریکا و بی‌تدبیری حاکمیت ایران، دو کشور را به سوی تقابل هر چه بیشتر پیش می‌برد، تقابلی که اگر به جنگ بیانجامد تنها ثمره‌اش نابودی زیرساخت‌های اقتصاد، ایجاد هرج و مرج و از بین رفتن تمامیت ارضی کشور است”.

 

آقای قدیانی با طرح این پرسش که اکنون “چاره کار کجاست؟”، خاطرنشان می‌کند: “البته چاره کارساز درمان‌های موقت نیست تا آن زمان که ساختار قانونی ممّدِ استبداد به طور بنیادین اصلاح نشود هر گشایشی می‌تواند با بی‌تدبیری شخص مستبد بی‌اثر شود”.

 

این مبارز سیاسی در دوران پهلوی و نظام جمهوری اسلامی، با تاکید بر لزوم حذف ولایت فقیه از فصول قانون اساسی، می‌افزاید: چاره واقعی همانا تسلیم به ملت و خواست آنان یعنی برپایی حکومت دموکراتیک است زیرا در ساختار قانون اساسی فعلی قدرت مطلقا در دست ولی مطلق فقیه است و بدون اصلاح ساختاری قانون اساسی چگونه می‌توان به اصلاح أمور پرداخت؟.

 

به گفته آقای قدیانی، “آقای خامنه‌ای می‌کوشد سیاست خارجی ایدئولوژیک و فرقه‌گرایانه خود را سیاست ضد ظلم جابزند اما دستگاه سرکوب او در داخل عدالت‌خواهان، فعالان حقوق‌بشر، صنفی، مدنی، سیاسی و اجتماعی را به حصر و بند می‌فرستد”.

تلاش بنیادگرایان مسیحی برای دینی‌کردن دولت آمریکا؛ توجیهی برای اِعمال سیاست‌های راست افراطی

بسیاری از نزدیکان دولت ترامپ و اعضای حزب جمهوری‌خواه با تمایلات دینی قوی این خطر را برای فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران مستقل ایجاد کرده‌اند که نفوذ این افراد دموکراسی آمریکایی و حاکمیت قانون را به خطر انداخته است.   پس از دولت جورج بوش پسر، این اولین بار است که خطر بنیادگرایی مسیحی سیاست آمریکا ... تلاش بنیادگرایان مسیحی برای دینی‌کردن دولت آمریکا؛ توجیهی برای اِعمال سیاست‌های راست افراطی

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

به دنبال تغییرات در حزب اعتماد ملی؛ الیاس حضرتی قائم‌مقام حزب شد

جلسه شورای مرکزی حزب اعتمادملی امروز به منظور انتخاب قائم‌مقام، سخنگو و روسای دفاتر این حزب برگزار شد. اعتمادآنلاین| جلسه شورای مرکزی حزب اعتمادملی امروز صبح جمعه ۱۵ تیترماه برگزار شد.

ادامه

ایران, خبر, سیاسی

تهدید، سرکوب و خشونت وحشیانه پاسخ سران رژیم ضدمردمی به مردم جان به لب رسیده

بیانیۀ حزب تودۀ ایران: تهدید، سرکوب و خشونت وحشیانه پاسخ سران رژیم ضدمردمی به مردم جان به لب رسیده   صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه رژیم ولایت فقیه و دستگاه عمده ظلم و سرکوب در میهن ما در روزهای اخیر ضمن اشاره به تظاهرات مردم تهران و بسته شدن بازار، که پایگاه سنتی رژیم بوده ... تهدید، سرکوب و خشونت وحشیانه پاسخ سران رژیم ضدمردمی به مردم جان به لب رسیده

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, سیاسی